5juni2024-raadsdebat-vergadering-Alleman-MRA-lokale-media

Allemankwartier, MRA en lokale publieke omroep

Met een kleine 1000 pagina’s aan leesvoer, twee debatten en een raadsvergadering ging er aardig wat voorbereiding aan deze avond vooraf. In de Raadsvergadering betrof het veel tekstuele wijzigingen waarop een klap moest worden gegeven.

De belangrijkste stemstukken gingen over het mogelijk maken van woningbouw voor het Allemankwartier (Bankras/Kostverloren) en een nieuw te bouwen gezondheidscentrum.

Allemankwartier-gemeente-Amstelveen

Weliswaar geen Knarrenhof, maar wel alles gelijkvloers. Toch ook een gemiste kans, omdat hier sprake was van ‘eigen’ grond.
Gelukkig eindelijk een wat betere verhouding qua aanbod, met sociaal 24%, koop-middensegment 49% en lage huur 27%.
Dat is de reden waarom wij voor hebben gestemd.

Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Omgevingsdienst

Net als in 2023 stemden wij tegen, met dezelfde argumenten. Het MRA is een ondemocratisch geheel met te veel invloed.
De Omgevingsdienst heeft in onze ogen te lang de ogen gesloten voor een van hun belangrijkste taken: het bewaken van onze gezondheid. Tata Steel is het bekendste voorbeeld, maar ook Schiphol scoort qua transparantie een onvoldoende.

1Amstelveen-lokale-omroep

In het Raadsdebat eerder op de avond kwam het initiatiefvoorstel versterking lokale publieke omroep in Amstelveen aan de orde. Wim Visser verwoordde 50PLUS’ mening als volgt:

‘Mijn fractie is overtuigd van het nut om een sterke lokale omroep te hebben en conform het initiatiefvoorstel in te stemmen met de verstrekking van het instandhoudingsbudget.
We realiseren ons dat meer geld nodig is om 1Amstelveen tot een echt sterke, onafhankelijke en goed gewaardeerde lokale omroep te laten uitgroeien. Tegelijkertijd staan we voor onzekerheden zoals de beoogde ontwikkeling naar een streekomroep.

Daarom steunen wij het voorstel en zijn ervan overtuigd dat dit in elk geval de voortzetting van 1Amstelveen borgt en de mogelijkheid openhoudt om op basis van een goed plan toch mogelijk een hoger ambitieniveau te realiseren.

Zorgen voor opbrengsten
Wij zijn van mening dat 1Amstelveen in haar plannen ook moet zorgen voor een beter verdienvermogen voor inkomsten naast de subsidie. Wellicht kan met stagiairs met een commerciële
en/of marketingachtergrond een plan worden uitgewerkt en uitgevoerd dat tot hogere reclameopbrengsten leidt.

Wat opvalt is het naar onze mening lage bedrag aan reclamebaten. Waar dat volgens het jaarverslag over 2014 nog €39.898 bedroeg is dat sinds 2017 al jaren stabiel met ongeveer €5.000; het bedrag dat we ook terug zien in de begrotingen van 2023 en 2024.
Naar onze mening zit hier veel ruimte voor groei.

Hofleverancier gemeente
Voor dit bedrag kan, op basis van de tariefkaart, 2,5 pagina’s advertentie worden ingekocht in het Amstelveens Nieuwsblad. Overigens lijkt het Amstelveens Nieuwsblad dé hofleverancier voor de
media van de gemeente Amstelveen.
De editie van vorige week telde bijvoorbeeld 20 pagina’s waarvan er zes zijn gekocht door de gemeente en dit is meer regel dan uitzondering.

Geld dat wordt uitgegeven aan een in Barneveld gevestigde uitgever met weinig binding met Amstelveen en een enorme uitdaging de krant bezorgd te krijgen bij de mensen die deze graag willen ontvangen.

Budget naar tv
Wellicht is er in het nieuwe mediabeleid, dat we volgens het initiatiefvoorstel graag eind dit jaar aan de raad aangeboden zien, ruimte om te bezien hoe effectief het is om zo veel budget te spenderen aan print en of wellicht een deel van dat budget niet beter kan worden ingezet op de lokale televisiezender.’