Investeer meer in verkeersveiligheid
50PLUS wil dat er haast wordt gemaakt met het uitrollen van het Strategisch Plan verkeersveiligheid.
Recente cijfers van het CBS laten zien dat het aantal verkeersdoden in 2018 is toegenomen, bijvoorbeeld bij scootmobielen. “Wij willen dat er voldoende middelen gericht worden uitgetrokken te bevordering van de verkeersveiligheid”, zo stelde Corrie van Brenk tijdens het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid met minister Van Nieuwenhuizen (I&W).
Meer verkeersslachtoffers
50PLUS pleit voor een snelle voortgang van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid en het bijbehorende Landelijk Actieplan 2019-2021. Recente cijfers van het CBS laten zien dat het aantal verkeersslachtoffers vorig jaar is toegenomen, bij scootmobielen van 25 naar maar liefst 44, maar ook bij automobilisten en fietsers.
Noodknop voor scootmobielen
Corrie vroeg de minister naar de voortgang van de ‘noodknop’ op de scootmobiel en de implementatie van seniorvriendelijk wegontwerp. Tenslotte pleitte ze voor het stimuleren van goede fietsverlichting.
Foto: Kamerlid Corrie van Brenk probeert een scootmobiel uit en merkt dat rijden ermee nog niet zo eenvoudig is als het lijkt.
► Lees hieronder de volledige inbreng van Tweede Kamerlid Corrie van Brenk bij het overleg Verkeersveiligheid met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat:
“We hebben nog niet zo lang geleden gesproken over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, met bijbehorend Landelijk Actieplan voor de komende jaren. Inmiddels is nogmaals gebleken hoe hard dit nodig is, want we hebben de nieuwe cijfers van het CBS ontvangen. Het aantal verkeersdoden is in 2018 met 65 gestegen ten opzichte van 2017. De stijging zit met name bij personenauto’s (32), fietsers (22), en – en daar schrok ik van – bij scootmobielers. Daar stijgt het aantal verkeersdoden van 25 naar maar liefst 44. Graag een reactie van de minister, die ongetwijfeld ook de cijfers gezien heeft, en ook dat het aantal oudere slachtoffers met name fietsers zijn, en bij jongeren juist de auto.
2019 is het jaar van de risicoanalyse, heeft de minister laten weten. Lokaal en regionaal worden knelpunten in kaart gebracht, en wordt er gekeken welke maatregelen en (financiële) middelen er nodig zijn. Ligt dit op schema?
Inmiddels is er ook een kennisnetwerk opgestart, met een budget van 10 miljoen. Prima, want kennisdeling is belangrijk. In het najaar spreekt de minister tijdens een interbestuurlijk overleg met VNG, IPO en de vervoersregio’s. Hier komen ook de mogelijke extra middelen aan bod. Kort en goed: kan de minister al een beeld schetsen van welke mogelijkheden zij ziet? Ik proef bijvoorbeeld bij gemeenten dat zij voorzien ondersteuning nodig te hebben bij extra maatregelen, aangezien veel slachtoffers vallen op lokale en regionale wegen. 50PLUS snapt dat de minister niet links en rechts kan uitdelen, maar de nood is hoog, getuige ook bovengenoemde cijfers. De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn enorm: de economie, de zorgkosten én het welzijn van mensen worden zwaar belast. Investeringen zullen zich echt wel uitbetalen, getuige ook de berekening van het CPB dat elke euro geïnvesteerd in verkeersveiligheid 3 à 4 euro winst oplevert. Maar dan moeten we wel durven.
Noodknop scootmobiel
De minister heeft in het vorige AO, en in een daaropvolgend VAO, aangegeven dat zij in gesprek zou gaan met fabrikanten van scootmobielen, naar aanleiding van het onderzoek van de SWOV inzake de verkeersveiligheid van scootmobielen. Dat was naar aanleiding van de aanbeveling om een noodknop te plaatsen. De minister heeft de fabrikanten gesproken. Die onderschrijven de noodzaak van een goede infrastructuur. Bovendien willen zij duidelijkheid over de definitie van een gehandicaptenvoertuig. Allemaal prima, maar de minister had mij ook toegezegd te spreken over de mogelijkheid een noodknop te installeren op scootmobielen. Ook een aanbeveling van SWOV, en een heel concrete manier om het aantal ongevallen terug te dringen. Het geeft mensen ook handelingsperspectief bij een onverwachte situatie.
Seniorvriendelijkheid
Ook zou de minister in gesprek gaan met de VNG inzake een seniorvriendelijke, veilige weginrichting. Daartoe hebben wij een motie ingediend en aangehouden. Dat is voor iedereen goed, voor ouderen, scootmobiel-gebruikers, maar ook kinderen. In de brief lees ik dat het handboek richtlijnen wegontwerp wordt gehanteerd, waarin de meest actuele inzichten zijn opgenomen. Dit stamt uit 2013. Ik heb destijds in een aangenomen motie met name aandacht gevraagd voor een seniorvriendelijke weginrichting, naar aanleiding van een onderzoeksrapport van Tridee. Daarbij gaat het niet alleen om de rijbaan, maar juist ook over fietspaden, voetpaden, stoepranden en dergelijke. Hoe wordt dit opgepakt?
De heer Von Martels en ik hebben in het vorige debat al een motie ingediend over de kwaliteit van fietsverlichting. Die kreeg een negatief advies van de minister, terwijl iedereen die wel eens in het donker heeft gereden weet hoe slecht zichtbaar fietsers zijn zonder verlichting. Zeker in minder stedelijke gebieden. 50PLUS stelt nogmaals de vraag: Ziet de minister mogelijkheden om meer eisen te gaan stellen aan de kwaliteit van fietsverlichting? Of misschien moeten we wel stellen: Wat kunnen we, naast de campagne, er aan doen om te bevorderen dat meer mensen überhaupt verlichting voeren op hun fiets?”
© 13 juni 2019