Geld

Voorschotten subsidies Jan Nagel Foundation en het Wetenschappelijk instituut teruggestort

Leden,
Het DB heeft de voorschotten voor de subsidies van het ministerie van BZK voor de
Jan Nagel Foundation en het Wetenschappelijk instituut teruggestort.
Beide nevenstellingen verkeren in de mening dat zij feitelijk niets met de vereniging 50PLUS van doen hebben voor hun financiële verantwoording.
De uitleg van het minsterie van BzK luidt anders. Het DB volgt de uitleg van BZK.
Bij het WI is, althans volgens een van de ‘bestuursleden’ mogelijk sprake van fraude.
Dit is een extra reden om het voorschot op de subsidie terug te storten. Daarnaast is bij Wetenschappelijk Instituut sprake van een onreglementair bestuur, een bestuur dat benoemd is zonder dat de bepalingen van de statuten in acht zijn genomen.
Waarvan akte,
mr. drs. H.M.G. van Den Dool LLB
Martin van Rooijen eerste kamer 16 11 2021

50PLUS over Wetsvoorstel Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie

Stemverklaring van Martin van Rooijen (50PLUS) bij wetsvoorstel Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie 35.673

Het wetsvoorstel beoogt bij te dragen aan een samenleving zonder discriminatie. Tegen dit wetsvoorstel stemmen kan dan de indruk wekken dat men opstaan tegen discriminatie minder serieus zou nemen. De fractie van 50PLUS is faliekant tegen elke vorm van discriminatie, naar ras, geslacht of leeftijd of wat u maar bedenken kunt. Speciaal ouderen voelen zich best weleens buitengesloten.

Maar een wet bepaalt niet de werkelijkheid. Die wordt bepaald door de instelling en het fatsoen van elke burger en wordt zichtbaar in het respect voor elkaar. Op dat punt is het beeld dat elke dag tot ons komt niet overdreven gunstig. Onze samenleving lijkt te verharden en een stijlvolle omgang met elkaar is niet het eerste wat opvalt.

Met elke regel komen er ook verplichtingen bij, is er controle nodig en zijn er sancties. Maar ondanks steeds meer wetten en regels ziet mijn fractie de samenleving niet vriendelijker worden. Helpt het eigenlijk wel? De fractie van 50PLUS vraagt zich ernstig af of het groeiende woud aan regels langzamerhand niet meer nadelen dan voordelen gaat opleveren.

Voorzitter, daarom zal mijn fractie met respect voor de doelstelling tégen dit wetsvoorstel stemmen.

De Algemene Ledenvergadering op 30 maart

De Algemene Ledenvergadering van 50PLUS wordt gehouden bij Van der Valk te Breukelen, Stationsweg 91, 3521LK Breukelen. Aanvang 10:00 uur. Het adres en de reisgegevens vindt u hier.

BELANGRIJKE INFORMATIE OVER DE AANMELDING

U kunt zich aanmelden voor deelname aan deze ALV:

  1. door een e-mail te zenden met uw naam, adres, woonplaats en zo mogelijk lidnummer naar alv@50pluspartij.nl.
  2. door een briefje met uw naam, adres, woonplaats en zo nodig lidnummer naar 50PLUS, postbus 292 te 2501 CG Den Haag

Na bevestiging door het partijkantoor bent u aangemeld als deelnemer voor deze ALV.

De sluitingsdatum van uw aanmelding voor de ALV is maandag, 25 maart 2023 om uiterlijk 23.59 uur.

Hieronder de voorlopige agenda en algemene informatie inzake deze ALV. Dit is de publicatie van de voorlopige definitieve agenda volgens HHR 2.2.1 (kan op ALV zelf nog gewijzigd worden indien daar moties/amendementen voor bestaan) inclusief alle stukken, waaronder moties, amendementen en eventuele ledenvoordrachten. 

Concept Agenda – AV 30 maart 2024
Aanvang 10:00 uur precies (zaal open vanaf 09.30 uur)
Einde ALV vergadering uiterlijk 15:00 uur

  1. Opening en mededelingen door Voorzitter Jorien van den Herik 
  1. Instelling onafhankelijke stemcommissie
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  2. Vaststelling agenda
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt) 
  1. Goedkeuring verslag (stemmingsuitslagen, klik hier) Algemene Vergadering 7 oktober 2023 (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  2. Behandeling van – en stemming over ingediende Amendementen en (Politieke) Moties
    [amendementen klik hier]
    en [moties klik hier]
    (Presentatie wnd. Secretaris Van den Dool waarna de Voorzitter de stemuitslag vaststelt)
  3. Financiën
    [Presentatie Jaarrekening 2023 klik hier]  [verslag financiële commissie klik hier]
    (Presentatie Penningmeester Van den Dool)
  1. Verkiezing HB leden
  • Voorzitter HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  • Secretaris HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  • Penningmeester HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt) 
  • Algemeen Bestuurslid HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  • Algemeen Bestuurslid HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  • Algemeen Bestuurslid HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  • Algemeen Bestuurslid HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  • Algemeen Bestuurslid HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  • Algemeen Bestuurslid HB
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  1. Besluit over Europese verkiezingen
    (Presentatie Voorzitter Van den Herik die tevens de stemuitslag vaststelt)
  2. Terugkoppeling campagne Tweede Kamerverkiezingen
    (Presentatie campagneleider André van Wanrooij)
  3. Toespraak Politiek Leider Martin van Rooijen
  4. Afsluiting Algemene Vergadering door Voorzitter Van den Herik

Verdere informatie over deze fysieke ALV met onder andere praktische informatie (routeplan en bereikbaarheid via ov) zal op tijdig bekend worden gemaakt via de website, per e-mail of per post (voor de leden zonder e-mail).

Namens het Hoofdbestuur en Ambtelijk Secretaris Steven Gielisse, wens ik u alvast een prettige bijeenkomst toe op 30 maart 2024.

KANDIDATENLIJST 
Het hoofdbestuur van 50PLUS draagt ter verkiezing door de algemene ledenvergadering (ALV) de navolgende kandidaten voor. Wanneer u op de naam van een kandidaat klikt worden motivatie en CV in een apart bestand geladen.

Voorzitter ( 6 personen)

Secretaris ( 3 personen)

Penningmeester ( 1 persoon) 

Algemeen bestuurslid (12 personen)

Kandidaten zullen voorafgaand aan de stemming de gelegenheid krijgen hun sollicitatie toe te lichten.

Volmachten:

U kunt zelf niet aanwezig zijn maar wilt een ander lid van 50PLUS een volmacht afgeven? Volg dan onderstaande procedure;

  • U maakt het volmachtformulier op, ondertekent en zendt dat tijdig tot (29 maart 16.00 uur) naar het partijkantoor (per mail of per post).
  • Gevolmachtigde presenteert dit formulier (papier) aan de balie op 30 maart in Breukelen en wordt tevens ingenomen;
  • Controle van de papieren volmacht met de kopie ter plaatse;
  • Tonen kopie legitimatiebewijs van VOLMACHTGEVER;
  • Uitreiken stemkastje.

U kunt HIER het volmachtformulier downloaden en afdrukken

 

Tijdpad voor de ALV

15/03/2024:  Publicatie van de agenda met alle relevante stukken

29/03/2024: 16.00 uur sluiting aanmelding volmachten

30/03/2024:  Algemene leden vergadering (ALV)

26/04/2024:  Conceptverslag van de op 30 maart 2024 gehouden ALV

Met vriendelijke groeten,

Harry van den Dool
Wnd. Secretaris

 

Afdrachten van de politieke ambtsdragers, hoe werkt dat

In november 2023 zijn de afdrachten gefactureerd. Tot op heden staan een deel van deze facturen nog open. Een uitleg over de afvan de penningmeester van 50PLUS vindt u hier.

Europees Parlement - Foto: European Parliament

Informatie Kandidaatstelling Europees Parlement

De Kiesraad informeert politieke partijen omtrent de vereisten en procedures voor deelname aan verkiezingen. In deze brief van 12 maart jongstleden, kunt u kennis nemen van de procedures en vereisten inzake de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni 2024.

Masterplan Mobiliteit 2050 – Eindhoven

Op dinsdag 12 maart werd het ‘Raadsvoorstel Masterplan Mobiliteit 2050’ in de vergadering behandeld. De vragen die gemeente Eindhoven hiermee wil beantwoorden zijn: ‘Hoe zouden wij ons willen bewegen en ons verplaatsen in 2050 en wat zouden wij daar nu voor moeten doen?’ Maar ook:  ‘Hoe faciliteren wij de beweging naar banen, scholen, ziekenhuizen en sociale ontmoetingen?’

‘Onze’ Piet deed namens 50PLUS in de meningsvormende vergadering op 5 maart, het woord. Lees hier het hele betoog. Het vervolg op deze vergadering, afgelopen dinsdag, diende wij o.a. de moties ‘Stop met wegpesten binnenstadbewoners’ en, ‘We missen de bus’ (mede) in. 50PLUS Eindhoven: in onze dromen blijven de inwoners voorop staan!

Wilt u de vergadering terug kijken (50PLUS vanaf 2 uur en 21 minuten) ? Of wilt lezen welke moties aangenomen zijn? Dat kan hier, punt 7.1.  

zonnebloemen 1000

Vrouwennetwerk

Op 8 maart heb ik onderstaand artikel geschreven over het belang van de vrouwenbeweging in Nederland en het belang van deelname van vrouwen in alle geledingen van onze samenleving. Zo ook bij 50PLUS.

Oudgedienden van onze partij weten nog wel dat in 2018 met een ruime meerderheid een motie (ingediend door de toenmalige Commissie Partijvernieuwing) werd aangenomen.

Door allerlei omstandigheden waaronder de COVID periode zijn er maar een paar bijeenkomsten geweest met gemotiveerde 50PLUS vrouwen.

Nu willen wij graag het Vrouwennetwerk opnieuw op de kaart zetten. Daartoe nodigen wij vrouwen uit elke provincie uit zich aan te melden. 

Op de aankomende ALV zullen wij meer informatie geven over de plannen ten aanzien van het 50PLUS Vrouwennetwerk.

8 maart 2024  Internationale Vrouwendag

Aan alle 50PLUS Vrouwen en vrouwvriendelijke mannen

In 1924 verscheen van de hand van de bekende voorvechtster voor vrouwenrechten een boek: Herinneringen van Dr. Aletta Jacobs. Daarin beschreef zij al haar wederwaardigheden betreffende de voor de vrouwenbeweging zo belangrijke periode tussen 1913 en 1924

Zo is op pagina 311 en 312 te lezen, dat zij op 9 februari 1924 70 jaar werd.

Zij schrijft hierover: “ Door haar (= vriendin Rosa Manus )  toedoen was het in Nederland en daarbuiten overal bekend geworden dat ik op 9 februari 1924 mijn 70sten verjaardag zou beleven. Op ondubbelzinnige wijze is het mij dien dag duidelijk geworden dat ik hier te lande en op vele plaatsen in de wereld vrienden mag tellen, die er prijs op stelden mij waardeering te betuigen, en daaronder zelfs velen die vroeger tot mijn bestrijders behoorden.”

Op deze dag mogen we best wel eens stilstaan en met bewondering kijken naar wat vrouwen, zoals Aletta Jacobs, betekend hebben voor de vrouwenbeweging. Zie bijlagen.

Wij plukken nu nog dagelijks de vruchten van al wat zij en haar vriendinnen voor ons hebben gedaan.

Het is nog maar zo’n honderd jaar geleden, dat vrouwen ook volwaardig kiesrecht kregen en dat zij mee mochten doen in de politiek.

Vandaag zouden wij van harte wensen dat ook bij partij 50PLUS meer vrouwen meedoen in de diverse besturen, denktanks en politieke functies.

Zo zien we, dat in organisaties waar meer evenwicht is tussen het aantal mannen en vrouwen in de top, deze organisaties beter functioneren.

Actueel bij 50PLUS is de komende verkiezing van het nieuwe Hoofdbestuur.

Voor zeven (7) functies hebben zich vijftien (15) kandidaten aangemeld; tien (10) heren en vijf (5) dames. Binnenkort hopen we nader kennis te maken met alle kandidaten, zodat we de juiste keuze kunnen maken. Ook zullen we het zo gewenste Vrouwennetwerk opnieuw gestalte gaan geven. 

Ik wens iedere vrouw vandaag veel zonnige bezinning!

Hartelijke groet uit Amersfoort
Helena Bosch

 

Aanvullende informatie(PDF)

Herinneringen van Dr. Aletta H. Jacobs

Aletta Jacobs: Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Geld Euromunten SXC

De hoogte van de contributie

Leden van 50PLUS

U zal zich nog wel herinneren dat er tumult is geweest binnen 50PLUS over de hoogte van de contributie, Was die nou 25 of 12? Op grond van de statuten wordt de hoogte van de contributie bepaald door de Algemene vergadering.

De hoogte van de contributie wordt dus niet bepaald door het Hoofdbestuur. Herhaaldelijk is deze kwestie aan de orde geweest. Eindelijk kan ik u de duidelijkheid verschaffen die u als als leden verdient. Hierbij afschrift van de incassobrief, let op de zin: Het hoofdbestuur heeft besloten

Hoogachtend

Harry van Den Dool 

Penningmeester 50PLUS 

13 maart 2024-Raadhuis-raadsdebatten-en-vergadering

Jeugd- en onderwijsagenda Amstelveen, hockey, kantoren en meer

13 maart 2024

In de Amstelveenzaal
vond het Raadsdebat plaats over de Jeugd- en onderwijsagenda. Wat houdt die agenda in?

Dit is een kaderstellend beleidsdocument dat een directe uitwerking is van de ambities uit de nota sociaal domein en het coalitieakkoord. De agenda benoemt o.a. visie en speerpunten en vraagt financiële besluiten mee te nemen bij de perspectiefnota aankomende zomer.

Philip Bodenstaff was daarbij aanwezig.

13maart2024-raadsdebat-Jeugd- en onderwijsagenda 2024

klik op de afbeelding om de jeugd- en onderwijsagenda in te zien

Philip reageerde op een opmerking van de wethouder (Frank Berkhout) over het lerarentekort. Docent zijn is een vak waar je niet zomaar zij-instromers voor kunt inzetten, net zoals je niet je auto laat repareren door iemand die geen automonteur is. Een onderwijzer heeft pedagogiek gedaan en is dus het meest geschikt om kinderen les te geven.

Het is belangrijk om het lerarentekort op te lossen, maar wel met mensen die bevoegd zijn.
Ook zou het enorme administratiepakket bij onderwijzers moeten worden weggenomen zodat zij kunnen doceren in plaats van formuliertjes in te moeten vullen tot laat in de avond. Een belangrijk signaal voor de schoolbesturen.

In de Raadzaal
ging het debat over de overname grondeigendom en kunstgrasvelden van hockeyvereniging HIC en stichting Kunstgras Escapade Beheer (SKEB).
Hockeyvereniging HIC bevindt zich in financieel zwaar weer. Hierdoor ontbreekt het hen aan middelen voor onderhoud en renovatie van het sportcomplex. Zij hebben de gemeente om hulp gevraagd.
Voorgesteld wordt het grondeigendom en de kunstgrasvelden voor € 1,- over te nemen en bestaande schulden af te lossen. Hierdoor wordt continuïteit voor HIC en de hockeysport op Escapade bereikt en vallen zij in hetzelfde gemeentelijke format als de andere sportverenigingen in Amstelveen.

13maart-debat- hockeyvereniging HIC-foto Yvo Donders

Foto: Yvo Donders/Foursquare

Bij dit debat was Wim Visser aanwezig die de mening van de 50PLUS-fractie verwoordde. De mening is te lezen door hier te klikken.

Na binnenkomst van de wethouder gaf Wim aan behoefte te hebben aan meer achtergrond (een raadsgesprek) en dat het onderwerp nu was “reddingsplan Hockeyvereniging HIC”, maar dat dit, op basis van de toelichting van wethouder Raat, bleek te gaan om grondexploitatie Escapade.

Tijdens de Raadsvergadering in de Raadzaal, waar Emiel Sjaardema zich bevond, ging het vanaf 20:30 o.a. over de volgende zaken.

Onderzoek rekenkamercommissie ‘Bewegen en Sporten’
De rekenkamercommissie wil met dit raadsvoorstel de raad inzicht geven in de doelmatigheid en doeltreffendheid van het sport- en beweegbeleid in Amstelveen en hoopt met de aanbevelingen bij te dragen aan een nog beter beleid.

50PLUS Amstelveen is er geen voorstander van om substantieel hoge extra kosten te maken t.b.v. indicatoren waarmee het ‘probleem’ zelf nog niet is opgelost.

Minima en bewoners die een belemmering ervaren komen in het rapport uitgebreid aan bod. Wat er nu extra nodig is om met name de oudere inwoners in beweging te krijgen of te houden, blijft onderbelicht. Ook de vraag of de subsidie in verhouding tot het aantal leden evenredig wordt verdeeld blijft onbeantwoord.

En bijzonder om een afspraak in het coalitieakkoord via een motie af te “dwingen” Daarnaast lijkt het ons niet meer dan logisch dat dan wel wordt gekeken of de kosten in verhouding staan ten opzichte van het aantal deelnemers.
Overigens staan we positief tegenover de moties ‘open sportinlopen’ en ‘Amstelveen sport inclusief’. 50PLUS Amstelveen zal beide moties dan ook steunen.

Strategisch Meerjarenplan Sportaccommodaties 2023-2026
Het plan zelf geeft voor de binnen- en buitensportaccommodaties een overzicht van huidige en toekomstige faciliteiten, bezetting(sgraad), prognoses van de behoefte, toekomstige ontwikkelingen en totaalgebruik. De raad wordt gevraagd op basis hiervan vast te stellen dat de komende vier jaar geen aanvullende investeringen nodig zijn in sportaccommodaties, en dat de nota als uitgangspunt dient voor de verdere planvorming door het college.

50PLUS staat positief tegenover voorstellen die extra sportcapaciteit creëren. Nu wij hebben vernomen dat het om binnenbanen gaat (motie CDA padelbanen Uilenstede) zullen wij vóór de padelbanen stemmen.
De aanvulling vanuit het amendement lijkt ons, mede gezien het raadsdebat van vanavond, een logische en zullen wij dan ook steunen.

13maart-raadsvergadering-kantorenvisie Amstelveen

Kantorenvisie Amstelveen
Het raadsvoorstel betreft een visie op het behoud van kantoorwerkgelegenheid, het opwaarderen en verduurzamen van de kantorenvoorraad en toekomstbestendige groei in verhouding met de groei van het aantal inwoners. Met de kantorenstrategie wil de gemeente kwantitatief en kwalitatief inspelen op de dynamiek op de kantorenmarkt en daarmee bijdragen aan een economisch sterk Amstelveen en een ontwikkeling van wonen en werken in balans.

Wij stemmen tegen de kantorenvisie.
50PLUS Amstelveen heeft de visie met belangstelling gelezen. Alhoewel het goed is om een duidelijke visie neer te leggen schiet deze op onderdelen nog tekort.

Als wonen en werken zo belangrijk is waarom gaan bestaande kantoren, die nog voldoen aan alle vereisten, en zich al naast woningen bevinden, dan tegen de vlakte? Ook op bereikbaarheid met het ov wordt een onvoldoende gescoord.

En een gewenste frictie van 8% lijkt ons, met een gemiddelde wachttijd van 19 jaar niet in verhouding te staan. Ook de verdere internationalisering zal de druk op woonruimte en de prijs verder verhogen.

Om die reden zijn wij mede-indiener van het amendement ‘Internationale kantoren’ en de motie ‘Wonen en werken in balans’ van GroenLinks. De motie van de PvdA had eenvoudig geïntegreerd kunnen worden in een van de andere moties.
Onderzoek naar de dynamische (ijzeren) voorraad kantoren van D66 lijkt ons wenselijk en wij zullen deze motie dan ook ondersteunen.

Huisvesting eerstelijnszorg in Amstelveen
Net als in veel gemeenten in Nederland is er een tekort aan huisartsen in Amstelveen. De gemeente heeft hiervoor nog geen beleid en wil met dit kader een actieve rol oppakken in de verbetering van de huisvesting van de eerstelijnszorg in de gemeente realiseren.

Stemverklaring. Hiermee wordt het probleem in de basis niet opgelost. Tevens zorgt het voor oneerlijke concurrentie t.o.v. de bestaande huisartsen. Toch zullen we gezien de grote vergrijzing binnen Amstelveen vóór stemmen.

Aanvullende antwoorden-op-vragen-wmo-huishoudelijke-hulp

Antwoorden op aanvullende vragen Wmo en tekort aan huishoudelijke zorg

Medio februari dienden wij aanvullende vragen in over haperende huishoudelijke zorg. De antwoorden daarop kregen wij vandaag binnen.

1️⃣Wij gaven aan het ‘overleg met de bewoner’ niet te herkennen, net zo min als het ’tijdelijk leveren van van hulp één keer in de twee weken’.

Het antwoord luidt dat het tekort aan vervangende hulp vooral speelt tijdens de zomervakantie. Daarop wordt door aanbieders geanticipeerd d.m.v. een brief aan de inwoner. Daarin worden de gevolgen gemeld en waar men terecht kan voor vragen of overleg. De rest van het jaar is de continuïteit van hulp aanzienlijk beter.

🅐Wij vroegen om een opgave van de aanbieders, het aantal geïndiceerde uren en welk percentage daarvan ook is geleverd per aanbieder.

De namen van de aanbieders zijn verstrekt, maar informatie waarmee – per aanbieder – bekeken kan worden welk percentage daadwerkelijk is geleverd, is er (nog) niet. Het ontbreekt bij zowel de gemeente als de aanbieders aan registratiesystemen daarvoor.

“Overigens wordt nooit 100% van de geïndiceerde uren geleverd omdat inwoners soms tijdelijk in een ziekenhuis of revalidatiecentrum verblijven of zelf de hulp afzeggen. Verder zal er bij werkgevers altijd enige uitval zijn door ziekte of personeelsverloop, ook als er geen tekorten zijn op de arbeidsmarkt.”

🅑Het verdelen door aanbieders bij tekorten wordt gedaan in overleg met de inwoners. Zijn er afspraken gemaakt met de aanbieders op basis van welke criteria zij met inwoners in overleg gaan over aanpassing/vermindering?

De zorgaanbieders zijn inhoudelijke professionals die voldoen aan de kwaliteitseisen die de gemeente stelt voor deze zorgvorm. Hun praktijkervaring is dus leidend. Zij kennen de woon- en leefsituatie van de inwoner die hulp bij huishouden ontvangt het beste, en kunnen het beste inschatten wat op het moment dat de vraag speelt het meest passend is.

De inhoud van de hulp in combinatie met de mogelijkheden van het netwerk van de inwoner worden hierin meegenomen. De inzet is om zoveel mogelijk de hulp door te laten gaan bij inwoners met ernstig regieverlies, of als mantelzorgers overbelast zijn.

WMO-Huishoudelijkehulpzorgaanbieders Amstelveen in 2023

🅒Wordt de instemming/toestemming van de inwoner schriftelijk vastgelegd? Is het reëel dit in overleg met de inwoner te doen wanneer een deel van de doelgroep daar wellicht niet redelijk toe in staat is (denk aan licht dementerende cliënten)?

Telefonisch is dit inderdaad niet altijd mogelijk. In overleg wordt er zoveel mogelijk zorg aan iedereen geleverd, maar inwoners die daartoe in staat zijn, zullen soms moeten aanvaarden dat er tijdelijk wat minder hulp geboden kan worden.
De uitkomsten van het overleg met de inwoner worden in het zorgdossier van de aanbieder vastgelegd. Het onnodig creëren van een administratieve lastendruk wordt zo voorkomen.

Lukt communicatie niet dan wordt veelal contact met een contactpersoon – bekend bij de aanbieder – opgenomen. Waar nodig overlegt de aanbieder met de begeleidende professionals, bijv. de casemanager dementie.

2️⃣Het gaat hier om bestaande klanten. Het klopt in onze ogen niet dat de medewerker van het zorgkantoor zelf bepaalt of er wel of geen hulp geleverd wordt. Onze ervaring is dat de manager van het betreffende kantoor namelijk deze beslissing neemt. In onze ogen is dat niet de juiste persoon die zou mogen beslissen of iemand wel of geen hulp ontvangt.

Zie het antwoord bij 1 B.
De term zorgkantoor is in dit verband onjuist, het gaat hier om zorgaanbieders. Het zorgkantoor is de afdeling van de zorgverzekeraar die zorg inkoopt op grond van de Wet langdurige
zorg.

🟣Onze aanvullende vraag: rapporteert de GGD over haar toetsingsactiviteiten voor de kwaliteit van de hulp bij huishouden? Zijn de resultaten daarvan te delen met de gemeenteraad?

De GGD maakt een jaarverslag voor de Amstelland gemeenten van alle toetsingsactiviteiten. Dit jaarverslag wordt gedeeld met de gemeenteraad.

3️⃣Onze vraag over de pilot (versoepeling taaleis): wanneer start die, voor hoe lang en wanneer wordt de pilot omgezet naar een definitieve versoepeling?

Er zal worden onderzocht óf hier een pilot mogelijk is, samen met de aanbieders. De start is niet bekend. De vraag wanneer de resultaten aanleiding geven tot een definitieve versoepeling wordt meegenomen in de voorbereiding.
Ook zal huishoudelijke hulp passend werk moeten zijn voor de werkzoekende waarbij kennis, kunde en voorkeur van de werkzoekende de uitgangspunten zijn.

Een beslissing wordt in het tweede of derde kwartaal 2024 verwacht.