24042024 - Raadsvergadering-Legmeer-herziene ontwikkelvisie -tegenstem-50PLUS

Negatief of realistisch? Legmeer: kanttekeningen

Het glas is halfvol, we zijn negatief en hebben kritiek. Zo werden de punten van 50PLUS gezien in de Raadsvergadering vanavond.

Wij zien het niet als negativisme, maar een andere kijk op in wat voor stad we willen wonen en waar in onze ogen de prioriteiten zouden moeten komen te liggen. Een wijk met zo veel appartementen, tot aan veertienhoog en gemeenschappelijke parkeergarages, zien wij niet als een fijne toevoeging voor Amstelveen.

Sommige zaken – door de coalitie bepaald en met complimenten overladen – stroken niet met hetgeen waar wij in geloven. En met een wachttijd van negentien jaar hadden wij verwacht dat dáár een hogere prioriteit aan zou worden gegeven.

Het enthousiasme over de huidige verdeling konden wij dan ook niet plaatsen.

Als eenmansfractie heeft het doen van afwijkende voorstellen t.o.v. de coalitie, amper zin en dat is algemeen bekend. Het aanstippen van bepaalde zaken zullen we echter blijven doen.

Onze uitleg
Allereerst: 50PLUS is níet tegen het bouwen van nieuwe woningen, maar meer voor het type waaraan de behoefte het grootste is: namelijk ouderenwoningen ten behoeve van de doorstroming en omdat men geacht wordt langer zelfstandig thuis te blijven wonen. En natuurlijk meer bouwen voor onze kinderen.

De schaarse ruimte die er nog in Amstelveen beschikbaar is willen wij dus op een andere manier invullen.

 

Legmeer-impressie-B+B. Hoogbouw-parkeergarages en kleine woningen

Impressie Legmeer via B+B. Hoogbouw, parkeergarages en een verminderd percentage betaalbare appartementen

De wederom ten nadele gewijzigde nieuwe ontwikkelvisie Legmeer zien wij om meerdere redenen dan ook niet zitten.

  • De uiteindelijke totale kosten zijn nu nog niet inzichtelijk – die lopen vaak nog op, zonder een weg terug.
  • De verplaatsing van de gemeentewerf – kosten ca 150 miljoen – is láter buiten de begroting geplaatst. Deze kosten hebben toch óók met de ontwikkeling van de wijk te maken?
  • De wóningen zijn gaandeweg ‘gekrompen’; het aantal nam maar liefst met 50% toe om de exploitatie rond te krijgen.
  • Verhouding/percentage betaalbaar ging alleen maar verder omlaag.
  • Met voornamelijk appartementen en een gezamenlijke parkeerplaats wordt de sociale cohesie en veiligheid een stuk minder.
  • De Scheg kan vanwege grote verkeersdrukte niet via de Bovenkerkerweg worden ontsloten. Voor deze wijk blijkbaar wel? En dat naast de grote hoeveelheid geplande woningen aan de Bovenkerkerweg.

Op naar 110.000?
Er wordt gezegd dat dit onze ‘laatste’ kans is op grootschalige woningbouw.
Maar we willen helemaal niet doorgroeien naar 110.000 inwoners! Dus waarom zoveel woningen op een relatief kleine oppervlakte?

Een duur verhaal
En dan willen we al van start gaan, zonder overeenkomst met zo’n groot aantal grondeigenaren die alleen maar uit zijn op winstmaximalisatie!
De prijzen zullen onbetaalbaar worden en het aantal woningen zal, om het rond te krijgen, in de toekomst wederom moeten worden verhoogd.