SPEECH MARTIN VAN ROOIJEN BEGROTING FINANCIEN EN NATIONALE SCHULD

Voorzitter. Dank aan de minister en de staatssecretarissen voor de gegeven antwoorden. Ik  zal dat in deze inbreng toelichten. Ik doe dat met name, langs de contouren van de volgende onderwerpen:

  • BTW
  • Motie Hoekstra
  • Box 3
  • Goedkeurende beleidsbesluiten
  • Memo FIN & SZW
  1. BTW gat

We hebben onszelf in dit BTW gat en daarmee in een BTW chaos gestort. Dit beeld komt bij mij op na lezing van de brief van 7 februari. We hebben een BTW verhoging goedgekeurd die echter niet in werking mag treden. Maar als er niet snel alternatieve dekking komt treedt de  goedgekeurde verhoging uiteraard alsnog in werking.

In het debat met de minister in november vroeg ik hem dat niet de ouderen het kind van deze BTW rekening mochten worden. Want dat is al vaak de gemakkelijkste weg gebleken. AOW-ers hebben geen vakbonden en ze gaan niet naar het malieveld.

Ik was toen al bezorgd en ik ben het nu nog meer want het ziet er niet naar uit dat er snel een deal komt tussen de 8 fracties van het, zo zal ik het maar noemen: “het BTW-pact”. Kan de minister mij toezeggen, dat niet de ouderen specifiek worden geraakt? Graag een reactie.

  1. Motie Hoekstra

Mijn fractie vindt er wat van. Al sinds 2016 werd de regering in dit huis geconfronteerd met de disciplinerende motie Hoekstra. Dat was nodig, omdat de staatsrechtelijk zuivere en gebruikelijke paden steeds vaker met voeten werden getreden.

Ook deze keer konden de bewindslieden van het nieuwe kabinet Schoof het helaas niet nalaten, om eigenstandige wetsvoorstellen op oneigenlijke wijze aan elkaar te koppelen. Wat na de periode Rutte had moeten worden begraven is juist met hernieuwd enthousiasme opgepakt. Het wordt gebruikelijk en daarmee wordt de strekking van de motie Hoekstra, evenals van de opvolgers van de hand van Esther Mirjam Sent en ondergetekende, geweld aan gedaan.

Mijn fractie heeft het dan ook nodig gevonden om hier duidelijk en ook principieel stelling te nemen. Het staande staatsrechtelijke gebruik, was en is wat mijn fractie betreft niet aan verandering toe en dan zijn daar gelukkig senatoren die dat proberen te voorkomen. Daar was meermaals een ruime meerderheid voor te vinden.

Het koppelen van zoet en zuur in 1 wetsvoorstel om de kans te vergroten dat het wordt aangenomen kan praktisch zijn, dat begrijp ik wel, maar het mag niet gebruikelijk worden. Dat raakt aan het budgetrecht van beide kamers. Zeker van de eerste kamer die geen recht van amendement heeft. Mijn fractie heeft daarom  tegen het belastingplan 2025 gestemd en dat was best een zware  beslissing. Nooit eerder heb ik tegen een belastingplan gestemd.  11 maal stemde ik voor.

Klip en klaar vraag ik de minister voortaan eigenstandige voorstellen separaat in te dienen. Graag op dit punt een toezegging.

  1. Box 3

Daarnaast voorzitter, dendert dit kabinet maar door in box 3 en wat mijn fractie betreft verloopt dat buitengewoon onverdienstelijk. Een aangekondigde schokkende voorlopige verhoging van het forfait voor overige bezittingen met 1,78%-punt per 2026 leidt tot een verondersteld fictief rendement van maar liefst 7,66% waar we ooit begonnen op 4%. Maar wel met een tegenbewijsregeling. Wat als de beurs onderuit zou gaan en de verhoging per saldo niets oplevert? Wat wordt dan het gat in box 3? Is dit een ordentelijke manier van wetgeven? Graag een antwoord.

Ik was dus  al van mijn stoel gevallen toen ik ook in de brief van 24 januari 2025  over het toekomstig  box 3 stelsel las dat deze staatssecretaris op een groot deel van de toekomstige grondslag (met name aandelen) wil gaan werken met een vermogensaanwasbelasting. De zogenaamde VAB. De aangenomen motie van Rooijen van december 2023 welke oproept om de vermogenswinstbelasting primair onderdeel te laten zijn van de belastinghervorming, was juist bedoeld om een inzet met een vermogensaanwasbelasting de pas af te snijden. Geen woord in de brief over die motie. Waarom niet, zo vraag ik, dat was toch relevant om te noemen?

Het kabinet blijft vasthouden aan het concept box 3 voorstel van demissionair staatssecretaris Van Rij dat  in juni 2024 op verzoek van de Tweede Kamer toch maar alvast  voor advies naar de Raad van State was gestuurd. Te haastige spoed.

Mijn partij wil beleggers die investeren in risicovolle bedrijven niet wegjagen of ontmoedigen en dat is wat een vermogensaanwasbelasting (VAB afgekort) doet voorzitter. Het is spelen met vuur, net als de wet betaalbare huur.

Een VAB is niet gebaseerd op werkelijk gerealiseerd rendement. Erkent de Staatssecretaris dat het risico bestaat dat enkele jaren na invoering van de VAB, de Hoge Raad dit ook weer onderuit haalt net als bij het fictief rendement; en zo nee waarom dat volgens hem niet het geval zal zijn? Dat willen we toch niet voor de 2e keer? Of is het ‘wie dan leeft dan zorgt’?

Een Vermogensaanwasbelasting bestaat niet in de geïndustrialiseerde wereld maar een vermogenswinstbelasting bestaat wel in de meeste landen. Waarom weten wij het altijd beter? Graag een reactie

Mijn fractie blijft in verbazing achter nu het kabinet een nieuw Box 3 stelsel heeft aangekondigd zonder aan te geven hoe de essentiële pilaar van box 3 straks precies zal passen in het toekomstige nieuwe belastingstelsel, waarvan de contouren in het voorjaar met een brief zullen worden aangekondigd. Het kabinet heeft toch meermaals erkend dat box 3 moet passen in een nieuw belastingstelsel? Wij kunnen nu natuurlijk niet beoordelen of het zal passen, of dat er synergie kan optreden. Dat wordt niet uitgesplitst met of in de Voorjaarsbrief, waarin een blik wordt geworpen op het toekomstige belastingstelsel. Het kan niet anders dat deze blik incompleet of zelfs leeg zal zijn. Waarom wordt met box 3 niet gewacht op de hoofdlijnen van een nieuwe belastingstelsel? We moeten alle bouwstenen toch immers naadloos op elkaar laten aansluiten of was dat hele bouwstenen verhaal slechts tijdverdrijf? Graag een uitvoerig antwoord.

Maatschappelijk en politiek draagvlak is onmisbaar. Brieven van de bewindslieden op basis van ambtelijke nota’s geven dat draagvlak een onvoldoende. Het is van eminent belang dat er voor een nieuw belastingstelsel een groot maatschappelijk draagvlak bestaat. Volgens 50PLUS  moet dat beginnen met een onafhankelijke adviescommissie van topexperts en dat kan ook in korte tijd. Mijn fractie heeft een motie daarvoor ingediend voor het instellen van een dergelijke adviescommissie.

Is er al voortschrijdend inzicht over die motie die ik heb aangehouden? Graag een reactie. Voor mijn fractie is het overduidelijk dat  de minister alleen kijkt naar budgettair belang en dat zijn staatssecretaris opgescheept wordt met een fiscale hervorming waar de vooringevulde aangifte het uitgangspunt en het einddoel is. Het gemak moet de burger dienen en vooral de belastingdienst. Nou dat is vragen om fiscaal juridisch drijfzand. Bent u bereid om fiscaal juridische beginselen primair en prioritair als uitgangspunt te nemen? Zo nee waarom niet

  1. Goedkeurend beleidsbesluit

In het kader van de uitvoering van de Wet toekomst pensioenen zijn de beide Kamers der Staten-Generaal opnieuw geconfronteerd met de afkondiging van een Goedkeurend beleidsbesluit. Ik verwijs naar de brief van de Staatssecretaris van Financiën van 18 december 2024. De staatssecretaris wil met dit besluit fiscale knelpunten oplossen die gerezen zijn bij het invaren van de eerste 3 pensioenfondsen in het nieuwe pensioenstelsel op 1 januari 2025.

Naar aanleiding hiervan heb ik schriftelijke vragen gesteld aan de staatssecretaris. Deze vragen zijn helaas nog niet beantwoord. Kan de staatssecretaris aangeven wanneer de beantwoording kan worden tegemoet gezien?

Los hiervan wil ik vandaag een uiterst kritische kanttekening maken bij het Goedkeurend beleidsbesluit. Naar ik heb begrepen is dit wetgevend fenomeen bedacht door het Ministerie van Financiën, voor toepassing op de terreinen van belastingen, toeslagen en douane. De toenmalige staatssecretarissen Van Rij en De Vries hebben in een brief aan de Tweede Kamer van 12 december 2023 de voorwaarden geschetst waaronder zo’n besluit kan worden toegepast. Ik zal deze randvoorwaarden hier niet herhalen. Maar ik wil wel de aandacht vragen voor de passage waarin het kabinet aangeeft dat grote terughoudendheid is geboden bij het gebruik van goedkeurende beleidsbesluiten. Dat zag het kabinet dus zelf ook wel in.

Ik wil nog een stap verder gaan, en wil bepleiten dat in de toekomst van het gebruik van goedkeurende beleidsbesluiten wordt afgezien. Immers, aan dit fenomeen kleven nogal wat bezwaren. Ik noem de volgende:

  • De inhoud van dergelijke besluiten is per definitie in strijd met de wet.
  • De Eerste en Tweede Kamer staan volledig buiten spel.
  • Als in een later stadium alsnog de wet in formele zin wordt ingediend staan beide kamers voor een fait accompli.
  • In geval van het heffen van belasting is er mogelijk strijd met artikel 104 van de Grondwet.

Er is overigens een heel goed alternatief waaraan deze bezwaren niet kleven, en dat is een spoedwet. Beide kamers zijn best bereid daaraan mee te werken wanneer belangen dat vereisen. Kortom, ik roep vandaag op om aan het kabinet te vragen in de toekomst af te zien van het gebruik van goedkeurende beleidsbesluiten en aldus beide kamers der Staten-Generaal in hun waarde te laten.

  1. Memo FIN-SZW Amendement Joseph.

Voorzitter, Ik kom nu op een interessant punt. Het memo van de ministeries van Financiën en Sociale Zaken over het amendement Joseph. In dat memo wordt betoogd dat bij niet invaren de pensioenpremies wel eens fors omhoog zouden kunnen gaan. Volgens de ambtelijke berekeningen zou dat, omdat de pensioenpremie fiscaal aftrekbaar is, wel eens 1 tot 2 miljard aan belastinginkomsten kunnen schelen. Hoe dat precies is uitgerekend staat er in het memo eigenlijk niet bij. In het memo staat alleen dat niet-invaren, ik citeer: ‘veel vaker dan nu zal leiden tot financiering uit de premie en daarmee een hoger dan geraamd beslag op de aftrekbare premieruimte. Gelet op de publiciteit die deze zaak heeft gekregen, zijn mijn vragen aan de minister de volgende:

  1. Is het waar dat bij deze berekeningen is uitgegaan van de gehanteerde methodiek uit de Wet Toekomst Pensioenen. Een methode die uitgaat van het invaren van het huidige pensioenstelsel in een geheel nieuw pensioenstelsel?
  2. Is de minister het met mij eens dat een dergelijke samenvoeging bij niet-invaren niet optreedt en dat er twee aparte pensioenstelsels blijven bestaan, namelijk het oude, gesloten pensioenstelsel en het nieuwe pensioenstelsel?
  3. Is de minister het met mij eens dat in dat geval de methode uit de Wet Toekomst Pensioenen niet kan worden gebruikt omdat je niet extra pensioenpremie in het nieuwe pensioenstelsel kunt heffen ter compensatie van de problemen in het oude, gesloten pensionstelsel? Het zijn immers twee aparte juridische entiteiten. Dat is fundamenteel anders dan bij invaren waar je binnen één pensioenstelsel werkt.
  4. Is de minister het met mij eens dat daarom de benadering uit het ambtelijke memo de plank compleet mis slaat, omdat bij niet-invaren de premie juist niet wordt verhoogd en dat de afschaffing van de doorsneeproblematiek uit het bestaande pensioenvermogen zal worden gecompenseerd.
  5. Is de minister het met mij eens dat een mogelijke premie verhoging in het amendement-Joseph dan ook niet voorkomt en volgens de indieners ook in het geheel niet wordt beoogd.
  6. Is de minister het met mij eens dat in dat geval het amendement-Joseph eerder tot een belastingmeevaller zal leiden dan tot een belastingtegenvaller.
  7. Kan de minister toezeggen dat wij een uitgebreide cijfermatige toelichting kunnen krijgen op deze ambtelijke berekeningen. Ik zeg dit met nadruk omdat veel partijen in de pensioensector die tegen het amendement zijn, deze ambtelijke uitspraken voor zoete koek hebben aangenomen en nu veel tumult maken over deze zogenaamde belastingtegenvaller. Een belastingtegenvaller die gewoon niet optreedt.

 

Ik wacht de beantwoording van al mijn vragen door de bewindslieden met belangstelling af.

50PLUS Eindhoven vraagt oplossing voor overvolle Carnavalsmis in Catharinakerk

UPDATE: Het college heeft de raadsvragen keurig voor carnaval beantwoord. Daarnaast hebben Stichting Federatie Eindhovens Carnaval en de locatie houder van Salon op het Plein op het Wilhelminaplein de handen ineen geslagen en financiële middelen vrijgemaakt om de live registratie mogelijk te maken in samenwerking met Studio040.

50PLUS is blij met deze samenwerking en de geboden oplossing. Laten we samen deze mooie traditie van Eindhoven voortzetten!

 

Met Carnaval voor de deur heeft 50PLUS Eindhoven raadsvragen ingediend over de jaarlijkse Carnavalsmis in de Catharinakerk. Deze bijzondere mis trekt elk jaar steeds meer bezoekers, maar helaas moeten velen teleurgesteld worden omdat de kerk vol is.

50PLUS Eindhoven vraagt het college of er een oplossing mogelijk is. Kunnen we de grote tent op het stadhuisplein niet inzetten als extra locatie met megascherm, zodat iedereen die niet in de kerk past toch kan genieten van de Carnavalsmis?

 

 

Brief aan leden

Beste leden,

Wijchen, 3 februari 2025

Het afgelopen jaar is voor 50PLUS een bewogen en uitdagend jaar geweest. Met man en macht hebben we gewerkt om onze partij te behouden en te voorkomen dat we uit elkaar zouden vallen. Dankzij jullie steun en betrokkenheid is dat gelukt, en daar zijn we ontzettend dankbaar voor.

Inmiddels is er een nieuw hoofdbestuur gekozen, dat vol energie aan de slag is gegaan. Samen zetten wij ons in om 50PLUS terug te brengen naar de plek waar we thuishoren: in het hart van de politieke arena.

Om dit te realiseren, hebben we actieve leden nodig die samen met ons willen bouwen aan de groei van onze partij, zowel lokaal als provinciaal. Wij zoeken daarom:

  • Kandidaten voor het bestuur in Gelderland

  • Kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2026

(Wij denken aan de gemeenten Apeldoorn, Arnhem, Doetinchem, Nijmegen en Rheden.)

Heb je interesse om een actieve rol te spelen en samen 50PLUS weer sterk te maken? Laat het ons weten! Jouw inzet is van onschatbare waarde, en we rekenen op jullie enthousiasme en betrokkenheid.

Met hartelijke groet,

Theo Weijers (Interim-voorzitter) Namens het bestuur van 50PLUS

Stuur een e-mail naar secretariaat@50plusgelderland.nl met de vermelding “Kandidaat bestuur Gelderland” of “Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen”, en wij nemen contact met u op.

Verbeterde Verkeersveiligheid op de Boschdijk dankzij 50PLUS

Op 1 oktober en 13 december 2024 heeft 50PLUS aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid op de Boschdijk. Hierop heeft de gemeente Eindhoven actie ondernomen door mobiele verkeerspaaltjes langs de rijbaan in de wadi’s te plaatsen. Deze maatregel was bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en ongelukken te voorkomen.

Afgelopen dinsdag heeft wethouder Thijs alsnog toegezegd om de Boschdijk aan te passen met een bredere band aan de rand van de weg om zo de veiligheid optimaal te houden. 50PLUS is blij met deze oplossing en het is mooi dat we, door dit onderwerp onder de aandacht te hebben gehouden, dit resultaat hebben bereikt.

Heeft u onveilige situaties in uw omgeving ervaren? Laat het ons weten, zodat we samen kunnen werken aan een veiligere buurt. U kunt ook gebruik maken van de ‘Buiten Beter’ app om problemen direct te melden.

 

 

Lees ook: Auto’s in….wordt aangepast

Pensioen en ouderen - Foto: Wir sind klein (Pixabay)

50PLUS gaat voor behoud van het beste pensioenstelsel ter wereld!

50PLUS gaat voor behoud van het beste pensioenstelsel ter wereld

BEHOUD HET BESTE PENSIOENSTELSEL TER WERELD

Pensioen wordt op termijn slechter met het nieuwe stelsel

Behoud bestaande pensioenafspraken!

In een snel veranderende wereld worden onze zekerheden voortdurend bedreigd. Corona heeft ons laten zien hoe kwetsbaar ons sociale vangnet is. De politiek heeft besloten ons welvaartsvast pensioen, dat door de pensioendeelnemers zelf bij elkaar is gespaard, te vervangen door een systeem van individuele potjes waarvan niemand exact kan voorspellen wat er uiteindelijk van overblijft. Iedereen heeft behoefte aan zekerheid.

Dat geldt ook voor veertigers en vijftigers die nog in de opbouw van hun pensioen zitten.

Pensioen wordt op termijn slechter met het nieuwe stelsel Het aannemen van deze wet was voor 50PLUS een hele grote teleurstelling.

Dit was echter voor de zomer van 2024 al bekend en voor de regeringscoalitie is dit onderwerp ‘een vrije kwestie’. “Ik heb grote zorgen over die nieuwe pensioenwet”, zegt senator Van Rooijen.

“Men tovert prachtige beelden over hogere pensioenen, maar dat zijn bedrieglijke luchtspiegelingen”. De FNV beloofde dat de pensioenen hoger zouden worden maar senator van Rooijen gelooft daar niets van. De gepensioneerden zijn de klos maar ook werknemers worden er niet beter van. Want algemeen wordt verwacht dat werkgevers de pensioenpremies gaan verlagen in ruil voor loonsverhoging en dat betekent op termijn een slechter pensioen. Gepensioneerden zijn buiten de hele besluitvorming gehouden. 50PLUS wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat bestaande pensioenrechten in het bestaande stelsel kunnen blijven. 50PLUS huldigt van meet af aan het standpunt om niet in te varen in het nieuwe pensioenstelsel. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het is nog niet te laat om te stoppen met de transitie, zodat wij ons solide pensioenstelsel kunnen behouden, maar dan met een reële rekenrente.

Zorgen over de uitvoerbaarheid van het nieuwe stelsel. De overgang naar het nieuwe pensioenstelsel is sinds 1 juli 2023 ingegaan en uiterlijk 1 januari 2028 moeten alle fondsen hun transitie hebben afgerond. Drie kleinere fondsen maken de oversteek en als gevolg daarvan krijgen de eerste gepensioneerden in februari een aangepaste uitkering. De meeste fondsen in januari 2026 en hebben daartoe eentransitieplan opgesteld waaruit blijkt wat de effecten zijn en hoe bepaalde groepen gecompenseerd gaan worden.

Vanuit de pensioensector klinken er vooral zorgen over de

uitvoerbaarheid: de overgang naar het nieuwe stelsel blijkt nu al een kostbare en tijdrovende operatie te zijn. Wanneer pensioenfondsdeelnemers tegen invaren stemmen, dan zouden pensioenfondsen twee systemen naast elkaar moeten aanhouden: de rekening daarvan komt bij de deelnemer terecht. Ze wijzen er bovendien op dat invaarreferenda de transitie dermate vertragen dat de kosten verder oplopen.

Fractie 50PLUS bij De Rooi Pannen Eindhoven

Op donderdag 16 januari bracht de gehele fractie van 50PLUS een bezoek aan De Rooi Pannen in Eindhoven. Hier wordt praktijkgericht les gegeven in verschillende opleidingen. Tijdens de rondleiding, verzorgd door een student, kregen we een kijkje in de keuken, het hotel en het vergadergedeelte.

De studenten leren hier in een ‘echte’ omgeving: de school heeft drie restaurants, vergaderruimtes en een hotel. Deze zijn voor een breed publiek te boeken. De diners worden volledig door de studenten zelf verzorgd, van boeking tot koken, uitserveren en opruimen. Wil je vergaderen met je collega’s? Dat kan, inclusief lunch indien gewenst. De hotelkamers worden onderhouden door studenten.

Het was bijzonder leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen: een uniek inzicht in de gang van zaken op De Rooi Pannen.

Als partij vinden wij het belangrijk om ook de jeugd te ondersteunen en te stimuleren. Het bezoek aan De Rooi Pannen heeft ons laten zien hoe waardevol praktijkgericht onderwijs is. We zijn onder de indruk van de inzet en het enthousiasme van de studenten!

 

 

 

 

 

 

'Van Groot naar Beter'-regeling uitgebreid in Amstelveen

‘Van Groot naar Beter-regeling’ uitgebreid!

23 januari 2025

Wij zijn verheugd dat o.a. dankzij onze motie de toezegging om de 65-plus-verhuisregeling voor trappenhuisbewoners te onderzoeken is nagekomen. Dit betekent dat het voor ouderen met een trapwoning zónder lift nu mogelijk wordt om te verhuizen van een (groot) appartement zonder lift naar een passend appartement met lift, of naar een benedenwoning.

Op 23 januari werden de samenwerkingsafspraken 2025-2028 getekend door de wethouder met Eigen Haard en de Bewonersraad Amstelveen.

Het persbericht over de afspraken luidt als volgt:

“Meer sociale en middensegment huurwoningen voor Amstelveen
‘Samenwerkingsafspraken 2025-2028 getekend’

De komende jaren groeit het aantal sociale en middensegment huurwoningen in Amstelveen. Dat staat in de Prestatieafspraken 2025-2028. Wethouder Wonen Adam Elzakalai, Cor Spinhoven van de Bewonersraad Amstelveen en bestuurder van Eigen Haard Arco Groothedde ondertekenden deze prestatieafspraken.

Wethouder Adam Elzakalai (Wonen): “De samenwerkingsafspraken dragen bij aan de woningbouwopgave uit de gemeentelijke woonvisie 2023-2030. Het onderstreept de goede samenwerking tussen de drie partijen. De woondruk in Amstelveen is hoog, want heel veel mensen willen hier graag wonen en blijven wonen. Uitgangspunt van het college is dat we woonruimte hebben voor alle doelgroepen. We zetten ons samen in voor betaalbare huurwoningen en geven inwoners van Amstelveen voorrang op sociale huurwoningen en nieuwbouwprojecten.”

Sociale huur en middensegment

‘We bouwen de komende jaren onder andere woningen in Nieuw Legmeer, Maccabiadelaan en het Allemankwartier’, zegt Arco Groothedde, bestuurder van Eigen Haard. ‘Dat zijn sociale en middensegmenthuurwoningen. Die laatsten gebruiken we voor de doorstroming van Amstelveners. Nieuwe woningen bouwen we zoveel mogelijk circulair. We zijn straks ook meer aanwezig in de wijk. Onder andere met een huurderskantoor. Daarmee kunnen we, samen met bewoners en andere partijen, beter werken aan de leefbaarheid in de buurten. Want we willen dat onze wijken gezond en veilig zijn.’

Meer energiezuinige woningen

‘De woningen met een E, F of G-energielabel zijn uiterlijk in 2028 opgeknapt en energiezuiniger gemaakt’, vertelt Cor Spinhoven, voorzitter van de Bewonersraad Amstelveen. ‘Dat is goed voor de huurder en het milieu. We pakken ook hittestress aan en stimuleren bewoners hun tuin te vergroenen. Maar natuurlijk is het ook ontzettend belangrijk dat de huurwoningen betaalbaar blijven.’

Woonruimteverdeling

De partijen hebben afgesproken de mogelijkheden om inwoners van Amstelveen voorrang te geven maximaal te benutten. Ze willen een eerlijke en transparante woningmarkt en de wachttijd voor woningzoekenden verkorten. Daarbij kijken ze of regelingen binnen de sociale huur beter op elkaar kunnen aansluiten.

65+regeling voor trappenhuisbewoners; 'Van Groot naar Beterregeling' wordt uitgebreid

Van Groot naar Beter

De ‘Van Groot naar Beterregeling’ wordt uitgebreid met appartementen zonder lift. Hierdoor kunnen ouderen van een (groot) appartement zonder lift nu verhuizen naar een passend appartement met lift of een benedenwoning. De partijen hebben ook afspraken gemaakt over het bestrijden van woonfraude, schulden en energiearmoede. Er komt speciale aandacht voor huishoudens waar een combinatie van problemen speelt.

Voor woningen in het sociale- en middensegment zijn de parkeernormen in de nota parkeren leidend. Afgesproken is dat afhankelijk van de locatie, gebruik van deelsystemen en
ov-bereikbaarheid er afgeweken kan worden van deze normen.

De samenwerkingsafspraken zijn te lezen op de website van gemeente Amstelveen.”

Philips Harmonie wordt Philharmonie Brainport

Deze verandering en voortzetting van het orkest is het resultaat van een rondvraag die op 16 januari 2024 door 50PLUS Eindhoven werd ingediend. De wethouder heeft toen toegezegd hiermee aan de slag te gaan, en we zijn trots dat dit nu werkelijkheid is geworden.

Lees hier het artikel van Studio040 over de naamsverandering van de Philips Harmonie.

Onverwacht bezoek aan Sociaal Solidair: Een hartverwarmende ervaring

Zorg en aandacht voor elkaar, dat is Sociaal Solidair.

Sociaal Solidair is opgericht op 30 oktober 2013 door vrijwilligers onder leiding van Conny Oosterhout-Smits. Zij ondersteunen minima met bijvoorbeeld noodpakketten, kleding, huisraad en huisbezoeken.

Ruud en Cor brachten op dinsdag 7 januari een onverwacht bezoek aan deze organisatie. Het was de moeite waard om Sociaal Solidair te bezoeken: het heeft een behoorlijke indruk achtergelaten.

Logo 50PLUS Noord Holland

50PLUS met één statenlid verder in de provincie Noord-Holland

50PLUS heeft met verbijstering kennisgenomen van het vertrek van Statenlid Hein Stulemeijer naar de VVD-fractie in de Provinciale Staten van Noord-Holland.

Fractievoorzitter Anneke van der Helm-Chandansingh reageert: “Het vertrek van Hein  is uiteraard jammer, maar we respecteren de persoonlijke afwegingen die zijn gemaakt. Wat er ook gebeurt, onze inzet voor de ouderen in Noord-Holland blijft onveranderd. We blijven strijden voor hun belangen en zullen onze energie blijven steken in het versterken van onze positie binnen de Provinciale Staten.”

50PLUS benadrukt dat de zetels in de Provinciale Staten behoren tot de partij en niet aan individuele statenleden. Dit uitgangspunt zorgt voor stabiliteit en continuïteit in de vertegenwoordiging van onze kiezers. De heer Stulemeijer heeft ondanks deze eerder vooraf gemaakt afspraken met 50PLUS, gemeend deze afspraken gewoon terzijde te schuiven.

50PLUS blijft zich onverminderd inzetten voor de belangen van ouderen in Noord-Holland en kijkt met vertrouwen naar de toekomst.

Voor meer informatie:

Rachael Karamat

Coördinator fractie 50PLUS

Provinciale Staten Noord-Holland

Tel: 06 – 45 04 37 96

E-mail: rachael.karamat@noord-holland.nl