50PLUS over betere dienstverlening!
Waar wij voor gaan:
50PLUS staat voor een sociale samenleving waarin de gemeente er is voor de burgers en bedrijven en niet andersom. We hebben als gemeenschap onze gemeente om zaken voor ons te regelen of die we zelf in ons eentje niet kunnen oplossen. Vanuit voldoende expertise en die dienende grondhouding staat de ambtenaar de gemeenschap ten dienste en voelen de burgers en bedrijven zich daadwerkelijk geholpen en/of gehoord. Burgers en ondernemers vormen de sociale gemeenschap en hebben de gemeente als verbinder.
{youtube}sm1tLbOIs-c|600|450|1{/youtube}
Voor verdere toelichting………….
{youtube}Px52Tyu6K3Q|600|450|1{/youtube}
– Burgers missen soms een open en begripvolle houding van ambtenaren en voelen zich dan niet serieus genomen. De menselijke maat oftewel ‘hoe kan ik mijn burgers en bedrijven van dienst zijn’ vanuit het uitgangspunt ‘ja, tenzij..’ Het vragen van hulp mag geen speurtocht zijn. 50PLUS Bernheze maakt zich daarom sterk voor het één- loket principe.
– We willen de openingstijden van het gemeentehuis verruimen naar alle werkdagen van 9:00 -19:00 uur.
– 50PLUS vindt het belangrijk dat de gemeente gemakkelijk te bereiken is. Dat betekent: met een vriendelijk gezicht ook bereikbaar en schriftelijk en niet alleen digitaal.
– De niet-digitale burger zou benadert kunnen worden via de traditionele weg o.a. met sprekers tijdens thema bijeenkomsten of zo nodig thuis.
– De communicatie vanuit de gemeente KAN eenvoudiger en begrijpelijker. 50PLUS stelt voor om daar een werkgroep samen te stellen vanuit diverse lagen van de bevolking. En met mensen die geen directe binding hebben met de plaatselijke politiek.
– 50PLUS is voorstander van referenda over voorstellen die een grote invloed op het leven van de mensen hebben. Onderdeel daarvan is dat er een nadrukkelijke informatieplicht is ten behoeve van de meningsvorming
– Om ook in de toekomst kwalitatief goede en betaalbare dienstverlening te kunnen garanderen heeft de gemeente Bernheze mogelijk onvoldoende bestuurskracht en expertise in huis.
– 50PLUS wil een rechtstreeks toegankelijke Gemeentelijke Ombudsman/vrouw, enerzijds om de burger weerbaarder te maken en anderzijds om de gemeente een lerende spiegel voor te houden.
– Een inwonerscontactcentrum in de vorm van een wegwijzer moet inwonersvriendelijk en drempelverlagend werken.