Léonie Sazias, Tweede Kamerlid van 50PLUS

“Iedere cent die niet naar zorg gaat, is een verloren cent!” Dat zei Tweede Kamerlid Léonie Sazias naar aanleiding van de vele onjuiste zorgnota’s die ontdekt zijn door klanten van CZ. De zorgverzekeraar vraagt klanten te helpen bij het opsporen van foutieve nota’s. Vorig jaar werd er bij CZ voor 2,4 miljoen euro aan onterechte rekeningen door zorgverstrekkers ingediend.

Léonie Sazias stelde over deze incorrectheid vragen aan staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Bij zorgverzekeraar CZ bleken ruim 9.000 ingediende rekeningen niet te kloppen. “Een idioot hoog aantal”, zei Sazias. “Waar gehakt wordt vallen spaanders, maar we moeten er vanuit kunnen gaan dat de rekening klopt. Dat is nog steeds niet het geval, met name bij ziekenhuisrekeningen. Het is goed dat CZ mensen stimuleert om zelf de nota te controleren.”


2,4 miljoen euro

In totaal gaat het bij CZ om een bedrag van 2,4 miljoen euro. Ook de verzekeraars VGZ en Zilveren Kruis geven hun verzekerden de mogelijkheid onjuiste facturen te melden. Het bedrag dat daarmee gemoeid is, is niet bekend. Léonie Sazias was daar heel stellig over: “Iedere cent die niet naar zorg gaat, is een verloren cent!”

“Als alleen al klanten zoveel fouten eruit halen, hoeveel fouten zitten er dan werkelijk in dit soort rekeningen? Dit is wellicht het topje van de ijsberg. Hoeveel zorggeld gaat hier in totaal verloren en op welk bedrag zouden we in totaal dan wel niet uitkomen?”


Fouten in systeem?

Sazias wilde van staatssecretaris Van Rijn – die de afwezige minister Edith Schippers verving – weten hoe dit komt. “Welke fouten zitten er in het systeem, is er misschien sprake van een patroon, of is er een andere reden? Is de regering bereid dit nader te onderzoeken? En wat wil de regering hieraan doen?”, vroeg het Kamerlid van 50PLUS aan de bewindsman.


Begrijpelijk en toegankelijk

Sazias vond het bijzonder goed dat verzekerden meekijken en meedenken met de rekening, maar die moet dan wel begrijpelijk en toegankelijk zijn. “Dat is vaak niet zo. Klanten hebben niet altijd eenvoudig inzicht in deze rekeningen. Ik ben zelf onlangs twee keer geopereerd en weet uit eigen ervaring dat je zelf actief achter de nota’s moet aangaan. Is het niet tijd voor een eenvoudiger systeem en zouden al die verschillende zorgverzekeraars niet eenduidiger en eenvoudiger moeten factureren?” Léonie Sazias wilde ook weten hoe de regering denkt de verzekeraars te bewegen hun controle op de rekeningen te verbeteren en op welke wijze het toezicht kan worden verbeterd.

© 9 mei 2017