Welkom bij 50PLUS Amstelveen
Stem 14,15, of 16 maart 2022 op 50PLUS Amstelveen lijst 11
Verkiezingsprogramma van 50PLUS Amstelveen waar
Elke stap telt!
BESTE INWONERS VAN DE GEMEENTE AMSTELVEEN.
Op 14, 15 en 16 maart 2022 worden er gemeenteraads-verkiezingen gehouden. Tijdens deze verkiezingen kan de burger bepalen welke politieke richting de gemeente moet gaan varen.
Een aantal geboren en getogen Amstelveners heeft besloten met 50PLUS Amstelveen voor de eerste keer deel te nemen aan de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen.
Emiel Sjaardema, lijsttrekker
Landelijk strijdt 50PLUS onder andere voor een eerlijke indexering van onze pensioenen en een blijvende koppeling van de AOW aan het minimumloon.
Lokaal willen we strijden voor betaalbare woningen voor alle Amstelveners en het tegengaan van de afbraak van voorzieningen, zoals het openbaar vervoer, verzorgingstehuizen en wijkcentra. Ook staan wij voor een eerlijkere verdeling van de lokale lasten.
De gemeente zal niet in woord, maar in daden moeten laten zien dat zij er voor de burgers is en ook luistert! Bouw woningen waar we graag in willen wonen als de kinderen de deur uit zijn. Daardoor ontstaat tevens doorstroom. Laten we beginnen bij het begin en zorgen dat onze kinderen de kans krijgen zelfstandig te gaan wonen en niet langer op hun 30e nog bij hun ouders thuis op zolder wonen of “verplicht” zijn ver weg te gaan wonen. Hoe leuk is het als meerdere generaties binnen een normale afstand bij elkaar kunnen wonen. Als de kinderen jong zijn is het fijn als je op je ouders terug kunt vallen, maar bij het ouder worden heb je ook je (klein)kinderen hard nodig! En het is een stuk handiger om even een boodschap te halen of mee te gaan naar de arts als je dichter bij elkaar woont. 50PLUS Amstelveen is er niet alleen voor ouderen maar wil een verbindende factor zijn voor alle generaties!
Mijn 93 jarige vader snapt niet dat ouderen niet in opstand komen vanwege de “diefstal” van hun pensioen en dat onze kinderen het accepteren dat er geen woningen beschikbaar zijn. Dit is immers een grondrecht! En net als hem heb ik lang alleen maar gemopperd, maar besef ik dat als we echt iets willen veranderen we in beweging moeten komen en het op zijn minst moeten proberen. Hoe klein de stap die we zetten ook zou zijn, elke stap is er toch weer een!
De titel van ons verkiezingsprogramma is dan ook:
“ELKE STAP TELT!”
Mogen wij rekenen op uw stem bij de komende gemeenteraadsverkiezingen?
Dan kunt u rekenen op onze stem in de gemeenteraad!
50PLUS Amstelveen DUS!
Inhoud
2.3.1 Armoedebestrijding/ uitkeringen/ schulden. 8
2.3.3 Inclusieve maatschappij 9
2.3.4 Voorziening dag invulling voor de doelgroep inwoners met dementie. 10
2.6 De vitaliteit in de kernen. 10
3.2 Oplaadplan Electrische auto’s 11
3.4.1 Senioren Huisvesting. 12
3.4.2 Doorstroming Senioren bevorderen. 13
3.4.3 Starters op de woningmarkt 13
3.5 Afvalstoffen – reiniging. 14
4.1 Veiligheid/ Criminaliteit/ Politie. 15
4.2 Leefbaarheid van de wijken. 15
4.3 Drugs- en Alcoholbeleid. 15
4.4 Gemeentelijke financiën. 16
4.5 Streekfunctie van de Gemeente Amstelveen. 16
1. Economie
1.1 Ondernemerschap
Het midden- en kleinbedrijf en het toenemende aantal Zelfstandigen Zonder Personeel (Z.Z.P.), vormen de basis van onze lokale economie en werkgelegenheid. Deze ondernemende mensen verdienen, meer steun, bescherming en hulp van de gemeente. 50PLUS Amstelveen wil dat Zelfstandigen Zonder Personeel de mogelijkheid krijgen om deel te gaan nemen aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering die vanuit de gemeente kan worden afgesloten.
50PLUS Amstelveen wil de positie van de gemeente als aantrekkelijke Stad voor bedrijven stimuleren, zodat de werkgelegenheid verder zal toenemen.
Het verdient aanbeveling om de positie van ondernemers te versterken en de ondernemers zelf te laten beslissen over de openingstijden van hun bedrijf.
Het is belangrijk dat de gemeente aandacht besteedt aan de diversiteit van winkels in de verschillende winkelkernen zoals Bankras, Groenhof, Kostverloren, Middenhoven en Westwijk. Maar ook voor het oude Stadshart, en andere kleinere winkelgebiedjes zoals bv. in de bocht van Rembrandtweg en de winkels aan de Amsterdamseweg.
Ook moet de gemeente erop toezien dat in elke winkelkern een postagentschap is.
1.2 Werk en inkomen
50PLUS Amstelveen wil dat iedereen die kan en wil werken ook werkt. Wie in een uitkeringssituatie belandt, moet zo snel mogelijk weer aan het werk. De gemeente ondersteunt mensen die buiten hun schuld om hun baan verliezen. De beste sociale voorziening voor deze inwoners is een betaalde baan.
50PLUS Amstelveen wil dat iemand die van een uitkering naar een baan gaat, er financieel merkbaar op vooruit gaat. Werken moet lonen. Inwoners die echt niet kunnen werken kunnen blijven rekenen op de steun van 50PLUS Amstelveen. Zij moeten, als de beperkingen overtuigend zijn vastgesteld, worden verlost van onnodige regels, zoals jaarlijkse herzieningen of herkeuringen.
50PLUS Amstelveen wil dat de gemeente een stimuleringspakket ontwikkelt om oudere werknemers, die hun baan hebben verloren, weer aan een betaalde baan te helpen.
Het opleiden van nieuwe werknemers door oudere en ervaren werknemers (Tandem banen) moet de volledige aandacht krijgen.
De bedrijven en instellingen in de gemeente zorgen voor werkgelegenheid evenals de kleine ondernemers (winkels en ook de horecaondernemers).
50PLUS Amstelveen wil dat het bedrijfsleven binnen de gemeente wordt ondersteund en waar mogelijk wordt gefaciliteerd.
Het inkoopbeleid van de gemeente moet erop gericht zijn dat plaatselijke ondernemers ook een reële kans krijgen om aan de gemeente hun diensten en producten te kunnen leveren.
Ook zou 50PLUS Amstelveen graag zien dat de gemeente, waar mogelijk, minder gebruik gaat maken van flexwerkers, payrolling en externe adviesbureaus en hiervoor in de plaats meer mensen in eigen dienst neemt.
1.3 Onderwijs / Internet
Goed onderwijs zorgt ervoor dat inwoners zich kunnen (blijven) ontwikkelen en een baan kunnen vinden die bij iemand past. Daarnaast is een goed opgeleide beroepsbevolking van groot belang voor de (lokale) economie.
50PLUS Amstelveen wil, ter bestrijding van laaggeletterdheid, meer gemeentelijke ouderen coaches, die o.a. ouderen en iedereen die dat wenst, blijft ondersteunen met internet, administratie en alfabetisering programma’s.
Nieuwe inwoners met een verblijfsvergunning die omgeschoold kunnen (en moeten) worden, moeten daartoe in de gelegenheid worden gesteld. De Gemeente Amstelveen moet hierbij volgens ons een stimulerende en faciliterende rol innemen.
Onderwijs voor ouderen moet meer “normaal” worden en daarom meer worden gestimuleerd.
Diverse technische bedrijven binnen de gemeente zijn op zoek naar hooggekwalificeerd personeel. Het is belangrijk dat er meer technisch onderwijs in de gemeente Amstelveen wordt aangeboden.
In het onderwijs moet voldoende aandacht worden gegeven aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben binnen het reguliere onderwijs.
1.4 Duurzaamheid
50PLUS Amstelveen is voorstander van zon op daken. Zo veel mogelijk woningen en bedrijfsruimten zouden moeten worden voorzien van zonnepanelen. Een probleem, dat landelijk moet worden opgelost, hierbij is dat alle opgewekte energie niet kan worden terug geleverd aan het “Net”.
50PLUS Amstelveen is tegenstander van windmolens. En het plaatsen van meer windmolens binnen de gemeente Amstelveen is dan ook niet bespreekbaar met 50PLUS Amstelveen.
De gemeente zal alternatieve opwekkingsmogelijkheden moeten gaan onderzoeken in samenwerking met onze omliggende gemeenten. Maar voor 50PLUS Amstelveen zijn bio-verbrandingscentrales uit den boze.
Door de klimaatverandering regent het vaker en meer. Daarom is er aandacht nodig voor opvang en afwatering van hemelwater. Het is niet wenselijk om al het hemelwater af te voeren via de riolen. Er kan beter gebruik gemaakt worden van open water om hemelwater op te vangen. Daar waar geen open water aanwezig is zoals b.v. op de Beneluxlaan of Keijzer Karelweg kan daarvoor de middenberm worden gebruikt. Met een kleine aanpassing kan daar een ondiepte (Wadi’s) gemaakt worden om hemelwater van de straat af te laten lopen. Hierdoor loopt het niet het riool in.
1.5 Toerisme
Toerisme en recreatie zijn belangrijke pijlers voor de lokale economie in Amstelveen. De gemeente is gesitueerd in een prachtige omgeving. Het Amsterdamse Bos en de Bovenkerkerpolder zijn hiervan mooie voorbeelden. Iedere omgeving heeft zijn eigen karakter en dat moeten we zo houden. 50PLUS Amstelveen is hier trots op.
50PLUS Amstelveen wil in de komende zittingsperiode van gedachten wisselen over de aanleg van fietstransferia waar je naast het huren en opladen van fietsen, ook terecht kan pechhulp, het parkeren van de auto, een kopje koffie, het plannen van een fietsroute of een sanitaire stop.
2. Samenleving
2.1 Zorg/WMO
50PLUS Amstelveen wil een goede uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Wanneer de zorg vanuit de WMO duidelijk op maat is, dienen de gelden die er voor de uitvoering worden ontvangen ook daadwerkelijk daarvoor te worden besteed. De WMO-gelden dienen voor dat doel gereserveerd te zijn en te blijven.
2.1.1 Mantelzorg
De gemeente moet streven naar een optimale, kwalitatieve goede mantelzorgondersteuning. Ook zou 50PLUS Amstelveen graag willen toetsen of hetgeen binnen de wet is toegestaan nu wordt gegeven. Onderzoek of er mantelzorgers zijn die zelf van een minimuminkomen leven en die dan op deze manier wat extra kosten kunnen dekken. Denk daarbij aan parkeerkosten, telefoonkosten, enzovoort.
2.2 Jeugd
De jeugd heeft de toekomst. Dat vindt 50PLUS Amstelveen ook.
Ieder kind heeft het recht ongestoord op te groeien in een veilige omgeving. Een goede opvoeding biedt kansen voor ontwikkeling van talenten en maakt jongeren tot verantwoordelijke burgers, ouders zijn daar in de eerste plaats voor verantwoordelijk.
Als ouders het belang van het kind schaden moet de overheid ingrijpen. De gemeente is dan aan zet. Gemeenten hebben de regie over de Jeugdzorg. Het Verdrag betreffende de Rechten van het Kind is de basis voor preventief integraal jeugdbeleid. 50PLUS Amstelveen wil, indien nodig, één coördinerend hulpverlener per hulpbehoevend gezin. Afspraken met aanbieders worden gemaakt op basis van doelen, prestaties en te behalen resultaten. Veiligheid en kwaliteit van het kind staan hierbij centraal. Daarbij hoort ook voorlichting over het “Besluit verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling”.
De meeste jongeren in de gemeente Amstelveen hebben geen extra aandacht nodig. Echter er is ook een groep jongeren binnen de gemeente Amstelveen die wel extra aandacht behoeft. 50PLUS Amstelveen wil dan ook de voortzetting van een actief Jeugdbeleid waarbij in ieder geval intensief wordt samengewerkt met het onderwijs.
2.3 Senioren
Werkloosheid 45-plussers moet omlaag
50PLUS Amstelveen is van mening dat werk voor 45-plussers urgenter is geworden sinds het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd. De groep 45-plussers die langdurig werkloos zijn, blijft echter onevenredig hoog. 50PLUS Amstelveen wil het college van Burgemeester en wethouders oproepen of en zo ja welke actieve rol de gemeente kan spelen bij het aan het werk helpen van deze groep.
Ouderenzorg
50PLUS Amstelveen wil een goede ouderenzorg. De ouderenzorg dient van goede kwaliteit, passend, betaalbaar en beschikbaar te zijn voor iedereen. Maar dat betekent ook preventie, integrale aanpak en persoonlijke aandacht.
50PLUS Amstelveen wil dat ouderen er niet alleen voor staan. Dit vergt een goed samenspel tussen zorgprofessionals, vrijwilligers, het eigen sociale netwerk en de mantelzorger(s) van iemand. 50PLUS Amstelveen is van mening dat de ouderen wel zo lang mogelijk zelf de regie moeten kunnen behouden.
50PLUS Amstelveen wil dat er blijvend aandacht komt voor zingeving bij ouderen. Dat hoort bij de kwaliteit van het leven en het voorkomen van eenzaamheid. Dit impliceert omzien naar elkaar en het kunnen delen van lief en leed. Veel ouderen zijn of willen zich toch nuttig maken voor anderen bijvoorbeeld als vrijwilliger of mantelzorger voor iemand.
2.3.1 Armoedebestrijding/ uitkeringen/ schulden
Armoede onder onze inwoners moet bestreden worden. Veel onrust en conflicten worden gevoed door te grote inkomensverschillen. Dit is en blijft een belangrijk aandachtspunt voor de gemeente. 50PLUS Amstelveen wil dat de gemeente de armoede bestrijdt door minimumvoorzieningen te blijven aanbieden. De gemeente heeft veel mogelijkheden om een adequaat armoedebeleid te voeren. Een van de oorzaken van financiële problemen bij senioren en chronische zieken kunnen de hoge zorgkosten zijn. 50PLUS Amstelveen blijft voorstander van een armoederegisseur die kan zorgen voor lokale afstemming, een beter gebruik van regelingen, preventie, vroeg signalering en het monitoren van de effectiviteit van de lokale maatregelen.
De gemeente moet aandacht besteden aan de verhouding besteedbaar inkomen en de lasten. Gemeentelijke voorzieningen zijn vaak inkomensafhankelijk. Zodra er iets meer wordt verdiend, vervallen de toeslagen en voorzieningen. Hier ontstaat de ‘’Armoedeval’’.
De gemeente weet precies wie een bijstandsuitkering heeft, maar vaak minder goed wie van het UWV een WW- uitkering of een WIA- uitkering ontvangt en nog minder welke inwoners te weinig inkomen uit werk halen. Deze groepen moeten in beeld worden gebracht.
Bijstandsgerechtigden die worden geholpen met een bijdrage in natura, bijvoorbeeld:
wekelijkse boodschappen tot een bepaald bedrag, wil 50PLUS Amstelveen niet gaan korten op de bijstandsuitkering.
Tegenprestaties van bijstandsgerechtigden mag niet leiden tot het verdringen van reguliere banen bij de gemeente of bedrijven.
Dak- en thuislozen binnen onze gemeente, hebben recht op steun en hulp via de gemeente. Het gebruik van een postadres bij familie of vrienden mag niet door de gemeente ontmoedigd of geweigerd worden.
Bijstandsfraude dient actief bestreden te worden. Onterechte uitkeringen dienen te worden teruggevorderd.
2.3.2 Eigen rol gemeenten
Laaggeletterden komen vaak moeilijker uit de bijstand, maken meer gebruik van de zorg en vinden het lastig te communiceren met bijvoorbeeld gemeente en belastingdienst. 50PLUS Amstelveen wil dat de laaggeletterdheid blijvend wordt aangepakt. De voordelen hiervan zijn o.a. dat.:
- Zij zich volwaardig lid van de samenleving voelen en actief meedoen in deze samenleving;
- Zij minder gezondheidsproblemen hebben of krijgen;
- Zij meer kansen op de arbeidsmarkt krijgen;
- Zij minder kans lopen om in de schulden te geraken.
De dienstverlening, o.a. van de gemeente, is steeds vaker digitaal. Dit is voor veel inwoners prettig, maar er is ook nog een grote groep inwoners die niet “digivaardig” is.
De gemeente moet daarom met eenieder begrijpelijk communiceren. Verder stimuleert de gemeente werkgevers om laaggeletterdheid aan te pakken. De aanpak van deze problematiek vraagt bredere maatschappelijke inzet.
Bij alle gemeentelijke subsidieverordeningen en opdrachtverleningen wordt als voorwaarde opgenomen dat organisaties zich inzetten tegen laaggeletterdheid binnen hun organisatie en/of in de gemeente.
50PLUS Amstelveen wil dat het “Taalhuis”, dat taalprojecten voor laaggeletterden organiseert, in opdracht van de gemeente blijvend wordt ondersteund.
Ook de bibliotheek die cursussen organiseert om inwoners verder te helpen hun (digitale) basisvaardigheden te verbeteren, zodat ze mee kunnen komen in deze (digitale) samenleving verdient blijvend ondersteuning.
Meedoen in de maatschappij
Alle inwoners die een bijstandsuitkering aanvragen of een aanvraag voor schuldhulpverlening, of ondersteuning vragen, worden gescreend op laaggeletterdheid en digitale vaardigheden. Indien nodig ontvangen zij dan hulp met scholing.
Een goede taalbeheersing is essentieel voor een open en inclusieve maatschappij. Taal is het cement van de samenleving en het fundament van de Nederlandse identiteit. Dit is van toepassing voor zowel inwoners van Nederlandse afkomst als voor inwoners met een migratieachtergrond.
2.3.3 Inclusieve maatschappij
Een inclusieve maatschappij is een maatschappij waarin iedereen kan deelnemen. Dus ook inwoners met een beperking. Het is daarom ook een taak van de gemeente om te stimuleren (waar dat nog niet van toepassing is) dat winkels, horecagelegenheden e.d. dat goed doen – en toegankelijk zijn.
Ook de toegankelijkheid bij evenementen e.d. alsmede openbare toiletvoorzieningen voor deze doelgroep moet een onderdeel van de vergunning zijn naar het oordeel van 50PLUS Amstelveen. Iedereen moet kunnen meedoen, want iedereen hoort erbij.
2.3.4 Voorziening dag invulling voor de doelgroep inwoners met dementie
Binnen de gemeente Amstelveen is er behoefte aan ondersteuning van inwoners met dementie en hun mantelzorgers. 50PLUS Amstelveen is met het oog op de toenemende vergrijzing van mening dat hierop tijdig moet worden geanticipeerd.
2.4 Sport
De gemeente Amstelveen kent veel sportverenigingen. Veel gemeenschapsgeld wordt besteed aan voetbal. Andere sporten vallen binnen de gemeentelijke begroting aanzienlijk minder op. Er zijn verenigingen die helemaal geen subsidie of financiële bijdrage van de gemeente ontvangen. Naar de mening van 50PLUS Amstelveen moeten alle sportverenigingen dezelfde rechten hebben. 50PLUS Amstelveen wil dan ook graag een compleet overzicht van alle sportverenigingen in de gemeente Amstelveen en met de die sportverenigingen die minder zichtbaar zijn om welke reden dan ook in gesprek gaan. Dit zal gefaciliteerd moeten worden door de gemeente. 50PLUS Amstelveen vindt dat sport een onderdeel is en moet blijven van de Amstelveense gemeenschap.
2.5 Integratie
50PLUS Amstelveen staat voor een streng en rechtvaardig, maar humaan, vluchtelingenbeleid, zowel landelijk als lokaal. Economische vluchtelingen en uitgeprocedeerde asielzoekers hebben geen recht op een gemeentelijke voorziening. 50PLUS Amstelveen is van mening dat statushouders de Nederlandse Taal dienen te beheersen voordat er ook definitieve woonruimte wordt aangeboden. De gemeente heeft dan ook een actieve rol in de integratie van nieuwkomers.
2.6 De vitaliteit in de kernen
50PLUS Amstelveen vindt dat de inzet van de gemeente moet zijn om alle kernen [wijken] binnen de gemeente Amstelveen te versterken, zodat de vitaliteit in de kernen zelf blijft zitten. Iedere kern moet leefbaar en bereikbaar zijn (zie over de bereikbaarheid ook het onderdeel Verkeer en Vervoer sub openbaar vervoer). In de kleine kernen moet de gemeente zich inzetten voor behoud van de diverse voorzieningen. De gemeente stimuleert en faciliteert dit en geeft ook ruimte aan de economische ontwikkelingen van de kernen, door lokale ondernemers (her)vestiging en ontwikkeling te bieden. Er moet ontwikkelingsruimte zijn voor lokale ondernemers.
2.7 Evenementen
In de gemeente Amstelveen worden veel grootschalige evenementen in het Amsterdamse bos georganiseerd. Sommige met een landelijke uitstraling andere met een regionale of plaatselijke. Voor de dieren in het bos en omwonenden geeft dit de nodige (geluids)overlast. 50PLUS Amstelveen vindt dat bij deze evenementen absoluut geen (geluid)overlast mag ontstaan. Er moet meer rekening worden gehouden dat wij een dichtbevolkte gemeente zijn.
3. Leefomgeving
3.1 Verkeer en Vervoer
50PLUS Amstelveen is van mening dat de marktwerking in het openbaar vervoer moet worden teruggedraaid. Ondanks het feit dat het openbaar vervoer onder Provinciale verantwoording valt zal het College van B&W van de gemeente Amstelveen hier toch aandacht voor moeten vragen bij de provincie en de regioraad openbaar vervoer en moeten aandringen op een betere dienstregeling binnen de gemeente Amstelveen. 50PLUS Amstelveen wil en verwacht niet anders van het college dat zij hier een actieve rol in zal gaan spelen.
Er zal beter openbaar vervoer moeten komen in Amstelveen. Bewoners van vele wijken kunnen op dit moment slecht het openbaar vervoer bereiken. Het busstation Amstelveen is vanuit de wijken vaak slecht bereikbaar met openbaar vervoer. In de meeste gevallen is men nu aangewezen op eigen vervoer of met vervoer dat door derden wordt geregeld. Ook woonwijken komen steeds verder af te liggen. Men is echter wel afhankelijk van veel voorzieningen in het Stadshart. Het college zal in de komende zittingsperiode hier oog voor moeten hebben. Nu rijden o.a. omdat er veel haltes zijn opgeheven bussen en trams in de daluren soms bijna leeg. Biedt AOW-gerechtigden gratis, of tegen een sterk gereduceerd tarief, openbaar vervoer aan tijdens die improductieve daluren.
Wanneer de gemeente Amstelveen blijft groeien zoals verwacht, is het wenselijk om na te gaan denken over een stadsdienst. Ook in het gemeentelijk vervoersplan dat in de vorige zittingsperiode is vastgesteld lezen we al dat het autogebruik langzaam aan zijn maximum komt. Dit zal dan betekenen dat meer inwoners op ander vervoer zijn aangewezen.
3.1.1 Infrastructuur
Voor een betere bereikbaarheid van het centrum van Amstelveen vindt aanpassing van de verkeerscirculatie plaats. Met name voetgangers en fietsers ondervinden veel overlast. Dit is tegendraads aan de wens deze vorm van vervoer te stimuleren. De aanpassingen in Amstelveen zullen in deze zittingsperiode tot een complete uitwerking moeten komen waarbij de overlast tot een minimum zal moeten worden beperkt voor alle verkeersdeelnemers!
3.2 Oplaadplan Electrische auto’s
50PLUS Amstelveen vindt dat de gemeente onder voorwaarden moet meewerken aan het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto’s op de openbare weg.
De voorwaarden die hierbij gehanteerd zouden moeten worden zijn o.a.:
- Er moet voldoende laadbehoefte zijn voor een nieuwe laadpaal;
- De elektrische autorijder heeft geen mogelijkheid voor een laadpaal op eigen terrein bij de woning of het bedrijfspand;
- Binnen een afstand van 250 meter is geen laadpaal aanwezig;
- De locatie voldoet aan de gemeentelijke voorwaarden die worden gehanteerd voor het plaatsen van oplaadpalen.
3.3 Schiphol
50PLUS Amstelveen erkent de economische waarde van Schiphol voor Amstelveen
en de regio. Tegelijk worden wij, burgers van Amstelveen, onvoldoende gehoord en gezien.
Dat moet anders! Het gegoochel met cijfers en de onjuiste en ontijdige berichtgeving over
geluidsoverlast, uitstoot en vliegbewegingen zorgt voor veel maatschappelijke onrust in
Amstelveen. Ook Schiphol dient zich te houden aan de bestaande wet en regelgeving.
50PLUS Amstelveen vindt ook dat de grenzen van de mogelijkheden voor Schiphol beter in kaart moeten worden gebracht en dat de alternatieven voor deze luchthaven, zoals vakantievluchten via luchthaven Lelystad, zo snel mogelijk moeten worden benut. De leefbaarheid voor bewoners van Amstelveen heeft voor 50PLUS Amstelveen prioriteit. Aan de gezondheid en veiligheid van onze inwoners mag niet worden getornd. De gezondheidsrisico’s voor de omwonenden moeten worden onderzocht.
3.4.Wonen
50PLUS Amstelveen wil dat de gemeente Amstelveen bij nieuwbouwplannen of herontwikkeling meer ruimte geeft aan starters en senioren. De gemeente Amstelveen moet ook de woningcorporatie(s) actief blijven stimuleren om voldoende sociale huurwoningen te blijven bouwen. Deze woningen moeten energiezuinig zijn. Nieuwbouw zal binnen de bebouwde kom plaats moeten vinden door middel van het ombouwen van kantoren naar appartementen en de herontwikkeling van bedrijventerreinen.
Bij het ombouwen van bestaande kantoorgebouwen moet de buurt actief worden betrokken bij het invullen van de plannen. Het uitgangspunt van 50Plus is hierbij dat dezelfde hoogte wordt aangehouden en er dus geen torenflats verrijzen! Mooi voorbeeld hiervan is de Bovenkerkerweg. Bouw daar gericht voor senioren t.b.v. doorstroming en onze jongeren die nu geen kans maken op een betaalbare huurwoning. Hierdoor zal tevens het draagvlak van de omwonenden toenemen.
50PLUS Amstelveen is ook van mening dat in geval van scheiding of huisuitzetting de gemeente hierover afspraken moet maken met de woningcorporatie(s). Voor schrijnende gevallen en zeker in die gevallen waarbij minderjarige kinderen betrokken zijn moeten zo snel mogelijk, blijvend, passende woonruimte aangeboden krijgen.
3.4.1 Senioren Huisvesting
50PLUS Amstelveen wil dat er ook meer seniorenwoningen gebouwd gaan worden, het liefst met hofjes. Dat verkleint de eenzaamheid en is beter voor het sociaal contact.
50PLUS Amstelveen staat een positieve grondhouding voor, bij aanpassingen om een woning levensloopbestendig te maken. Ook al in een vroeg stadium.
Noodzakelijke aanpassingen, omdat de bewoner anders niet in zijn woning zou kunnen blijven wonen moeten de hoogste prioriteit hebben en dienen door de gemeente te worden gefaciliteerd.
3.4.2 Doorstroming Senioren bevorderen
Er zijn nog te veel drempels voor ouderen om door te stromen naar kleinere woningen.
Vaak wonen ouderen in een eengezinswoning die zij ook zelf te groot vinden, maar zij kunnen daar niet weg omdat er onvoldoende aan hun leven aangepaste woningen zijn.
Daarnaast kost het verhuizen naar een andere woning ook nog eens veel geld. Daarom moet de verhuissubsidie die nu alleen gegeven wordt aan bewoners van woningen van Eigen Haard worden uitgebreid (mits aan de voorwaarden wordt voldaan) voor mensen die verhuizen vanuit een woning van andere verhuurders of vanuit een koophuis.
Daarnaast moet er een goede regeling komen voor mensen die een lage huur betalen. Het betalen van een hogere huur voor een kleinere woning is voor velen een reden om niet te verhuizen. De gemeente moet met een regeling komen waarbij ook deze drempel wordt weggenomen.
3.4.3 Starters op de woningmarkt
Voor starters op de woningmarkt zullen ook woningen moeten worden gebouwd. Deze woningen moeten betaalbaar zijn voor deze groep woningzoekenden. Er zal moeten worden gekeken naar de bouwkosten en de grondkosten om die zo laag mogelijk te houden. Wel moeten hier aanvullende bepalingen van toepassing op zijn:
- Zelfbewoning, dus bouwen voor iemand anders (beleggers/huisjesmelkers) zal niet mogen voorkomen;
- Er zal een termijn vastgelegd moeten worden, waarbinnen de woning niet verkocht mag worden;
- Er moet een anti-speculatiebeding van toepassing zijn, zodat kopers deze woningen niet voordelig kunnen kopen en dan weer duur doorverkopen.
- Er moet worden zorggedragen dat de woning weer op de markt komt als de kopers de mogelijkheid hebben naar een andere woning door te stromen
3.4.4 Jongerenhuisvesting
Er is voldoende aanbod aan studentenwoningen in Amstelveen. De meeste daarvan zijn bestemd voor studenten die in Amsterdam studeren. In plaats van die voorziening nog eens verder uit te breiden met 2.500 wooneenheden kunnen we er beter zorgen dat Amstelveense jongeren die niet studeren ook een eigen plekje kunnen krijgen!
Voor de toekomst van de gemeente Amstelveen is behoud van jongeren binnen de gemeente belangrijk, zeker gezien de huidige vergrijzing.
3.4.5 Beschermd wonen
Vanaf 1 januari 2023 wordt de verantwoording van beschermd wonen neergelegd bij de gemeente voor haar eigen inwoners.
Ook de gemeente Amstelveen zal voor deze groep inwoners woonruimte beschikbaar moeten hebben. Dit zal in de komende zittingsperiode van de gemeenteraad aan de orde moeten komen.
3.5 Afvalstoffen – reiniging
50PLUS Amstelveen is van mening dat alle opbrengsten betrekking hebbende op het afval ten goede moeten komen aan de inwoners van de gemeente Amstelveen. Tevens moet de heffing worden gebaseerd op het werkelijke aantal bewoners. Zeker als je bedenkt dat er steeds vaker sprake is van kamergewijze verhuur. Het is oneerlijk dat je met 2 bewoners voor een meerpersoonshuishouden wordt aangeslagen en dat de aanslag even hoog is als voor een woning met bv 3,4,5 of nog meer bewoners! In het idee “de vervuiler betaalt” moet er een eerlijkere wijze van berekenen komen waarbij 1 persoonshuishoudens ontzien worden en meerpersoonshuishoudens naar rato meer bijdragen.
50PLUS Amstelveen zou graag zien dat de openingen in de bestaande glasbakken zouden worden aangepast. De reden hiervoor is dat klein vlakglas moeilijk c.q. niet in de glasbak gedeponeerd kan worden. Vooral in weekenden wordt dit dan naast de glasbakken gezet met als gevolg kapot glas langs de openbare wegen.
3.6 Natuur
Bestaande natuurgebieden worden beschermd, dus geen grootschalige kap van bomen en het vrij houden van de polder, tenzij de noodzakelijkheid hiervoor aanwezig is.
50PLUS Amstelveen wil waar mogelijk zoveel mogelijk natuurgebieden voor publiek openstellen. Hierbij moet ook worden gekeken of eventueel de toegankelijkheid verbeterd kan worden, daar waar nodig, zodat ook inwoners die noodgedwongen gebruik moeten maken van bijvoorbeeld een rolstoel of rollator van deze gebieden kunnen genieten.
4. Lokaal Bestuur
4.1 Veiligheid/ Criminaliteit/ Politie.
50PLUS Amstelveen is voor het stimuleren van vuurwerkvrije zones in de gemeente. Ook is 50PLUS Amstelveen voorstander van het afsteken van gemeentelijk professioneel vuurwerk op een centrale plaats binnen Amstelveen
In de gehele gemeente Amstelveen zal meer gecontroleerd moeten gaan worden op handhaving van de maximumsnelheid. Dit zal vooral moeten gaan gebeuren in woonwijken waar een snelheid staat aangegeven van 30 kilometer per uur, maar waar vele malen harder wordt gereden. In deze woonwijken waar veel kleine kinderen op straat spelen ontstaan nu zeer onveilige situaties.
Bij veel scholen in onze gemeente schort het aan de verkeersveiligheid met name bij het in- en uitgaan van de scholen. De gemeente zal actief naar passende oplossingen moeten gaan zoeken om dit probleem op te lossen of in ieder geval te minimaliseren.
4.2 Leefbaarheid van de wijken.
50PLUS Amstelveen wil dat er meer wijkagenten komen en deze regelmatig fysiek aanwezig zijn in de wijk. Door diverse bezuinigingen heeft een wijkagent een te grote wijk en is daardoor weinig zichtbaar voor de bewoners in de wijk.
Om het veiligheidsgevoel van onze inwoners in de diverse wijken verder te verhogen, moet ook het toezicht van onze wijkagenten en BOA’s meer fysiek en zichtbaarder plaatsvinden.
Zorg vanuit de buurt en wijkverpleging blijven belangrijke pijlers in de woonwijken. Met alle mogelijke middelen moet eenzaamheid en niet alleen bij ouderen, maar van alle inwoners bestreden worden. Dit moet uiteraard met respect voor de eigen keuze van onze inwoners worden uitgevoerd.
De gemeente moet een goed en gevarieerd aanbod van activiteiten voor jong en oud stimuleren en ondersteunen. Veel activiteiten voor ouderen worden aangeboden via de “wijkcentra”. Die worden echter steeds vaker gesloten hetgeen een onwenselijke situatie is.
50PLUS Amstelveen wil dat in elke wijk een jeugdhonk wordt opgericht, waar jongeren samen kunnen komen. Dit geeft aan jongeren ook meer een binding met de gemeente.
4.3 Drugs- en Alcoholbeleid.
De gemeente Amstelveen voert een actief integraal ontmoedigingsbeleid ten aanzien van alcohol, roken en drugs. De gemeente zou er goed aan doen het IJslands preventiemodel ook in Amstelveen te gaan introduceren. Het model gaat uit van community-based aanpak die voornamelijk de randvoorwaarden in kaart brengt die belangrijk zijn bij preventie.
Kinderen leren al jong op welke manier hun ouders bijvoorbeeld omgaan met alcohol. Hier wordt op scholen door middel van de IJslandse aanpak voorlichting gegeven. Ook ouders moeten bij deze voorlichting blijvend worden meegenomen. Meer informatie over de IJslandse aanpak is te vinden op https://www.trimbos.nl/kennis/ijslands-preventie-model
4.4 Gemeentelijke financiën.
De gemeentelijke financiën geven nog geen reden tot zorg en dat wil 50PLUS Amstelveen graag zo houden. De extreme stijging van de huizenprijzen moet een evenredige verlaging van het gebruikte percentage van de OZB inhouden. Op de aanslag voor de WOZ-belasting mag hooguit een inflatiecorrectie plaatsvinden.
Verhogingen van gemeentelijke belastingen moeten worden voorkomen.
4.5 Streekfunctie van de Gemeente Amstelveen.
Gemeente Amstelveen heeft nog steeds haar streekfunctie kunnen behouden. De gemeente zal hiervoor alle bovenlokale activiteiten ten volle moeten ondersteunen. De gemeente zal samen met de partners moeten werken aan verdere uitbouw van deze functie en aan een sterke regionale economie. De gemeenten krijgen zoveel mogelijk ruimte om daar zelf nader invulling aan te geven, wanneer de nieuwe Omgevingswet in werking treedt.
Ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw, aanleg bedrijventerreinen en het realiseren van stedelijke voorzieningen, voorzien in een regionale behoefte.
50PLUS Amstelveen wil dan ook voor deze mogelijkheden de volledige aandacht vragen van het college. Dit vereist een verdere uitwerking om de ambitie die er ligt verder uit te werken en te realiseren.
Ook belangrijk in deze zijn de regio deals waar de gemeente Amstelveen in participeert. Op deze manier heeft de gemeente Amstelveen ook grip wat er binnen bepaalde regio’s staat te gebeuren waar mogelijk ook gemeente Amstelveen van kan mee profiteren.
Bijlagen
Kandidatenlijst
Lijsttrekker Emiel Sjaardema
Kandidaten Philip Bodenstaff
Margreet Klein
Wim Visser
Contactadressen
Partijbureau
Postbus 292, 2501 CG Den Haag
Bezoekadres: Kneuterdijk 2
2514 EN Den Haag
Mailadres: |
info@50pluspartij.nl |
Telefoon: |
0800 – 5250502 en |
070 – 8009270
Ledenadministratie:
Mailadres: Ledenadministratie@50pluspartij.nl
Telefoon: 0800 – 5250502
Bankrekening: NL84INGB 004663141
Eerste Kamer der Staten Generaal t.a.v. 50PLUS Postbus 20017
2500 AE Den Haag
50PLUS Amstelveen
Internet: https://50pluspartij.nl/amstelveen
Amstelveen@50pluspartij.nl
Facebook: https://www.facebook.com/50PLUSAmstelveen
50PLUS Noord-Holland
https://50pluspartij.nl/noordholland/
twitter: twitter.com/50PLUS_NH