50PLUS geeft stemadvies over pensioenakkoord

50PLUS-woordvoerder Corrie van Brenk riep afgelopen week de FNV-leden op om tegen het pensioenakkoord te stemmen. Nu de meerderheid echter ‘ja’ heeft gezegd tegen het akkoord zal 50PLUS het komende proces kritisch blijven volgen, met als doel een goed, geïndexeerd pensioen mogelijk te maken voor iedereen.

{youtube}JURkb3o9e5I{/youtube}

Het democratisch proces van de FNV heeft zijn beloop gehad; de meerderheid van de leden heeft ‘voor’ gestemd. 50PLUS betreurt dat dit de uitslag is, omdat wij het grootste probleem niet opgelost zien, namelijk de absurd lage rekenrente.

“We hebben het beste en meest solidaire pensioenstelsel van de wereld en willen daarmee geen risico nemen”, zegt Tweede Kamerlid Corrie van Brenk, woordvoerder pensioen van 50PLUS. “De pensioenpotten zijn overvol. De misgelopen indexaties van de afgelopen tien jaar worden niet ingelopen, de koopkrachtvermindering gaat onverminderd door. Gaan de pensioendeelnemers nu zelf opdraaien voor de rekening van 60 miljard euro? De ongedekte cheques van het pensioenakkoord zorgen ervoor dat we niet weten waar nu ‘ja’ tegen gezegd is. Tegen de tijd dat dit wél duidelijk is, zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen en dan kan iederéén meestemmen.”

“50PLUS zal zich tot het uiterste blijven inzetten om een goed, geïndexeerd pensioen mogelijk te maken voor iedereen; we zullen de wet- en regelgeving kritisch volgen”, aldus Corrie van Brenk.

Tweede Kamerlid Corrie van Brenk, tevens oud-FNV-vakbondsbestuurder, waarschuwt in een open brief aan alle FNV-leden (zie onder) dat het pensioenakkoord het Nederlandse pensioenstelsel ernstig bedreigt. “Ons solidaire pensioenstelsel – het beste van de wereld – ligt op het hakblok!”, zegt Corrie. “Dat moeten we niet willen!”

Dreigende kortingen

Corrie van Brenk wijst erop dat het akkoord niets doet aan de koopkrachtvermindering, die gepensioneerden al tien jaar teistert. Ook voorziet zij een toekomst waarin onze kinderen en kleinkinderen tot hun zeventigste moeten doorwerken. “Maar het belangrijkste is dat óók in het nieuwe stelsel kortingen op onze pensioenen dreigen”, waarschuwt Corrie van Brenk. “Er wordt helemaal niets gedaan aan de kunstmatig lage rekenrente. Het deze week uitgekomen advies van PvdA’er Jeroen Dijsselbloem om de rekenrente zelfs verder te verlagen brengt gedwongen kortingen op de pensioenen nóg dichterbij!”

Open brief aan FNV-leden

Klik hier voor de open brief op groot formaat

Lees ook: Wat gebeurt er met ons pensioenstelsel?
Lees ook: 12 vragen en antwoorden over het pensioenakkoord