Warenhuis kopers

Wat ouder winkelpersoneel heeft meer kennis, geeft meer service en heeft meer aandacht voor de klant. Oudere verkopers leveren ook aantoonbaar meer omzet op. Alle reden voor winkeliers om juist oudere verkopers aan te nemen!

Het gaat niet zo lekker met warenhuisketen Hudson’s Bay, is in berichten in de media te lezen. Om meer publiek te trekken gaat de opvolger van Vroom & Dreesmann zelfs het assortiment aanpassen. “Ze zouden beter eens wat oudere medewerkers aannemen”, adviseert Corrie van Brenk. “Hudson’s Bay nam vooral de jongeren terug in dienst; veel oudere V&D-medewerkers bleven met lege handen staan. Ik denk dat ze met meer wat oudere verkopers een veel betere kans maken op de competitieve winkelmarkt.”   

Het Kamerlid van 50PLUS brak in september in de Tweede Kamer al een lans voor het oudere winkelpersoneel. En naar nu blijkt volkomen terecht! Uit onderzoek van Plus Magazine komt naar voren dat klanten het prettiger vinden geholpen te worden door een verkoper met wat meer kennis en senioriteit. Voor driekwart van de ondervraagden kan een goede winkelverkoper of -verkoopster zelfs een reden zijn om niet online te gaan shoppen. Winkeliers en warenhuismanagers moeten dus niet alleen op zoek gaan naar jong winkelpersoneel maar juist ook oudere verkopers aannemen: die leveren significant meer omzet op.

Aantoonbaar meer verkopen

Oudere verkopers zijn minder gefocust op het verkopen van een specifiek product, luisteren beter naar de wensen van de klant en verkopen daardoor aantoonbaar meer. Dit bleek een paar jaar geleden al uit onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven. Redacteur Lenny Langerveld van Plus Magazine: “Wij vonden dat interessante uitkomsten en we hebben onze lezers gevraagd naar hún winkelervaringen met ouder en jonger personeel. En ook daar zijn opmerkelijke resultaten uitgekomen.”

Goede verkoper wint van online

Zo hebben volgens het onderzoek fysieke winkels met oudere verkopers een betere kans in de strijd tegen het online shoppen: “Voor driekwart van de ruim 700 ondervraagde Plus-lezers kan een goede verkoper of verkoopster een reden zijn om níet te kiezen voor een online winkel. Dat je ergens goed bent geholpen, is voor maar liefst 96 procent van de ondervraagden een reden om terug te komen. Dus juist nu, rond de feestdagen, kan een oudere verkoper in de winkel een groot verschil maken”, aldus Lenny Langerveld.

Kennis van zaken telt

Uit het onderzoek – dat deze maand uitgebreid in Plus Magazine staat – blijkt ook dat klanten kennis van zaken het belangrijkste vinden. Zo’n 55 procent van de ondervraagden vindt dat oudere verkopers méér van de producten weten dan hun jongere collega’s. Zo’n 40 procent vindt dat oudere verkopers ook beter meedenken. Als ze in een winkel kunnen kiezen, kiest 40 procent voor de oudste verkoper, 3 procent voor de jongste verkoper en 54 procent maakt het niet uit. Vooral in een kledingzaak, schoenenwinkel, lingeriezaak of brillenwinkel wordt een meerderheid van de ondervraagden liever geholpen door iemand met meer senioriteit.

Vaardigheden doorgeven

Volgens Langerveld zijn er gelukkig ook wel winkels en winkelketens die de voordelen van ouder personeel inzien: “Bij de Hema bijvoorbeeld weten ze dat veel klanten een voorkeur hebben voor een wat ouder iemand. Mensen die lang in dienst zijn, worden daar gekoesterd. Ook zorgt de Hema ervoor dat deze mensen hun vaardigheden doorgeven aan jongere medewerkers. Ik hoop dat dit onderzoek een steun is bij toekomstige sollicitaties van 45-plussers die in een verkoopfunctie willen gaan werken.”

Kijken naar kwaliteiten

Corrie van Brenk pleit er ook voor dat wordt gekeken naar kwaliteiten en niet naar leeftijd. “Als ondernemers in de retail dat doen, heeft dat een gunstig effect op de werkgelegenheid voor ouderen. Want de langdurige werkloosheid onder hen is nog steeds schrikbarend hoog. Ons land telde vorig jaar ruim 90.000 langdurig werkloze 45-plussers. Het aantal langdurig werkloze 45-minners bedroeg minder dan de helft, circa 44.000. Dat zegt genoeg!”

Pas afspiegelingsbeginsel toe

Hudson’s Bay is een voorbeeld van hoe het niet moet, maar ook enkele kledingwinkelketens gingen na een faillissement behoorlijk de fout in, vindt Corrie van Brenk. “50PLUS vindt dat ook bij aannemen van mensen bij bijvoorbeeld een doorstart het afspiegelingsbeginsel moet gelden. Door het afspiegelingsbeginsel is de leeftijdsopbouw van het personeelsbestand na een ontslagronde zoveel mogelijk gelijk als voor de ontslagronde.  Bij ontslagen bij reorganisatie moet dat afspiegelingsbeginsel wél toegepast worden, maar bij het opnieuw aannemen van personeel na een faillissement níet. Ik vind dat onwenselijk, want daardoor maken vooral ouderen geen kans bij een doorstart van een onderneming. En het is ook veel beter voor de winkels zelf, blijkt maar weer eens uit het onderzoek van Plus Magazine. Ik herhaal het graag: ouder winkelpersoneel is beter voor klant én omzet!”

© 27 november 2017