Uitnodiging Algemene Ledenvergadering op 16 oktober
Hierbij worden de leden van 50PLUS van harte uitgenodigd om zich aan te melden om deel te nemen aan de eerstkomende Algemene Vergadering.
Deze Algemene Vergadering vindt plaats op:
Datum: Zaterdag 16 oktober 2021
Plaats: Congrescentrum 1931, Oude Engelenseweg 1, 5222 AA Den Bosch
Tijd: 10:30 uur precies – 15:30 uur (zaal open vanaf 10:00)
Het belooft een speciale, aantrekkelijke bijeenkomst te worden. Niet alleen omdat we elkaar weer onder verantwoorde omstandigheden “fysiek” kunnen treffen als Algemene Vergadering sinds december 2019, maar vooral ook omdat er een nieuw Hoofdbestuur is aangetreden dat graag met u wil kennismaken. Hieronder hebben we de op deze vergadering betrekking hebbende informatie voor u op een rijtje gezet. Als u vragen heeft, aarzel dan niet om de kantoormanager van het partijkantoor (Anneke van der Helm voor administratieve zaken, 070-800.9270) of anders de Algemeen Secretaris voor overige zaken, 06-188.46.531) direct te bellen, zij/hij zal u graag te woord staan.
Deze mededeling bestaat uit 6 delen:
A) Concept Agenda (betreft de agenda waarvan de onderwerpen reeds op 20 augustus werden bekend gemaakt)
B) Hoe aan te melden
C) Hoe gaat het stemmen tijdens de vergadering
D) Volmachten
E) Vragen stellen tijdens de vergadering
F) Covid-19 veiligheidsmaatregelen en toegangscontrole
A) Concept Agenda – AV 16 oktober 2021, aanvang 10:30 uur precies – sluiting 15:30 uur
- Opening en mededelingen door Voorzitter Peter Schut
Presentatie Voorzitter Peter Schut - Vaststelling agenda en behandeling amendementen die op de agenda betrekking hebben
Bij dit agendapunt worden amendementen 2 en 3 behandeld (klik hier)
Presentatie Voorzitter Peter Schut - Instelling onafhankelijke stemcommissie
Presentatie Voorzitter Peter Schut - Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 8 mei 2021 met bijlagen (klik hier)
Presentatie Algemeen Secretaris Robert Gielisse - Behandeling van -en stemming over Moties met het preadvies van het Hoofdbestuur
Bij dit agendapunt worden de moties 1 en 2 behandeld (klik hier)
(Presentatie Algemeen Secretaris Robert Gielisse; voorzitter Peter Schut stelt na elke stemming formeel de uitslag vast). - Financiën
(Presentatie Vicevoorzitter en wnd. Penningmeester Gerard van Hooft; voorzitter Peter Schut stelt na elke stemming formeel de uitslag vast).
Ter Goedkeuring:
– Jaarstukken 2020 (klik hier) – verslag FC (klik hier) – verzoek om decharge
– Begroting 2022 (klik hier)Bij dit agendapunt wordt amendement 4 behandeld (klik hier)
- Verkiezing Penningmeester HB
(presentatie Algemeen Secretaris Robert Gielisse; voorzitter Peter Schut stelt na elke stemming formeel de uitslag vast).)Op 23 juli 2021 werd de vacant gekomen vacature voor de positie van penningmeester voor het HB gepubliceerd en op 6 augustus 2021, aan het einde van de termijn hebben zich twee leden gekandideerd, te weten (in alfabetische volgorde):
I Hylke ten Cate te Haarlem
II René Mensink te Den HaagOp basis van haar bevindingen heeft de Selectiecommissie, bestaande uit de leden van het Dagelijks Bestuur, een unaniem advies uitgebracht aan het HB, waarbij de Commissie o.m. overwoog dat de specifiek voor de functie van penningmeester benodigde competenties en vaardigheden doorslaggevend waren bij de keuze. Gelet op dit advies draagt het HB op grond van artikel 3.1.1 aan de Algemene Vergadering als voordracht voor om:
René Mensink te benoemen tot penningmeester van het Hoofdbestuur.
Op basis van artikel 3.1.3 is een ledenvoordracht binnen de geldende termijn door tenminste 10 leden (feitelijk 11) ondertekend ten gunste van de kandidatuur van
Hylke ten Cate
Een en ander betekent dat over deze beide kandidaturen tijdens de Algemene Vergadering zal worden gestemd. Voordat de stemming zal plaatsvinden krijgen de beide kandidaten gelegenheid om hun kandidatuur gedurende 2 minuten toe te lichten.
De motivatiebrieven en het CV van beide kandidaten zijn op de website gepubliceerd [klik hier]
- Verkiezing Algemeen Bestuurslid HB
Presentatie Algemeen Secretaris Robert GielisseOp 5 augustus 2021 werd de op 4 augustus 2021 vrijgekomen vacature op de website gepubliceerd, waarbij is aangegeven dat het HB vanwege de te respecteren termijnen afziet van een voorselectie om tot een voordacht te komen en dat in plaats daarvan alle kandidaten die aan de formele vereisten voldeden op een kieslijst zouden worden geplaatst waaruit de Algemene Vergadering haar keuze kan maken.
De aldus samengestelde kieslijst bestaat uit 2 personen, te weten (in alfabetische volgorde):
– Jan-Willem van Es te Amsterdam
– Denis Wood te AssenVoordat de stemming zal plaatsvinden krijgen alle kandidaten gelegenheid om hun kandidatuur gedurende 2 minuten toe te lichten.
De motivatiebrieven en het CV van beide kandidaten zijn op de website gepubliceerd [klik hier]
- Wijzigingen Statuten en HHR
(Presentatie Algemeen Secretaris Robert Gielisse; voorzitter Peter Schut stelt na elke stemming formeel de uitslag vast).Het voorstel is bijgevoegd [klik hier].
Bij dit agendapunt worden amendementen 1, 5 t/m 8 behandeld (klik hier)P A U Z E
- Politiek praktisch: Wat vinden de leden
– Stemsessie met stemkastjes over actuele politieke onderwerpen
– (Presentatie Algemeen Bestuurslid Sofia Tsitsouashvili) - Gemeenteraadsverkiezingen 2022
(presentatie Vicevoorzitter en GR2022 Coördinator Gerard van Hooft)
- Gang van zaken in 2020 bij de 50PLUS Neveninstellingen
– Wetenschappelijk Instituut
(Presentatie Voorzitter Alfons Leerkes)
– Jan Nagel Foundation
(Presentatie Voorzitter Gerrit-Jan van Otterloo) - Even ontspannen: Intermezzo van Cabaretier Jelle Kuiper
Thema: Verkiezingen in het algemeen en hoe 50PLUS er weer bovenop komt - Toespraak Martin van Rooijen, Politieke Leider 50PLUS
- Slotwoord Voorzitter Peter Schut
Borrel (aangeboden door 50PLUS)
B O R R E L (15:30 – 16:30)
B) Aanmelden voor de Algemene Vergadering, deelname op 16 oktober 2021
U bent uitgenodigd door 50PLUS om deel te nemen aan de Algemene Ledenvergadering van 16 oktober 2021.
Om deel te nemen dient u zich daadwerkelijk aan te melden door een e-mail te zenden met uw naam en adres/woonplaats en liefst ook lidnummer naar alv@50pluspartij.nl.
De sluitingsdatum van aanmelding is woensdag, 13 oktober om 10.00 uur.
Na het verzenden van de e-mail bent u aangemeld als deelnemer. Vergeet u niet om uw vaccinatiebewijs of geldige PCR test mee te nemen.
Het deelnemen aan de ledenvergadering
Wij attenderen u nogmaals erop dat deelname aan deze “fysieke” vergadering alleen kan als u volledig gevaccineerd bent en uw vaccinatiebewijs meeneemt en/of een geldig PCR-test.
C) Hoe stemmen we tijdens de vergadering?
Stemmen tijdens de vergadering gebeurt via elektronische stemkastjes. Inmiddels hebben we daar sinds de Algemene Vergadering van mei 2019 al goede ervaringen mee opgedaan en hebben wij positieve feedback ontvangen.
Grote voordeel is, naast tijdwinst, ook dat de resultaten direct getoond worden en dat de procedure, die onder controle staat van de stemcommissie, betrouwbaar is gebleken.
D) Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Het stellen van vragen door leden aan het bestuur tijdens de Algemene Vergadering behoort tot de essentiële rechten van alle leden van de verenging. Het is een van de hoekstenen van de wijze waarop het Hoofdbestuur verantwoording aflegt.
Alhoewel het HB ernaar streeft om zoveel mogelijk leden tijdens de vergadering bij de diverse agendapunten vragen te laten stellen, is het recht van leden om mondelinge vragen te stellen natuurlijk niet onbegrensd. De voorzitter van de vergadering heeft de verantwoordelijkheid om in redelijkheid en billijkheid de afweging te maken tussen enerzijds de belangen van leden om mondelinge vragen te stellen en anderzijds het belang van een ordentelijk verloop van de vergadering waarin alle agendapunten aan bod kunnen komen.
Vragen die als gevolg van die afweging onverhoopt niet kunnen worden behandeld, zullen uiteraard naderhand schriftelijk worden beantwoord door de Algemeen Secretaris namens het Hoofdbestuur en gepubliceerd als bijlage bij het verslag van de vergadering. Op die manier kunnen alle leden van de antwoorden kennisnemen en daar in voorkomend geval op terugkomen bij een volgende vergadering
E) Volmachten toegestaan
Tijdens voorgaande “fysieke” vergaderingen is tijdens de stemmingen gedurende de Algemene Vergadering gebruik gemaakt van volmachten, waarbij de leden om logistieke redenen akkoord zijn gegaan met beperking tot maximaal twee volmachten per persoon en dat de volmachthouder een kopie van het identiteitsbewijs van de volmachtgever moet kunnen tonen. Tijdens deze vergadering zal deze praktijk worden gecontinueerd, dus maximaal 2 volmachten per persoon
Gelieve de volmachten te laten valideren bij binnenkomst aan de speciaal daarvoor ingerichte desk.
F) Covid-19 veiligheidsmaatregelen en toegangscontrole
Zoals reeds bij de vooraankondiging 20 augustus 2021 is vermeld, zal de vergadering plaatsvinden met inachtneming van de RIVM COVID-19 maatregelen en de locatie is qua ruimte geschikt om iedereen in verantwoorde omstandigheden te kunnen ontvangen. Daarbij komt dat het merendeel van onze leden inmiddels tweemaal is gevaccineerd. Bovendien heeft het Hoofdbestuur (HB) mede op grond van de resultaten van de recente ledenenquête (78% van de respondenten stemden voor) besloten bij de toegang tot de ALV te vragen naar een bewijs van volledige vaccinatie (via de app op de smartphone of een kopie van het certificaat dat werd verstrekt na de 2de vaccinatie) dan wel een recente (<72 uur) negatieve Corona test.
Uiteraard is de beslissing om al dan niet deel te nemen aan de ALV de individuele verantwoordelijkheid van ieder lid. Het HB meent evenwel dat gegeven de huidige situatie (gunstige ontwikkeling van het aantal besmettingen ten tijde van deze mededeling mede dank zij de hoge vaccinatiegraad in Nederland en onder onze achterban in het bijzonder) en de genomen maatregelen (opzet locatie, handhaving RIVM-richtlijnen, toegangscontrole) het verantwoord is om nu weer fysiek bijeen te komen en kijkt er naar uit om na meer dan 18 maanden weer een ‘echte’ ledenvergadering te kunnen houden en elkaar te ontmoeten, uiteraard op 1,5 meter afstand.
Voor verdere informatie over de Covid-19 maatregelen die door het Congrescentrum 1931 zijn voorzien (klik hier).
Namens het Hoofdbestuur en de hele organisatie achter deze Algemene Vergadering, in het bijzonder kantoormanager Anneke van der Helm en kantoormedewerker Jeroen Geerts wens ik u een prettige bijeenkomst toe.
Met vriendelijke groeten,
Robert Gielisse
Algemeen Secretaris