Reactie Eerste Kamerfractie 50PLUS op regeerakkoord op hoofdlijnen

Stilte over aanpassing nieuwe pensioenwet wijst op onbetrouwbaarheid en minachting 

De vier partijen, die samen een extra parlementair kabinet mogelijk willen maken, bieden in hun akkoord op hoofdlijnen geen enkel uitzicht op aanpassing van de nieuwe pensioenwet, die in 2023 onder grote druk van het toen al demissionaire kabinet werd aangenomen. Drie van deze partijen hebben in 2023 tegen de nieuwe pensioenwet gestemd en beloofden vóór de verkiezingen te zullen strijden voor aanpassing van deze nieuwe pensioenwet. 

Dat de partijen daar in het regeerakkoord op hoofdlijnen nu volledig aan voorbij gaan, is onbegrijpelijk. Door van de toekomst van de pensioenen ‘een vrije kwestie’ te maken wordt de eerste kans op verbetering van de nieuwe pensioenwet bewust gemist. Dat geeft blijkt van onbetrouwbaarheid naar de kiezer en minachting voor de belangen van 3,3 miljoen deelnemers aan de pensioenfondsen. 

De partijen, die zo nadrukkelijk beloofden te vechten voor aanpassing van de pensioenwet, vinden het meedoen aan de regering kennelijk belangrijker dan hun grote verkiezingsbelofte. Dat is een klap in het gezicht van al hun kiezers.

Het is begrijpelijk dat in een akkoord op hoofdlijnen veel onderwerpen niet in detail aan de orde komen. Het stelt voor de toekomst echter niet gerust dat er in 26 pagina’s hoofdlijnen slechts een vage verwijzing wordt gemaakt naar de specifieke positie van ouderen in de samenleving terwijl juist voor hen maatregelen op het gebied van zorg en wonen dringend gewenst zijn. 

50PLUS blijft wèl doorvechten voor een zekere oudere dag en zal de nieuwe regeringspartijen keer op keer herinneren aan hun beloften!

50PLUS in Utrechtste Staten tegen iedere vorm van discriminiatie

Op initiatief van Statenlid Mieke Hoek van 50PLUS is in Provinciale Staten van Utrecht is een motie ingediend waarin de Staten zich uitspreken tegen haat naar Joden en elke andere vorm van discriminiatie. De motie werd behalve door 50PLUS ondertekend door ChristenUnie, SGP, Utrecht Nu, VVD, PVV, BBB, SP, PvdA, Volt en CDA. Alleen GroenLinks, Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie stemden tegen de motie. De uitslag was 36 stemmen voor en 11 tegen.

“Er is hier in ons land én in onze provincie Utrecht geen plaats voor antisemitisme, discriminatie en racisme in welke vorm dan ook”, wordt in demotie gezegd. En ook: “Wij staan voor een Utrecht waar iedereen veilig is, ongeacht godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht handicap of geaardheid. Wij spreken ons uit tegen haat naar Joden en elke vorm tegen discriminatie jegens welke groep dan ook en vragen alle Utrechters dat ook te doen.”

De Staten nemen in de aangenomen motie met ‘kracht afstand van de terugkerende haat naar Joden’. “In ons land, in onze provincie, in onze huizen én in onze harten is geen plaats voor antisemitisme.”

De Staten zien ook in de provincie Utrecht een toename in antisemitisme en discriminerende incidenten, met voorbeelden uit onder meer uit Amersfoort en Utrecht.

Zowel op straat als online is de veiligheid van Joodse inwoners niet langer vanzelfsprekend, menen de provinciale bestuurders. “Huizen worden beklad en mensen voelen zich niet meer veilig in het openbaar. Deze situatie is onaanvaardbaar. Er wordt een keiharde grens overschreden wanneer inwoners van Utrecht op hun identiteit worden aangevallen, uitgescholden of bedreigd. Wat die identiteit ook is. Dit moet stoppen. Nu”, staat ook in de motie.

“Wij staan op, kunnen we op jou rekenen?, vragen de Staten aan alle inwoners van de provincie Utrecht.

Intussen hebben bijna alle burgemeesters in Nederland zich in een open brief uitgesproken tegen antisemitisme. De gemeente Amsterdam kwam naar buiten met de brief, die is ondertekend door 329 burgemeesters. ‘Laten we ons blijven verzetten tegen elke vorm van discriminatie en racisme’, zo staat in de brief. Meer over de open brief is HIER te lezen.

Waar staat 50PLUS voor in de Europese Unie?

Waar staat 50PLUS voor in de Europese Unie:

  • De positie van 50PLUSSERS in de EU versterken.
  • Een invloedrijke Eurocommissaris voor vergrijzingsbeleid.
  • Meer geld voor het fabriceren van medicijnen in Europa.
  • Meer steden moeten leeftijdsvriendelijk worden.
  • Strengere controle buitengrenzen om migratie te beperken
  • Vluchtelingen:
    • In hun regio opvangen
    • Binnen 1 jaar duidelijkheid geven of ze mogen blijven
    • Naar rato verdelen over de lidstaten
  • Aanpakken van ongelijkheid van spelregels tussen de lidstaten.
  • Afblijven van wat landen zelf kunnen regelen.
  • Meer samenwerking op het gebied van veiligheid richting een Europese leger.
  • Verbreden samenwerking in BeNeLux verband
  • Betere samenwerking op het gebied van duurzaamheid.
  • Meer steun voor biologische landbouw i.p.v. intensieve, grootschalige landbouw.
  • Meer Europees geld voor onderzoek en innovatie.
  • Meer transparantie en invloed m.b.t. Europese besluitvorming.
  • Strengere controles op handhaving van regels door Europees OM.
  • Schrappen van Straatsburg als vergaderplek voor het Europees Parlement.

Andere onderwerpen

  • Meer Europese Unie voor minder geld
  • Onderwijs, kennis en innovatie Landbouw en Platteland Cultuur
  • EU-wetgeving Uitbreiding EU
  • Aanpak van ‘lakse’ landen

Klik HIER voor het volledige verkiezingsprogramma van 50PLUS

Deal formateurs met pensioenfondsen is staatsrechtelijk dubieus, politieke koehandel en ordinaire chantage

Elsevier publiceerde donderdag over een deal die de informateurs hebben gesloten met de Nederlandse pensioenfondsen voor een extra investering van € 25 mrd in de Nederlandse economie in de komende jaren in ruil voor de toezegging, dat de nu formerende partijen afzien van aanpassing van de nieuwe pensioenwet. [klik hier]

Senator van Rooijen reageert.

Het is de wereld op zijn kop en los van ieder moreel besef dat de Nederlandse pensioenfondsen politiek bedrijven met het geld van hun deelnemers. Dat de Nederlandse pensioenfondsen de komende jaren opeens € 25 mrd extra willen gaan beleggen in woningbouw, energietransitie en infrastructuur in ons land kan alleen maar gezien worden als een strikt financiële afweging.

Dat de pensioenfondsen dit aanbod doen onder de eis dat de nieuwe pensioenwet ongewijzigd wordt doorgevoerd door het nieuwe kabinet en de nieuw gekozen Eerste en Tweede Kamer is niet alleen een poging tot politieke koehandel, maar neigt ook naar ordinaire chantage.

Drie van de vier partijen die nu bij de kabinetsformatie zijn betrokken hebben in de Tweede Kamer en in de Eerste Kamer tegen de nieuwe pensioenwet gestemd. Ze hebben voor de verkiezingen aangegeven in het belang van gepensioneerden nog wijzigingen in de nieuwe pensioenwet wet te wensen. Buigen voor de chantage van de pensioenfondsen is het weggeven van politieke macht aan de wereld van het geld. Niet de pensioenfondsen gaan over de strekking en wijziging van de pensioenwet, maar regering en parlement.

Het is ‘een gotspe’ dat de pensioenfondsen elk verbetervoorstel voor de pensioenwet vanuit de politiek op voorhand om zeep willen brengen. Deze politieke actie van de pensioenfondsen is niet in het belang van de gepensioneerden en ondermijnt de democratische spelregels. Staatsrechtelijk gezien is het zeer dubieus dat de informateurs buiten de formatietafel om op een gevoelig onderwerp afspraken maken met belanghebbenden (in dit geval dus met de pensioenfondsen) en het resultaat daarvan als dictaat voorleggen aan de onderhandelaars.

Europa vlag - Foto: MPD01605 (Flickr)

50PLUS neemt deel aan de verkiezingen voor het Europees Parlement

Maar liefst 20 groeperingen nemen deel aan de verkiezingen voor het Europees Parlement op 6 juni. Dit kunt u hier lezen op de site van de Kiesraad.

50PLUS neemt deel met een lijst met maar liefst 50 kandidaten. En daar zijn we supertrots op. Onderstaand de kandidaten van lijst 7.

 

50PLUS Kandidaten EP2024
Nr. naam voorletters woonplaats
1 Hernández Martínez A. (Adriana) (v) s-Hertogenbosch
2 van Otterloo G.J.P. (Gerrit-Jan) (m) s-Gravenhage
3 van Est A.M.B. (Bennie) (m) Maastricht
4 van Strien A.H.J. (Arnold) (m) Haarlem
5 Nyqvist C. (Chris) (m) Utrecht
6 Kasteleijn H.M. (Marinus) (m) Emmen
7 Hamersma K. (Klaas) (m) Hoogezand
8 van der Starre J.J. (Jan) (m) Heerhugowaard
9 van Tilborg H.C.A.M. (Henk) (m) Tilburg
10 Fischer-Otten A. (Anne Marie) (v) Kerkrade
11 van der Heijden J.A.M. (Jan) (m) Veldhoven
12 Hoek W.M.M. (Mieke) (v) Vreeland
13 Hornis M.P. (m) Emmen
14 Onderdijk H. (Hilde) (v) Middelburg
15 van Acquoij R.H. (Ruud) (m) Eindhoven
16 Dellaert F.P. (Frans) (m) Terneuzen
17 Konings G.A.J.A. (Ger) (m) Sint Hubert
18 van der Helm M.P. (Anneke) (v) Hoofddorp
19 van Ooijen E. (Edmond) (m) Liessel
20 van Straten A. (Anton) (m) Tiel
21 Bouwmeester J.J. (Joke) (v) Zeist
22 Jong S.P.H.M.A. (Peter) (m) Breda
23 Mulder J.C.A. (Jojo) (v) Amsterdam
24 Leerkes A.G.M. (Alfons) (m) Utrecht
25 Mol F.J. (Frans) (m) Helmond
26 de Wolff F.A.H. (Frits) (m) Amsterdam
27 Veeze C.E. (Chris) (m) Tolbert
28 van Loon J.C.A. (John) (m) Baarn
29 Erkamp F.H.A.M. (Frans) (m) Eijsden-Margraten
30 Brouwers J.F.X.M. (Jan Frans) (m) Son en Breugel
31 Bakx W.M. (Willem) (m) Hillegom
32 Weijers T.A. (Theo) (m) Wijchen
33 Wissingh H.A. (Ab) (m) Venlo
34 Nota H.D. (Herman) (m) Parrega
35 Vriens M.F.L. (Frans) (m) Udenhout
36 de Jong V. (Volken) (m) Hilversum
37 Hompe R. (Rob) (m) Venlo
38 Claassen H. (Harry) (m) s-Gravenhage
39 Bronckers W.J. (Willy) (m) Maastricht
40 Bulder C.A. (Tineke) (v) Vrouwenpolder
41 Hendriks J. (Jan) (m) Helmond
42 Fienig H.C. (Huib) (m) Bemmel
43 Tomlow G.A.M.M. (Geert) (m) s-Gravenhage
44 Liebregts H.J.W.C. (Henry) (m) Rosmalen
45 Aerts J. (Joost) (m) Heemskerk
46 Revet B.F. (Bernard) (m) Leiderdorp
47 Timmers-Van Dijk A.A. (Agnes) (v) Cuijk
48 van Hooft G.O.P.C. (Gerard) (m) Oudheusden
49 Dekker W.C. (Willem) (m) Hoofddorp
50 van Rooijen M.J. (Martin) (m) Oegstgeest
24042024 - Raadsvergadering-Legmeer-herziene ontwikkelvisie -tegenstem-50PLUS

Negatief of realistisch? Legmeer: kanttekeningen

Het glas is halfvol, we zijn negatief en hebben kritiek. Zo werden de punten van 50PLUS gezien in de Raadsvergadering vanavond.

Wij zien het niet als negativisme, maar een andere kijk op in wat voor stad we willen wonen en waar in onze ogen de prioriteiten zouden moeten komen te liggen. Een wijk met zo veel appartementen, tot aan veertienhoog en gemeenschappelijke parkeergarages, zien wij niet als een fijne toevoeging voor Amstelveen.

Sommige zaken – door de coalitie bepaald en met complimenten overladen – stroken niet met hetgeen waar wij in geloven. En met een wachttijd van negentien jaar hadden wij verwacht dat dáár een hogere prioriteit aan zou worden gegeven.

Het enthousiasme over de huidige verdeling konden wij dan ook niet plaatsen.

Als eenmansfractie heeft het doen van afwijkende voorstellen t.o.v. de coalitie, amper zin en dat is algemeen bekend. Het aanstippen van bepaalde zaken zullen we echter blijven doen.

Onze uitleg
Allereerst: 50PLUS is níet tegen het bouwen van nieuwe woningen, maar meer voor het type waaraan de behoefte het grootste is: namelijk ouderenwoningen ten behoeve van de doorstroming en omdat men geacht wordt langer zelfstandig thuis te blijven wonen. En natuurlijk meer bouwen voor onze kinderen.

De schaarse ruimte die er nog in Amstelveen beschikbaar is willen wij dus op een andere manier invullen.

 

Legmeer-impressie-B+B. Hoogbouw-parkeergarages en kleine woningen

Impressie Legmeer via B+B. Hoogbouw, parkeergarages en een verminderd percentage betaalbare appartementen

De wederom ten nadele gewijzigde nieuwe ontwikkelvisie Legmeer zien wij om meerdere redenen dan ook niet zitten.

  • De uiteindelijke totale kosten zijn nu nog niet inzichtelijk – die lopen vaak nog op, zonder een weg terug.
  • De verplaatsing van de gemeentewerf – kosten ca 150 miljoen – is láter buiten de begroting geplaatst. Deze kosten hebben toch óók met de ontwikkeling van de wijk te maken?
  • De wóningen zijn gaandeweg ‘gekrompen’; het aantal nam maar liefst met 50% toe om de exploitatie rond te krijgen.
  • Verhouding/percentage betaalbaar ging alleen maar verder omlaag.
  • Met voornamelijk appartementen en een gezamenlijke parkeerplaats wordt de sociale cohesie en veiligheid een stuk minder.
  • De Scheg kan vanwege grote verkeersdrukte niet via de Bovenkerkerweg worden ontsloten. Voor deze wijk blijkbaar wel? En dat naast de grote hoeveelheid geplande woningen aan de Bovenkerkerweg.

Op naar 110.000?
Er wordt gezegd dat dit onze ‘laatste’ kans is op grootschalige woningbouw.
Maar we willen helemaal niet doorgroeien naar 110.000 inwoners! Dus waarom zoveel woningen op een relatief kleine oppervlakte?

Een duur verhaal
En dan willen we al van start gaan, zonder overeenkomst met zo’n groot aantal grondeigenaren die alleen maar uit zijn op winstmaximalisatie!
De prijzen zullen onbetaalbaar worden en het aantal woningen zal, om het rond te krijgen, in de toekomst wederom moeten worden verhoogd.

We moeten ‘bouwen bouwen bouwen’

De Eerste Kamer sprak deze week over Wonen en Bouwen in Nederland. Senator van Rooijen verwoordde het standpunt van 50PLUS zoals hieronder opgenomen.

De staat van de woningmarkt leent zich niet voor eenvoudige analyses en al helemaal niet voor snelle en makkelijke oplossingen. Maar ik weet haast wel zeker, dat de waarde van de corporatiesector voor Nederland als welvaartstaat en voor de onderste helft van het inkomensgebouw in het bijzonder, de afgelopen jaren weer glashelder is geworden. Ook hebben we geaccepteerd, dat we het probleem niet van het ene op het andere jaar kunnen oplossen. 

Woningen bouwen kost nu eenmaal veel tijd en er komen ook weer steeds nieuwe wachtenden bij. Van jonge mensen die een gezin willen stichten en ouderen die van een hun huis naar een seniorenappartement willen verhuizen tot en met de huisvesting van een aanzienlijke instroom van statushouders. De rol van woningbouwcorporaties bij het huisvesten van woningzoekenden met lage of middeninkomens is groot, de waarde onbeschrijflijk. Met de blik van 2024, vraag je je af wat ons heeft bezield

De politiek heeft in 2012 met een botte bijl ingehakt op de corporatiesector, door de invoering van de verhuurderheffing. Des te meer valt het de politiek te verwijten, dat er onvoldoende sprake is geweest van een vooruitziende blik. Zonder mijn eigen straatje te willen schoonvegen, wijs ik er wel op dat mijn partij de verhuurderheffing nooit heeft gesteund en in onze CPB doorgerekende tegenbegroting voor het jaar 2018, stelde 50PLUS al voor om de heffing in twee grote stappen af te schaffen. Dat neemt niet weg dat het is gebeurd. We hebben niet alleen vele miljarden onttrokken aan de corporatiesector, maar we hebben destijds met de verhuurderheffing ook de leencapaciteit aangetast. Daarmee hebben we niet alleen de bouwproductie direct omlaag gemanipuleerd, maar ook de planning voor de toekomst. En nu zijn de ‘rapen al een poosje gaar’.

Er gaan verschillende cijfers rond over hoeveel schade de verhuurderheffing precies heeft toegebracht aan de huursector in het algemeen en aan de corporatiesector in het bijzonder. In 2020 gaf koepelorganisatie Aedes nog aan dat de verhuurderheffing leidde tot 50% minder sociale woningbouwproductie. 

Vraag. De minister somt in zijn brief op wat hij extra heeft uitgegeven aan sociale woningbouw. Kan de minister aangeven of zijn additionele inspanningen richting woningcorporaties van de afgelopen jaren, opgeteld de totale opbrengst van de verhuurderheffing over de periode 2013 – 2022 al overschrijdt of nog niet? 

Ik heb in eerdere bijdragen vaker gesproken over de fiscale puinhopen van de kabinetten Rutte. Dan doel ik in de eerste plaats op de ‘antiliberale’ explosie van de grote belastingkortingen zoals de arbeidskorting, ten koste van lage tarieven en eenvoudige regels. Maar de invoering van de verhuurderheffing bij het Lenteakkoord in 2012, hoort zeker ook thuis in het rijtje met fiscale puinhopen. Het lenteakkoord was een gelegenheidscoalitie van partijen, na het uiteenvallen van de Catshuisonderhandelingen met Wilders, over de voortzetting van Rutte I. De PVV wilde er niet voor tekenen.

Maar VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie vonden de verhuurderheffing wel een goed idee. Kort daarna, in het regeerakkoord Rutte II, werd de net ingevoerde verhuurderheffing zelfs nog verdubbeld. In de politieke beeldvorming was Wilders toen “een wegloper”. Iemand die zijn verantwoordelijkheid niet nam. Maar voorzitter, de PVV probeerde toen wel de verhuurderheffing tegen te houden. Als dat was gelukt, dan zouden we nu misschien wel 200.000 extra sociale huurwoningen hebben gehad en daar zouden, paradoxaal genoeg, ook veel statushouders en mensen met een migratieachtergrond waarachtig van geprofiteerd hebben. Politieke beeldvorming kan de werkelijkheid danig verstoren, wil ik maar zeggen. 

De partijen die in 2012 het lenteakkoord sloten, zouden inmiddels wel terug willen komen op de verhuurderheffing, vermoed ik. Mind you, terwijl de verhuurderheffing haar vernietigende uitwerking op de woningmarkt mocht uitleven, vlogen de Tesla subsidies en zonnepaneelregelingen voor woningbezitters ons om de oren. Ik ben niet de eerste die dit opmerkt. Naar de mening van 50PLUS, is de nog recente geschiedenis van de verhuurderheffing een belangrijke les voor Kamerleden en Senatoren van alle politieke gezindten!

There is no use crying over spilled milk, zeggen ze. De verhuurderheffing is inmiddels afgeschaft en het huidige kabinet heeft ook extra geld uitgetrokken waar corporaties mee aan de slag zijn. Woningcorporaties hebben weer meer cashflow en kunnen beter vooruit plannen. Maar er is wel een belangrijk decennium, een ‘window of opportunity’ verloren gegaan. Want in het nieuwe tijdperk zonder verhuurderheffing zijn zowel de kosten als de beschikbaarheid van arbeid, kapitaal en grondstoffen gigantisch onder druk gekomen. De rente is nu veel hoger. 

Ik durf wel te spreken van een schokeffect, zeker in vergelijking met de rustige inflatie jaren die eraan voorafgingen. 

Alle kostensoorten zijn in een paar jaar tijd zodanig hard gestegen, dat we de verloren productie waarschijnlijk nooit meer zullen inhalen. Tenminste, niet zonder enorme extra inspanningen. De oplossingen voor de korte termijn, worden gezocht in het realiseren van tijdelijke woningen en een betere benutting van de bestaande woningvoorraad. 

Wat is ten aanzien van het realiseren van grote aantallen tijdelijke woningen precies de stand van zaken op dit moment? In mei 2023, liet de minister in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de realisatiecijfers van flexwoningen flink tegenvallen met wat de minister oorspronkelijk voor ogen had.

Maar hoe gaat dat nu en wat heeft u sindsdien gedaan om de productie van tijdelijke woningen alsnog op te voeren tot het beoogde doel? 

Op het punt van flexwoningen en het beter benutten van de bestaande woningvoorraad, deelt mijn partij de suggesties zoals geschetst in het position paper van professor Boelhouwer. 

Voorzitter. In een markt met voldoende aanbod hoef je de prijzen niet te reguleren. Als je slechte woningen verhuurt voor te veel geld, dan komt er gewoon niemand op af. Maar door het huidige gebrek aan aanbod zijn mensen vaak zélf bereid om meer te betalen. Behalve meer aanbod, zijn er geen makkelijke oplossingen. Particuliere verhuurders, van de grote beleggers tot en met de kruidenier met 1 pandje, zijn geen sociale woningcorporaties. Zij kunnen bij een opeenstapeling van wettelijke veranderingen kiezen voor een ander bestaan. 

Met een obligatierente van 4%, is er inmiddels een waardig en stabiel alternatief voor beleggen in huurwoningen. Zeker als de verhuurders al op leeftijd zijn en geen zin meer hebben in gedoe. Zij moeten leven van de huuropbrengsten voor hun oude dag, want zij hebben vaak geen of een laag pensioen. 

De rendementskansen elders worden relatief stabieler en meer gegarandeerd, ten opzichte van het verhuren van een woning. Eventuele nieuwe fiscale plannen, komen daar nog bovenop. Er wordt stevig gezaagd aan de stoelpoten van woningbezitters. Prima als er sprake is van oneigenlijke verrijking. Maar niet prima als privaat kapitaal op grote schaal de woningmarkt verlaat. Wat doen we om te voorkomen dat deze woningen de betaalbare segmenten helemaal verlaten? Dan raken we toch nog verder van huis? De markt wordt nog kleiner en de woningen nog duurder, en de huurders kunnen die woningen niet kopen, want dat kunnen ze niet betalen.  

Tal van maatregelen en nieuwe wetgeving hebben het particulier bezit en de verhuur van woningen reeds minder aantrekkelijk gemaakt. 

 

Het bijna uitsluiten van tijdelijke huurcontracten. Diverse en steeds verdergaande plannen voor het belasten van vermogen in box 3. Vandaag in dit huis, hoogstwaarschijnlijk de Wet Maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten’. Deze week, in de Tweede Kamer de Wet betaalbare huur. En dan ik sla ik gemakshalve nog wel wat over. 

Wij geven particuliere verhuurders telkens weer nieuwe redenen om over hun bestaan als verhuurder na te denken. En dan formuleer ik het nog voorzichtig, want in het negatiefste geval wordt het een besmette economische activiteit waar particuliere investeerders zich liever helemaal van terugtrekken. Ik geef de minister op dat punt het advies mee om heel voorzichtig te zijn!  

Ik ben niet de eerste die aangeeft dat het woningmarktbeleid van dit kabinet onder bepaalde omstandigheden ‘self defeating’ zou kunnen worden. Net genoemd ook, de overdrachtsbelasting voor tweede woningen en beleggingspanden. Deze is exorbitant. Meer dan 10%. De minister noemt in zijn brief ook de verhoging van de overdrachtsbelasting en de negatieve effecten die dit volgens investeerders heeft op het investeringsklimaat en de woningproductie. De evaluatie staat gepland voor dit jaar. Mijn fractie vraagt of de minister hier ‘een turbo op kan zetten’? 

Dan voorzitter kom ik op de woonvoorzieningen voor senioren. In verschillende position papers wordt de beperkte doorstroming van ouderen naar kleinere woningen als belangrijke reden aangemerkt voor de wooncrisis in het algemeen. In de pers, werden ouderen zelfs al enkele keren in een negatief daglicht gepresenteerd. 

Met koppen zoals “een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar een kleiner huis te verkassen” wordt ouderen iets verweten of aangewreven. Er wordt gepolariseerd. Ja, er lijkt door sommige actoren en opiniemakers zelfs weer een generatieconflict te worden opgespeeld. Dat maakt mij verdrietig. 

Het verdwijnen van veel woonopties voor ouderen is niet iets wat deze groep kan worden verweten. Het sluiten van bejaardenhuizen, verzorgingshuizen en de genadeloos afgeknepen inzet van de woningcorporaties waar ik mijn betoog mee begon, is een politieke verantwoordelijkheid. Politieke partijen, de regeerakkoorden en de uitvoering door de gekozen bestuurders, moeten dat dragen en met plannen komen om de problemen op te lossen. Ook als ze (deels) zelf veroorzaakt zijn. 

We moeten ‘bouwen bouwen bouwen’. Beide Kamers hebben hun ogen veel te vaak van de woningnood-bal afgehaald. Bij de stemming over de spoedwet aanpak stikstof in december 2019, had 50PLUS haar ogen nog wél primair gericht op de woningnood. Met een aangenomen motie (35347, L) werd meer inzicht vereist in de lokale woonbehoeftes van ouderen, ten behoeve van de wettelijk vereiste opstelling van woonzorgvisies door gemeenten. 

Voorzitter samenvattend: Ik hoop in dit debat vooral van de minister te horen dat diverse obstakels uit de weg zijn geruimd en dat de inhaalslag waar we allemaal op wachten, vorm krijgt. Dankuwel. 

Dankuwel.

Dierenopvang-bezoek-Hoofddorp-19april2024

Bezoek aan Dierenopvang Haarlemmermeer

Naar aanleiding van kritische vragen vanuit de raad nodigde de dierenbescherming raadsleden uit om nader kennis te maken. Ook werd de kans geboden om vragen te stellen.

Dierenasiel-Hoofddorp-bezoek-19-april-2024-locatiemanager-en-regiomanager

Regio- en locatiemanager geven een rondleiding

Met nog drie raadsleden en een burgerlid werd Emiel Sjaardema hartelijk ontvangen. De regio-accountmanager en de locatie-manager gaven een rondleiding.
Geen al te vrolijke, zelfs wat deprimerende omgeving, waar katten en honden liefdevol worden opgevangen door toegewijd personeel.

Opvang Amstelveen
Tot 2020 had Amstelveen nog een opvang binnen de gemeentegrenzen. Die locatie moest echter worden gerenoveerd en werd er voor een andere locatie gekozen.

Dit is echt een noodopvang.

Dierenasiel-Hoofddorp-bezoek-19-april-2024

Forrest heeft een ‘wisselvallig’ karakter

Katten worden bijna altijd herplaatst. Moeilijker is dat als het om oudere en zieke dieren gaat. Zeker bij honden is dat lastig, daar komt ook sterker het gedrag bij kijken.

Euthanasie
Indien tot euthanasie wordt overgegaan wordt er vanuit diverse invalshoeken naar gekeken. In 2023 ging het bijvoorbeeld om zes zieke en één vanuit gedrag geëuthanaseerde honden.

Dierenasiel-Hoofddorp-bezoek-19-april-2024

Veel voeding, handdoeken en mandjes worden vrijwillig gedoneerd

Tijdelijke noodopvang
Er waren op dit moment niet al te veel dieren. De piek, voorafgaand aan de zomer, komt er echter wel weer aan.
Men kent in Hoofddorp ook tijdelijke noodopvang. Zo werd er bijvoorbeeld een hondje opgevangen omdat het baasje er niet voor kon zorgen vanwege een ziekenhuisopname.

Het is fijn dat die mogelijkheid er is, maar wanneer zoiets vooraf geregeld kan worden dan heeft dat echt de voorkeur.
Hier wordt je hond of kat echt niet gelukkig van!

Adriana Hernández unaniem gekozen tot lijsttrekker 50PLUS bij EU-verkiezingen

Adriana Hernández is unaniem gekozen tot lijsttrekker van 50PLUS bij de EU-verkiezingen op 6 juni. Senator Martin van Rooijen is lijstduwer.

50PLUS over de gaswinning in Groningen

Eerder deze week behandelde de Eerste Kamer het Wetsvoorstel Beëindiging Gaswinning Groningenveld. Onderstaand vindt u de bijdrage in het debat en de motie die namens 50PLUS door sneator van Rooijen werd ingediend.

Bijdrage Martin van Rooijen (50PLUS)

Wetsvoorstel Beeindiging Gaswinning Groningenveld 36.441 

Voorzitter, alvorens ik naar de inhoud toe ga, wil ik eerst iets kwijt over de reactie van de staatssecretaris op de behoefte van dit Huis om de argumenten voor of tegen het sluiten van de gaswinning in Groningen toch nog eens goed te wegen.

Het klonk als: “Waar haalt de Eerste Kamer het lef vandaan om het met mij oneens te zijn? Nog één keer zo’n brutaliteit en dan kom ik niet meer. Dan treed ik af en ga ik in de Tweede Kamer zitten”. Voorzitter, naar ik begreep is er een intern D66 onderzoek waaruit blijkt dat de politici van die partij zich ‘betweterig’ opstellen. De reactie van deze D66 staatssecretaris was niet alleen betweterig, maar zelfs arrogant. Richting minachting voor het parlement!

Ik was echt onthutst toen ik dit hoorde. Allereerst, het kabinet is demissionair. U ook. Bij een demissionaire status past bescheidenheid. U kunt ons dus niet onder druk zetten door met weggaan te dreigen. Dan zeggen wij: “Nou, als u het niet meer leuk vindt, ga uw gang! De helft van uw ploeg zwerft al elders, wij hopen dat de laatste het licht uitdoet”. 

Maar misschien bedoelde u met uw boosheid om naar Groningen uit te stralen dat u voor de mensen daar ècht door het vuur gaat. Natuurlijk werkt u met engagement. Dat doen wij hier trouwens allemaal. En Groningen gaat ons ook aan het hart. Maar, zoals de staatssecretaris weet, deze chambre de réflection, dit Huis van “toch nog eens goed nadenken”, heeft als extra taak om, heel nuchter, elke vraag te stellen die gesteld moet worden. 

Dat is soms best wel eens lastig, maar het is een noodzakelijk element van de zorgvuldige weging van het regeringsbeleid door de Staten-Generaal. Wij gaan hier niet voor de populariteitsprijs, maar voor het belang van onze totale samenleving en we wegen het Europees belang er ook nog graag bij.

Al die belangen, voorzitter, zijn nooit in steen gebeiteld. Omstandigheden veranderen en belangen verschuiven. Mijn fractie constateert dat Nederland op meerdere terreinen actief is in een actueel conflict op Europese bodem, tegen de expansieve bewegingen van de Russische Federatie. Er wordt steeds meer gesproken, ook door de regering, in termen van “Poetin moet verslagen worden” en “Ukraïne moet winnen”. 

Ook mijn fractie wil in deze termen spreken om het gevaar van Russische expansie met gepaste kracht en eensgezindheid tegemoet te treden. Er bekruipt mij echter een unheimisch gevoel, omdat wij met het volledig en definitief sluiten van ons grootste gasveld, opzettelijk een nieuwe kwetsbaarheid laten ontstaan. Ik kan niet kijken in het hoofd van de Russische president, maar ik kan zeker niet uitsluiten dat een verdere afname van de Europese energie flexibiliteit, als gevolg van het sluiten van het Groninger gasveld, strategisch bij wijze van spreken van grotere waarde is (voor Rusland) dan het leveren van F16’s aan Ukraine. Hoe ziet het kabinet dat? 

Ga er maar van uit dat Poetin deze wet met applaus begroet. Alles wat de kwetsbaarheid van de Europese Unie vergroot, zonder dat hij zelf een vinger uit hoeft te steken, kan in Moskou op enthousiasme rekenen. Realiseert het kabinet zich dit? Hoe leggen wij dit uit aan onze Europese partners? Hoe communiceren we hierover met Groningen? Wat zegt de staatssecretaris hierover?

Doen wij de Groningers recht door hun te beloven dat hun belang hoe dan ook boven elk ander belang gaat? Mogen zij dit zelfs van ons verwachten? Even voor alle duidelijkheid: het gaat niet om het doorpompen, maar alleen om het grote Groninger gasveld beschikbaar te houden.

Ik luister voorzitter, heel erg goed zelfs, als luitenant-admiraal Rob Bauer stelt, ik citeer: “Van een tijdperk waarin alles planbaar, voorspelbaar, controleerbaar en gericht op efficiëntie was, naar een tijdperk waarin alles op elk moment kan gebeuren. Een tijdperk waarin we het onverwachte moeten verwachten”. Minister Ollongren is het met hem eens dat lidstaten, dus ook Nederland, zich mentaal moeten voorbereiden op een situatie “waarin we veel gaan vragen van de samenleving”. “We moeten alle ketens op orde hebben”, zo zegt minister Ollongren. Dus óók Groningen, zou ik zeggen, voorzitter!

Mijn fractie vindt natuurlijk ook dat de wissel die bijna vanzelfsprekend tientallen jaren eenzijdig is getrokken op de inwoners van Groningen niet te verdedigen is. Het is niet het enige dat bestuurlijk fout is gegaan. Het is heel goed als overheid en politiek veel kritischer in de spiegel kijken. Dat gezegd hebbend mag het ook niet zo zijn dat een gemaakte fout een volgende fout als het ware gaat excuseren.

Als er straks, om wat voor reden ook, schaarste, oorlog, crisis, energietransitie, allemaal dreigingen of uitdagingen die direct te maken hebben met het welzijn van mensen, en die nu om ons heen cirkelen,  als dus straks bij wijze van spreken elk putje moet worden omgedraaid om nog ergens gas te vinden, terwijl wij een grote en winbare voorraad definitief onwinbaar zouden hebben gemaakt, voorzitter, dan stapelen wij toch weer een fout óp een fout!

We botsen sowieso steeds meer op impasses omdat we niet breed genoeg kijken. Neem de energietransitie. Ons enthousiasme liet ons vol inzetten op allerlei initiatieven. Toch vaak zonder nadenken over, soms zelfs hele banale knelpunten. Ons electriciteitsnet kan de benodigde capaciteit nu al niet aan. We moeten terugkomen op toezeggingen aan de voorlopers met het plaatsen van collectoren op hun daken, over het verdienen aan het terugleveren van elektriciteit aan het net. 

Terwijl we elk dier op het land koesteren, komen er voor het opwekken van windenergie, steeds meer gehaktmolens voor vogels. Welke berg afval hebben we straks als de wieken niet recyclebaar blijken? Waterstof is prachtig, maar het opwekken er van kost nog steeds ongeveer evenveel energie als het oplevert. Maar intussen zetten we harde doelstellingen, maken we wetten en sluiten we verdragen, die straks onhaalbaar blijken, maar waarvan nakoming door de milieubeweging via de rechter kan worden afgedwongen. Omdat de rechter niet houdt van strakke regels die achteraf vrijblijvende formuleringen blijken te zijn, en dus lik op stuk geeft. 

We weten nog niet hoe we de electrificatie van het wagenpark kunnen faciliteren met voldoende netcapaciteit en voldoende laadpunten. Om ecologische redenen remmen we bouwactiviteiten, maar we komen enorme aantallen huizen te kort en de koophuizenmarkt kookt over. 

Met onze ecologische haast dreigen wij ondernemingen plus werkgelegenheid het land uit te jagen, zonder dat de aarde er mee opschiet. Want die bedrijven zoeken plaatsen op onze wereldbol waar de eisen minder stringent zijn. Het gaat ten koste van onze economische kracht, maar waar zit dan de ecologische winst?

Voorzitter, wat is er toch allemaal mis met het management van onze overheid? Wanneer houden we eens op met te gaan hollen per thema, zonder de samenhang te zien met het totaal? Voorzitter, ik zou heel graag hier de analyse van de staatssecretaris over horen.

Als je begrijpt wat oorlog is of kan betekenen, als je de woorden over een oorlogseconomie serieus neemt, als je je realiseert wat economische ellende betekent voor de loopbaankansen van jongeren, voor het welzijn van zovele gezinnen, voor het harde werken van zovele ondernemers,  dan had de staatssecretaris ook opgelucht kunnen reageren op de vragen van VVD, BBB, SGP en JA21. 

Zij bieden u immers de gelegenheid om onze spreekwoordelijke ‘Groningse divisie’ in het veld te houden op het moment dat alle andere uitrustingen en wapensystemen die onze krijgsmacht recentelijk heeft besteld, nog wel 5 a 10 jaar op zich laten wachten. 

Uiteraard dankt mijn fractie de Staatssecretaris voor zijn uitvoerige beantwoording, ook in de tweede ronde, van de vragen van VVD, BBB, SGP, JA21 alsmede van mijn fractie. Naar aanleiding van deze antwoorden heb ik nog enkele concrete vervolgvragen: 

De fractie van 50PLUS verbaast zich er over dat, waar steeds duidelijker wordt dat aardgas heel hard nodig zal zijn om alle nodige stappen in de energietransitie te kunnen zetten, de staatssecretaris nu zegt dat het Groningse aardgas daar niet voor in aanmerking hoeft te komen, omdat dit laag-calorisch gas is. Wat wij importeren is bijna allemaal hoog-calorisch gas. 

Maar, voorzitter, waarom wordt er juist uitgerekend in Groningen momenteel een stikstoffabriek gebouwd? Die stikstof gaat toch straks worden gebruikt om dat hoog-calorische importgas laag-calorisch te maken? Omdat dáár de meeste gasinstallaties in Europa op zijn afgesteld? Als dat zo is. dan vervalt toch het argument van de staatssecretaris? Sterker nog, dan moeten wij vaststellen dat ons aardgas juist het meest geschikte is om de energietransitie te faciliteren. 

Voorzitter, zoals u weet heb ik nog deel uitgemaakt van de regeringsploeg van Den Uyl. Ook toen waren er veel dilemma’s. Het hoort bij de politiek, waar altijd belangen botsen. Aan de orde was de afsluiting van de Oosterschelde als een van de hoekstenen van de Deltawerken. 

De Watersnoodramp in 1953 had ons weer eens de harde les geleerd van de noodzaak je steeds goed bewust te zijn van de gevaren die je bedreigen en steeds klaar te zijn om die het hoofd te bieden. Wezenlijk onderdeel van toekomstige veiligheid voor Zeeland was de afsluiting van de Oosterschelde. 

De voorloper van GroenLinks, de PPR, maakte er een zwaar punt van dat de Oosterschelde om ecologische redenen open zou moeten blijven. De PPR wilde in 1976 zelfs het kabinet uit als dat niet het geval zou zijn.

Open of dicht, het sluit elkaar uit. In Delft zijn ze soms slimmer dan in Den Haag en er kwam een briljante oplossing, waarbij open en dicht bediend werden. Een dam die je bij zware storm en hoog water zou kunnen afsluiten. Van heel de wereld zijn zij al bij die slimme dam wezen kijken!

Open of dicht. Het hoeft elkaar niet uit te sluiten. En sinds 1953 zijn we echt niet minder slim geworden. Er moet een oplossing mogelijk zijn om de winning van het gas daar nu te stoppen, maar in geval van nood toch weer bij het gas te kunnen.

Voorzitter, in Zeeland kon het en iedereen is daar nu zeer tevreden over. In Groningen moet een dergelijke dubbele oplossing ook mogelijk zijn. Hoe ziet u dat?

Dan nog iets anders. De NRC gaf ons het afgelopen weekend een soort van update over de onderhandelingen met Shell en Exxon over de afwikkeling van Groningen. Ik begrijp dat de mensen van Financiën weer eens realistischer waren dan andere departementen, waardoor er ook de nodige wrijving was. 

Kan de staatssecretaris ingaan op dat NRC verhaal? Heeft ambtelijk Den Haag te lang een roze bril gedragen? Heeft de overheid in het ene dossier, de schade van Groningen, gedacht zich ruimhartig te kunnen opstellen, omdat het andere dossier, de schadeverdeling met de NAM, toch wel goed zou aflopen?

Zijn ook hier weer coördinatiegaten gevallen, waardoor de linkerhand niet wist wat de rechterhand ging doen? Is daarop ook de vastberadenheid naar de Groningers gebaseerd? 

Wordt Groningen net zoiets als de Toeslagen kwestie? Eerst niet, dan wel, dan alle remmen los, dan daar weer spijt. En geen idee hoe hoog de rekening uiteindelijk wordt? 

Voorzitter. Ik voel de vastberadenheid van het kabinet ten aanzien van dit, reeds door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel om de gaswinning in Groningen definitief te beëindigen. In mijn bijdrage heb ik aandacht gevraagd voor diverse omstandigheden die deze vastberadenheid minder vanzelfsprekend zouden moeten maken. 

Rutte IV loop het risico de gechiedenis in te gaan als een ploeg die geleidelijk in verval ging. Er zijn nog nooit zoveel bewindslieden tussentijds verdwenen. Je hebt net de naam van een minister geleerd, of er zit al weer een ander. Zelfs de premier is al bezig met solliciteren! Het economische en ecologisch beleid ging van enthousiaste voornemens naar rafelige uitkomsten. Beleidsuitvoering liep tegen zijn grenzen aan. Het kabinet is moe. Misschien wel doodop. Dat is een sombere conclusie, gegeven de talloze problemen waar we nu mee worstelen. De stemming over Groningen mag dus nooit een zijn van wat zuchten en dan zijn we daar ook gelukkig van af. Nee, voorzitter. Onze tijd is zó onrustig, er gebeuren zóveel dingen, en alles heeft zo met alles te maken, we hebben een regering nodig die uitstraalt de zaken in de hand te hebben en dat elke dag opnieuw waarmaakt. Met een brede blik, voor àlle aspecten en met fonkelende ogen! Kunt u ons zulk engagement laten zien, geachte heer staatssecretaris?

Omdat de uitslag van de stemming al vast lijkt te staan heeft mijn fractie  in eerste termijn  de volgende motie 

De Kamer, gehoord de beraadslaging,

  • overwegende dat er belangrijke toezeggingen zijn gedaan aan Groningen, waarbij onder meer de definitieve sluiting van de putten om aardgas te winnen aan de orde is;
  • overwegende dat  internationale spanningen, onder meer in Ukraïne en in het Nabije Oosten, het afsluiten van energiereserves zich niet verstaan met relevante strategische belangen van Nederland en van zijn bondgenoten;
  • overwegende dat aardgasreserves tevens van onmisbaar belang kunnen zijn voor een voorspoedige energietransitie;

verzoekt de Regering de sluiting van aardgasputten in Groningen nog niet onomkeerbaar te maken en alles in het werk te stellen om een slimme open/dicht oplossing na te streven, die zowel het belang van de Groningers dient, als de grensoverschrijdende strategische en ecologische belangen van Nederland en van zijn bondgenoten.

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Van Rooijen. 

 

Mijn fractie wacht de antwoorden van de staatssecretaris met belangstelling af