Mobiliteit

Het verkeer in en rond de grote steden loopt vast. De oplossing van het ene probleem maakt het andere groter. Openbaar vervoer is bij uitstek een taak van de overheid. Met goed en betaalbaar openbaar vervoer kan het gebruik van auto’s worden teruggedrongen waarmee wij bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen.

De opkomst van deelscooters en deelfietsen en speciale taxi-applicaties biedt veel mensen een uitkomst, maar omdat een strategische visie ontbreekt is er sprake van onverantwoorde wildgroei.

Mensen met lichamelijke klachten en/of een kleine beurs kunnen vaak geen gebruik maken van hippe alternatieven. 50PLUS eist dan ook een nieuwe visie op het openbaar vervoer van de toekomst en wij trekken daar ook extra middelen voor uit. 

  • 50PLUS geeft hoge prioriteit aan veilig ov met inbegrip van financiële ondersteuning voor verliesgevende lijnen.
  • 50PLUS wil dat de Rijksoverheid een nieuwe visie ontwikkelt op de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Wij trekken 500 miljoen euro extra uit voor uitvoering van deze nieuwe strategische visie. 
  • Bij nieuw te ontwikkelen woningen wordt rekening gehouden met bereikbaarheid van bestaande voorzieningen (15 minuten stad). 
  • De stand van de techniek vereist dat ook de kansen en risico’s van ‘zelfrijdende auto‘s’ (full autonomous driving) worden betrokken bij een moderne visie op openbaar vervoer. 
  • 50PLUS streeft naar een gratis openbaar vervoer en wil als begin van dit streven gratis ov in de daluren.