€35.000,00 voor promotie drie buslijnen?

Tijdens de raadsvergadering deze avond werd een motie ingediend voor promotie van de Amstelveense stadsbus. In het bijzonder de lijnen 171, 174 en 199.

Het openbaar vervoer komt jammer genoeg niet overal in Amstelveen en moet verbeterd worden. Financiële middelen zijn er echter niet voldoende om dát voor elkaar te krijgen.

Motie voor promotie
Een aantal partijen diende een motie in om meer bekendheid te creëren voor deze lijnen, bijvoorbeeld door advertenties in lokale media, verspreiding van flyers met routes en dienstregelingen (onder meer door Participe) of kortingsacties.

De eenmalige kosten daarvoor bedragen €35.000,00.

Volgens 50PLUS komt de lage bezettingsgraad van deze lijnen niet door onbekendheid van routes, maar als gevolg van het opheffen van haltes, en gebrek aan de juíste routes.

Extra haltes, juiste routes
Wij zien het geld dan liever ten goede komen aan bijvoorbeeld ANWB-Automaatje (ondergebracht bij Participe) om zodoende de broodnodige goede bereikbaarheid te vergroten.
Of door het plaatsen van extra haltes die eerder zijn wegbezuinigd.

50PLUS zal deze motie dan ook niet steunen.

Analyse en bouwstenen Visie Gezonde Leefomgeving

De gemeente Amstelveen wil de gezondheidsambities vastleggen en uitwerken in de Omgevingsvisie. Daarvoor wordt eerst een visie op de gezonde leefomgeving gemaakt. Waar staat de gemeente voor, welke thema’s zijn binnen een gezonde leefomgeving belangrijk en waar wil de gemeente extra inspanningen op plegen?

50PLUS-burgerlid Wim Visser was bij dit debat aanwezig en sprak de volgende woorden:

“Gezondheid van de Amstelveners voor nu en in de toekomst is terecht een groot aandachtspunt met de twee grootste bedrijven betreffende uitstoot van stikstof in de nabijheid: Schiphol op 13 en Tata Steel op 31 kilometer van dit raadhuis. Onze stad wordt verder nog omringd door de snelwegen A2, A4, A9 en A10.

Positief
50PLUS is daarom blij dat ons college de gezondheidsambities in de omgevingsvisie gaat vastleggen en dit vooral ook gaat uitwerken.
Ook juichen we het toe dat hierbij actieve participatie van raad en inwoners wordt gevraagd en we hebben er vertrouwen in dat deze zal leiden tot nog betere plannen.

Passende woonvormen, goede bereikbaarheid
Het is goed te lezen dat er in bouwsteen 4 aandacht wordt gevraagd voor passende woonvormen voor de oudere inwoners op korte termijn; wij zien daar graag snel concrete resultaten van. 50PLUS sluit zich aan bij de VVD waar het gaat om bereikbaarheid van goed openbaar vervoer, zeker voor de ouderen onder ons.

Subsidie rookkanaalverwijdering
Bij deze bouwsteen wordt ook aandacht gevraagd voor houtstook: een schadelijke en oneconomische manier van verwarmen waarvan veel bewoners overlast ervaren.

Wij zijn ervan overtuigd dat een aantal inwoners van Amstelveen bereid is hun rookkanaal niet meer te gebruiken en weg te laten halen wanneer ze daar niet in hoeven te investeren. De mogelijkheid voor een subsidie daarop wil 50PLUS graag in overweging geven.

Geen gegoochel met cijfers
In de analyse wordt aangegeven dat de communicatie rondom luchtkwaliteit en geluidsoverlast in relatie tot met name Schiphol moet worden geïntensiveerd. In ons partijprogramma stond al beschreven dat we hier verandering in willen zien.

Gegoochel met cijfers, onjuiste en ontijdige berichtgeving over geluidsoverlast, uitstoot en vliegbewegingen zorgt voor veel maatschappelijke onrust in Amstelveen.

Ook schrijft 50PLUS in het verkiezingsprogramma dat niet mag worden getornd aan de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. Tot slot geven we aan dat de gezondheidsrisico’s voor omwonenden moet worden onderzocht

50PLUS stelt vast dat de ambities om onze inwoners nog beter te beschermen nog weinig aandacht krijgen in de analyse.”

Motie ingediend mede namens 50PLUS Amstelveen
Motie geluidsmetingen Schiphol 400 x 400 px1Naar aanleiding van de teleurstellende antwoorden op de eerder door de oppositie gestelde vragen over dit onderwerp is 50PLUS positief verrast dat de uitwerking nu breed wordt gesteund.

Dit is een mooi begin om meer inzage te krijgen in de effecten op de gezondheid. Gezondheid moet altijd op de eerste plaats staan wat 50PLUS betreft.

 

 

 

 

Motie geluidsmetingen Schiphol 400 x 400 px2

 

Nog een paar jaar geduld a.u.b.

Zorgen over opvang 60 minderjarige asielzoekers Legmeer

Op deze inloopavond in het raadhuis waren er niet echt veel voorstanders voor dit plan, zo zagen wij. Er zijn vooral zorgen over het aantal jongens (16/17 jaar) dat in een niemandsland zal bivakkeren in woonunits.

Amstelveen neemt alvast verantwoordelijkheid
De alleenstaande jongeren worden opgevangen door het COA en heel wat begeleiders. Ze zullen naar school gaan (ook al is er bij de Internationale School een wachtlijst) en er wordt via activiteiten en sport een dagelijkse routine gecreëerd.

Maar de tram naar Amsterdam om de hoek in combinatie met gierende hormonen? Veel omwonenden zien dit alles somber in; er is geen extra boa- of politie-inzet gepland.

Wachten
De opvang van asielzoekers is in eerste instantie voor 2,5 jaar, met de mogelijkheid die jaarlijks te verlengen tot maximaal vijf jaar.

Hoe lang de opvang in Legmeer blijft, is mede afhankelijk van de snelheid waarmee een nieuwe wijk (Nieuw-Legmeer) zal worden gebouwd.

Het blijft voor Amstelveners een drama voordat zij ergens betaalbaar kunnen huren of kopen. En dat het rijk deze units betaalt doet daar niets aan af. Uiteindelijk betalen we het toch met z’n allen en zolang we de regie uit handen geven blijft het dweilen met de kraan open.

Zie ook het bericht op NH-nieuws

Openbaar vervoer heeft de bodem bereikt

50PLUS Einhoven maakt zich zorgen over de staat van het openbaar vervoer. Het aantal buslijnen en dienst-regelingen neemt af in de regio. Daarom stellen we raadsvragen.

Studio 040 maakte een artikel met een korte video.
Hier kun je beide bekijken.

Oudere inwoners betrekken in muziek en cultuur

50PLUS ging afgelopen jaar met het Muziekcentrum in gesprek over hoe de oudere inwoners van onze stad meer te betrekken bij muziek en cultuur. Het nieuwe project van het Muziekcentrum ‘Grijs gedraaid’ sluit hier mooi bij aan: op 29 november staat er een concert met Maaike Ouboter op de agenda.

Voetjes van de vloer? Meezingen? Dat kan op deze middag vol muziek, dans en creatie! Lees er hier alles over.

50PLUS onderzoekt toegankelijkheid op Park Hilaria

Vanaf augustus 2019 bezoekt 50PLUS ieder jaar Park Hilaria. We willen
immers graag weten of de kermis goed toegankelijk is (en blijft) voor mindervaliden, bijv. rolstoelgebruikers. Dit jaar was Ruud van Acquoij ter plaatse. Hij sprak met bezoekers, luisterde naar hun ervaringen en naar een enkele kritische noot.

We zijn er tijdens de prikkelarme versie. Deze is verlengd van 1 uur naar 2 uren. Opvallend veel rolstoelgebruikers vandaag. Zij zijn tevreden en blij met de doorgevoerde aanpassingen t.o.v. vorig jaar. Deze aanpassingen dankzij eerdere tips van bezoekers en natuurlijk de organisatie. Complimenten daarvoor!

Te duur?
Ondanks de dure tijden is het een gezellige drukte. We merken dat niet iedereen in de mogelijkheid is om bij elke attractie aan te sluiten. ‘De kermis is veel te duur voor mensen met een krappe portemonnee. In andere steden kan dit wel goedkoper. Waarom in Eindhoven niet?’

Komt u volgend jaar ook? Dan kan het zijn dat u ons weer tegen het lijf loopt!

Heeft u suggesties, tips, of wilt u uw ervaringen over het bezoek aan park Hilaria delen? Laat het ons weten! Mailen kan naar 50plus.fractie@eindhoven.nl

 

Lees ook:
Partijen willen ‘kader’ voor evenementen en
Toch bijna een half miljoen bezoekers dit jaar voor de Eindhovense kermis. 

Vertrouwen bouwen

Herstel van vertrouwen in de politiek vraagt om een brede hervorming van het stelsel van belastingen, toeslagen en sociale zekerheid, waar alle generaties van profiteren.

Inkomen pensioen en AOW

Iedereen heeft behoefte aan zekerheid. Dat geldt voor ouderen, maar ook voor veertigers en vijftigers

Zorg en Welzijn

De kosten voor de zorg rijzen de pan uit. Maar bezuinigen kan niet betekenen dat mensen die zorg nodig hebben aan hun lot worden overgelaten.

Wonen en Bouwen

De huidige wooncrisis in Nederland is een goed voorbeeld van hoe een overheid niet moet opereren.