Locatie: Van Vredenburchweg 967, Rijswijk aanvang 10.00 uur
Aanwezigen: Caspar Bielok (HB); Jelle Smits (HB); Henk van Leeuwen (Bestuur ZH) en leden Bakx, de Ruiter; Revet; Schuering; van Wingerde; Tomlow (verslag) en Tabben (dagvoorzitter).
- Opening PLV vergadering door de moderator
Ton stelt zich voor als dagvoorzitter en heet de aanwezigen en in het bijzonder de leden van het HB een hartelijk welkom.
2. Binnengekomen stukken en mededelingen
Een schrijven van het HB is binnengekomen met een akkoord voor de voordracht van de aangemelde kandidaat bestuursleden.
3. Vaststelling agenda
De heer de Ruiter wilde graag vragen stellen over de partijstructuur en campagne. Deze vragen worden meegenomen in de rondvraag. Agenda zoals voorgesteld is aangenomen.
4. Introductie bestuursleden
Henk van Leeuwen – langst zittend bestuurslid
Willem Bakx – voordracht voorzitter
Geert Tomlow – voordracht secretaris Secretaris
Bernard Revet – voordracht interim penningmeester
Ronald van Wingerde – voordracht bestuurslid
Bernard Revet – voordracht bestuurslid
Alle kandidaten kregen individueel de gelegenheid zich persoonlijk te presenteren en hun kandidatuur te motiveren. Wat betreft de kandidatuur van penningmeester merkte de heer Smits op dat daarvoor geen voordracht is geweest aan het HB. Ton memoreerde dat dit een tijdelijke benoeming is, daar de heer Aad de Man momenteel in het buitenland zit en zich nog niet officieel bij het HB heeft gemeld. Na aanmelding en acceptatie van de heer de Man, zal de post penningmeester aan hem worden overgedragen.
5. Benoeming bestuursleden
De voordracht viel in goede aarde, want onder instemmend applaus werd unaniem de voordracht overgenomen.
6. Korte toespraak Secretaris Dhr. Jelle Smits
In een toespraak verhaalde Jelle over de geschiedenis van Z-H, waar hij ook zelf voorzitter van is geweest, hij blikte kort terug op de afgelopen periode en is verheugd dat er in Z-H een nieuw bestuur is, dat voornemens is actief aan de slag te gaan. Ook vertelde hij dat er bij het HB hard gewerkt wordt aan de landelijke invulling en gaf een update over de aanpak in de overige provincies. Hij wenste het nieuwe bestuur veel succes.
7. Rondvraag
De heer de Ruiter: stelde zich voor en wilde graag de vervolgstappen van het bestuur weten. De kersverse voorzitter Bakx legt uit hoe het provinciebestuur in eerste instantie moet zorgdragen voor het werven van nieuwe leden en vooral het contact met de leden moet onderhouden. Bakx geeft aan dat er de komende maanden regelmatig bijeenkomsten in de provincie georganiseerd zullen gaan worden, waarin naast enkele inhoudelijke thema’s, ook ruimte is voor een gezellig samenzijn. Ten tweede is het provinciaal bestuur ook verantwoordelijk voor de initiële werving van kandidaten voor de politieke functies.
Dhr. Tomlow: In welke provincies zijn momenteel actieve besturen? Jelle Smits kan melden dat 50PLUS en vrijwel elke provincie vertegenwoordigd is, met de uitzondering van Flevoland. Echter, die besturen zijn vaak niet groot in getal en worden soms gedragen door een persoon. HB zet zich in om die besturen uit te breiden en te versterken.
Dhr. Tomlow: Is er een tijdlijn voor de eerstvolgende verkiezing, zijnde de Gemeenteraadsverkiezing 2026? Ervaring leert dat een gekozen lijstrekker minimaal en half jaar voor de verkiezingsdag in functie moet zijn.
Caspar Bielok geeft aan dat die planning er is en dat daar binnenkort meer over gemeld gaat worden en niet onbelangrijk, dat er ook een Plan B klaarligt ingeval er vroegtijdige landelijke verkiezingen komen. De zoektocht naar een geschikte lijstrekker is een permanent aandachtspunt. Mocht er onverhoeds volgend jaar een landelijke verkiezing komen, dan zal die lijsttrekker zeker zijn uitstraling op GR 26 en PS 27 hebben.
Dhr. van Wingerde: meldde dat hij bezorgd is over de rommelige websites en de onduidelijkheid in communicatie. Hij vraagt om prioriteit en duidelijkheid. Jelle Smits: geeft aan dat deze zaak de aandacht heeft en dat de juiste contacten worden gelegd om deze zaak te structuren.
De sfeer zat er goed in want iedereen begon aan elkaar vragen te stellen. Een goed moment om de aanwezigen te attenderen op de koffie en het gebak.
8.Afsluiting….
Om 11.00 uur wordt het officiële gedeelte gesloten en het nieuwe Provinciale bestuur bij monde van de voorzitter bedankt Ton Tabben voor zijn ondersteuning en dag- voorzitterschap.