De Scheg West, Woonvisie en Schiphol

Tijdens het Raadsdebat in de Raadszaal sprak o.a. burgerlid Philip Bodenstaff deze avond over Schiphol.
Tegelijkertijd, in het Raadsdebat in de Amstelveenzaal, sprak fractievoorzitter Emiel Sjaardema over woonwijk ‘de Scheg West’ en de ‘Woonvisie’.

27 september 2023 – Emiel had aan het eind van het debat voor de Woonvisie de suggestie om de ‘omgekeerde scheefwoners’ automatisch mee te nemen in een sociale-huurregeling wanneer zij én te duur wonen én geen huursubsidie krijgen. Zo piest die groep niet naast de pot.

50PLUS zal daarvoor een motie indienen.

Scheg West
Emiel Sjaardema:

“Voor ons ligt nu het bestemmingsplan de Scheg West ter beoordeling. Gezien de grote woningnood zijn wij verheugd dat er eindelijk weer op grote schaal zal worden gebouwd.
De inhoud stemt 50PLUS echter somber.
Met een ontwikkelvisie uit 2015, en een aangepast raamwerk uit 2020, zie je dat dit inmiddels een achterhaald plan is.

Op de woonagenda van 2020-2023 staat Amstelveense jongeren en starters meer kansen bieden op 1,
en meer woningen voor ouderen en specifieke doelgroepen op de tweede plek.
Hier zien wij onvoldoende van terug.

De wijk wordt in onze visie te eenzijdig opgezet.
Dit terwijl juist alom bekend is dat het aanbeveling verdient om te zorgen voor een gezonde mix.

Voor Scheg-west – op een aantal van 799 – zelfs nul sociale huurwoningen.
En dat terwijl de urgentie – met een gemiddelde wachttijd van 19 jaar – toch overduidelijk aanwezig is.

Ook de ontsluiting is wat ons betreft niet optimaal.
Net zoals andere delen van Westwijk een directe aansluiting op de Legmeerdijk hebben, lijkt ons dat gezien de omvang van de nieuwe wijk ook in dit geval zeer wenselijk.
Hoe beter een wijk wordt ontsloten des te lager de overlast voor omwonenden en de belasting op het milieu.

Woonvisie

Positief dat Amstelveen de ‘Van Hoog naar Laag’-regeling heeft opgenomen en gaat onderzoeken hoe die te implementeren. Ook dat dossier blijft in ontwikkeling, want naarmate men ouder wordt neemt verhuisbereidheid en beweeglijkheid af.

Een aanvulling die dan tegelijk meegenomen zou kunnen worden betreft een 65+-verhuisregeling,  zoals door 50PLUS in mei in onze motie werd genoemd.
Daarvan is sprake als men nu in een flat of appartement woont met bijvoorbeeld trappen, en naar een kleinere gelijkvloerse woning zou willen verhuizen.
Ook bij deze regeling gaan geen woningen verloren.

De overige opmerkingen blijven hetzelfde als voor de 80%-versie.

Langste inschrijfduur van het land wordt onvoldoende opgelost
Amstelveen vergrijst sneller dan gemiddeld. Wij zouden juist extra moeten inzetten om onze jongeren te behouden voor de sociale cohesie en eventuele toekomstige mantelzorg.
Gezond ouder worden in de vertrouwde omgeving: de juiste regeling(en) kunnen daarbij, zonder verdringing, helpen.

Ook de omgekeerde scheefwoners verdienen meer aandacht en moeten bij implementatie van elke regeling meteen mee worden genomen en dezelfde kans krijgen als de groep sociale huurders.”

Schiphol en luchtkwaliteit
Philip Bodenstaff:

“50PLUS is voor een gezonde leefomgeving. Laat dat duidelijk zijn.

Op  13 september 2023 was er een raadgesprek, met een presentatie van mevrouw Van der Zee van de GGD Amsterdam. In haar presentatie gaf zij aan dat verbetering van de luchtkwaliteit altijd tot gezondheidswinst leidt.

Uit de gepresenteerde cijfers blijkt dat de fijnstof vooral wordt veroorzaakt door het wegverkeer en in veel mindere mate door het vliegverkeer. Concentratie van fijnstof door luchtvaart is een factor 0.07 en van het wegverkeer 0.59 (pag. 19 van de presentatie).

Ook voor de uitstoot aan stikstofdioxide blijkt dat het wegverkeer meer uitstoot veroorzaakt dan de luchtvaart (pag. 21 van de presentatie). Daarbij is opgemerkt dat de bijdrage van het wegverkeer al minder is dan voorheen door strengere eisen die aan auto’s zijn gesteld.

Voor de gemeten effecten op de gezondheid van ultrafijnstof van vliegtuigen is de algemene conclusie dat bij een hoge blootstelling bestaande klachten aan de luchtwegen tijdelijk kunnen verergeren, maar er op lange termijn geen aanwijzingen zijn gevonden dat het aandoeningen aan de luchtwegen veroorzaakt.
Er zijn geen aanwijzingen gevonden voor verhoogd sterfte risico.

Er wordt gesproken over een toenemende overlast door Schiphol voor bewoners van Amstelveen. Schiphol bestaat al heel lang en al sinds de jaren 50 is luchtvaart een groeiende industrie; het is dan ook logisch dat Schiphol groeit en er meer vlieggeluid wordt gehoord.
Een steeds groter deel van de vliegtuigen maakt echter minder geluid en geeft minder uitstoot.

Klachten
Wanneer je als gemeente dicht bij Schiphol meer huizen steeds dichter bij Schiphol bouwt, wordt de overlast van die nieuwe bewoners duidelijk groter. Ook het instellen van een klachtenloket opent de weg naar meer klachten.

In de periode tussen november 2020 en 31 oktober 2021 diende een groepje van 61 mensen ruim 105.000 meldingen van overlast in.
Eén persoon diende maar liefst ruim 11.000 klachten in, een ander was verantwoordelijk voor meer dan 9.500 meldingen. Dus rijst de vraag hoe serieus moet je de klachten nog nemen.

Het idee van een luchthaven in zee bestaat al heel lang. En 50PLUS zal het plan voor deze 2e nationale luchthaven steunen. Het zal dan wel een veel groter eiland worden dan op de foto van het Position Paper. Misschien wel een eiland zeker zo groot als de halve Haarlemmemeerpolder.”