“Het verplaatsen van onze nationale luchthaven naar één plek in zee, met een hoogwaardige aan- en afvoer via openbaar vervoer, biedt zo veel kansen”, vindt Kamerlid Corrie van Brenk, die opriep nu dóór te pakken en visie te tonen.

Luchthaven - Stop wasting time - Foto: Geralt (Pixabay)

Schiphol loopt tegen zijn grenzen aan. De wettelijke grens van 500.000 vliegbewegingen in 2020 is nu al bereikt. Er wordt gesproken over het oprekken van de wettelijke grenzen, maar wat zijn de gevolgen voor onder meer veiligheid, leefbaarheid en luchtkwaliteit?

Om deze reden is jaren geleden al eens een onderzoek gestart naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van het verplaatsen van de luchthaven naar een eiland in de Noordzee. Nu is er mede op verzoek van 50PLUS een quickscan gemaakt naar de haalbaarheid van de luchthaven in zee. De leden van 50PLUS hebben zich tijdens een algemene vergadering uitgesproken voor een luchthaven in zee.

Niet meer dralen

“Nu de vlucht vooruit. Nu een visie hebben en niet meer dralen. Een luchthaven in zee met prachtige en snelle treinverbindingen vanuit elke provincie”, zei Corrie van Brenk tijdens het debat over de quickscan ‘Luchthaven in zee’ met minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. “Alle kansen op de realisatie hiervan moeten nu gepakt worden. Nu! Nu Schiphol tegen zijn grenzen aanloopt en geld lenen goedkoop is. Het investeringsfonds zou een mooie impuls kunnen geven aan zo’n prestigieus project. Daarom moet wat ons betreft de minister vandaag nog de opdracht krijgen om dit traject verder op te gaan starten, een diepgaand onderzoek te gaan uitvoeren hoe het te realiseren. Wij kunnen dit, dát moet de mantra zijn!”

Het verplaatsen van onze nationale luchthaven naar één plek in zee, met een hoogwaardige aan- en afvoer via openbaar vervoer, biedt zo veel kansen, stelt Corrie van Brenk. “De grootste overlast en vervuiling is boven zee, de schade voor mensen wordt daardoor beperkt. Het is een illusie dat we minder zullen gaan vliegen. De vrijgekomen ruimte biedt prachtige kansen voor woningbouw, recreatie en niet te vergeten: natuur. Daar komt dan ook ruimte voor, in de Randstad die nu al voller en voller wordt. Een grote kans om dit gebied leefbaarder te maken!”

Snelle treinverbindingen

“Maar het biedt meer perspectieven, ook voor de rest van het land! Snelle treinverbindingen vanuit alle windstreken van het land naar de luchthaven zijn noodzakelijk, en overigens ook naar steden als Brussel, Frankfurt en Berlijn. Een snelle verbinding met de Randstad opent kansen om daar te werken, maar in een landelijke omgeving te blijven wonen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om met een luchthaven in zee andere vliegvelden in Nederland te ontlasten.”

“We moeten niet vergeten: de Nederlandse vliegreiziger is verwend, met een nationale luchthaven die vaak binnen een halfuurtje vanuit de hoofdstad te bereiken is, meerdere lokale luchthavens en ook nog luchthavens vlak over de grens. Met vluchten van 19 euro naar Malaga, Valencia en Edinburgh. In Londen en Parijs liggen de grote luchthavens óók een eind buiten de stad. Maar met goede verbindingen – trein, lightrail – kan dat geen enkel probleem zijn.”

Doorpakken en visie tonen!

Wat moet er wat 50PLUS betreft nu gebeuren? “Doorpakken en visie tonen! Start op korte termijn een nader, diepgaand onderzoek naar dit project, spreek commitment uit”, stelt Corrie van Brenk. “Volgens de Vereniging van Waterbouwers kan een project als dit in 15 jaar gerealiseerd worden. Natuurlijk moeten we alle kansen pakken om zaken duurzamer te maken, zoals het toepassen van elektrisch taxiën als standaardprocedure. En natuurlijk moeten we gaan voor synthetische kerosine voor de luchtvaart. En moeten we kijken naar een ticket- of vliegbelasting, zowel nationaal als Europees.”

“Ja, de wereld zal er tegen die tijd anders uitzien”, sloot Corrie van Brenk haar inbreng bij het debat af. “En nee, niemand kan werkelijk in de toekomst kijken. Wij hopen dat omwonenden ermee kunnen leven dat Schiphol beperkt uitbreidt gedurende deze periode, want het einde van de ellende is in zicht. Maar dan moet de minister er wel voor willen gaan!”

© 9 november 2019