Vaccineren - Foto: Europees ParlementOnduidelijkheid is troef bij het vaccinatiebeleid van het kabinet. De strategie wappert alle kanten op, vindt Léonie Sazias. Het Kamerlid wil dat er hulp komt voor minister De Jonge. “Want duidelijk is dat hij het probleem níet alleen aankan.”

“De vaccinatiestrategie is voor iedereen zó ontzettend onduidelijk”, zei Léonie Sazias tegen minister De Jonge. “Hoeveel vaccins liggen er nu op de plank in Oss? Hoeveel mensen zijn er geprikt? De strategie wappert alle kanten op. Kan de wijkverpleging nu wel of niet worden ingeënt? Een echtpaar waarvan de ene helft wel wordt ingeënt en de andere niet. Verpleeghuizen die niet in één keer worden gevaccineerd, maar in verschillende ronden. Mensen begrijpen het niet, en wij ook niet. En dan staan er mensen voor een vaccinatie buiten in de rij in de kou. Ouderen moeten lang reizen, en zijn vaak te vroeg. Kunnen er bij de vaccinatielocaties tenten met heaters worden geregeld zodat ouderen niet in de kou hoeven te staan?”

Hulp voor de minister

Het Kamerlid van 50PLUS stelde vast dat minister De Jonge het probleem niet alleen aankan. Léonie: “Wat 50PLUS betreft komt er een operationeel team dat de vaccinatiestrategie centraal coördineert. En zet dan vervolgens Defensie in voor de logistiek. Mijn vraag aan de minister-president is of hij de minister ervan wil overtuigen om hulp te accepteren.”

De verdere inbreng van Kamerlid Léonie Sazias bij het debat over de ontwikkelingen rondom het coronavirus met minister Hugo de Jonge:

“Er lijkt geen regie te zijn op de vaccinatiestrategie. Wie stuurt nu eigenlijk de GGD’s aan? Ook dat is niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat de minister dit probleem alleen niet aan kan. Er moet iets gebeuren, want zo kunnen we niet blijven aanmodderen. Wat 50PLUS betreft komt er een operationeel team dat de vaccinatiestrategie centraal coördineert. Zet daar iemand op die niet politiek is, bijvoorbeeld Herman van der Weide, voormalig hoofdinspecteur bij de Inspectie Gezondheidszorg, die de vaccinatiestrategie voor de Mexicaanse griep prima heeft geleid. En zet dan vervolgens Defensie in voor de logistiek, daar zijn ze goed in.

Het kabinet wil de scholen nu openen. Ook 50PLUS ziet dat graag gebeuren, maar wij zien net als anderen ook de risico’s in. Het lijkt nu of het aantal besmettingen daalt, maar dat is maar relatief, want veel minder mensen laten zich testen. Dat is ook te begrijpen als je niet wil dat je persoonlijke gegevens mogelijk verkocht kunnen worden aan criminelen.

Het percentage is gedaald van 11,7 naar 11,5. Dat is dus nog maar een hele lichte daling. De RIVM schat nu dat twee derde van de besmettingen in de afgelopen week de Britse variant was. Het R-getal voor die variant is 1,28, dus een stevige daling valt niet te verwachten.

Basisscholen
De minister heeft gezegd dat als je onder de cijfers kijkt, dat je dan de derde golf ziet aanzwellen. Als de basisscholen weer opengaan, dan is er een groter risico. Welk risico wil dit kabinet nemen? Hoeveel extra doden nemen zij op de koop toe? Ook de leerkrachten vragen zich af of dit wel verstandig is en een aantal scholen weigert zelfs om open te gaan. Wij voelen ook mee met de problemen van kinderen en van ouders, maar was het nu niet verstandiger geweest om te wachten tot na de voorjaarsvakantie? Als je nu maatregelen afschaalt, wordt het alleen maar moeilijker om ze weer in te stellen als het nodig is. Dan krijgen we een jojo-effect en dat zal het draagvlak geen goed doen.

Sneltesten
Als de scholen weer opengaan dan moet er ook meer getest worden. Vooral sneltesten zijn dan belangrijk. En daar is ook het nodige mee aan de hand, met dank aan Follow the Money. In november heeft het departement miljoenen tests ingekocht, overigens zonder aanbesteding, terwijl dat eigenlijk had gemoeten, onder andere die van Abbott, bij Roche en bij Becton Dickinson. De Abbott-test heeft een sensitiviteit van 72,6 procent, terwijl het vereiste percentage 80 procent is. Daarna is de deur dichtgegaan voor nieuwe fabrikanten. Terwijl de ontwikkeling niet stil heeft gestaan en er inmiddels veel betere testen zijn ontwikkeld. En niemand is verantwoordelijk voor de inkoop van deze testen. Het RIVM wijst naar het ministerie en het ministerie wijst naar het RIVM. Wie is nu eigenlijk verantwoordelijk voor de inkoop van deze testen? De ademtest wordt al gebruikt, waarom wordt die nog niet grootschalig ingezet? Hoe gaat het nu met de inkoop van sneltesten en worden inmiddels de betere sensitievere testen ingezet?

Uitstel van de tweede prik is volgens deskundigen geen goed idee. Als je langer wacht dan de voorgeschreven drie weken dan geef je het virus de kans om te gaan muteren. Dat moeten we helemaal niet hebben.

Tot slot, kunnen we weer pregnant aandacht vragen om mensen met klachten naar de dokter te laten gaan. Er zijn dit jaar 4000 minder diagnoses voor kanker gesteld. Dat betekent sterfte voor degenen bij wie die diagnose te laat wordt gesteld. Wilt u dat nadrukkelijk in uw communicatie meenemen?”•

► Blijf 50PLUS volgen! Meld u hier aan voor de gratis digitale nieuwsbrief

© 4 februari 2021