antwoorden-op-vragen-wmo-huishoudelijke-hulp

Antwoorden op vragen over huishoudelijke hulp

De antwoorden van het college op de door ons gestelde vragen (18 september en 14 oktober 2023) zijn ontvangen. De antwoorden leiden bij 50PLUS echter tot nieuwe vragen.

Nieuwe vragen die wij hierbij – onder de gegeven antwoorden – stellen en hebben ingediend. Wij begrijpen dat het beantwoorden daarvan de nodige inzet vergt. We zijn er echter van overtuigd dat door het probleem goed inzichtelijk te maken, er meer aandacht en daarmee een hogere prioriteit voor zal komen.

antwoorden-college-amstelveen-vragen-wmo-huishoudelijke hulp

Vragen

  1. Wat is de status t/m augustus 2023 van hetgeen begroot versus toegekend?

We geven hier de voorlopige cijfers van heel 2023, bij de jaarrekening 2023 ontvangt u de definitieve bedragen. Het budget voor Hulp bij Huishouden (HbH) in de programmabegroting 2023 bedroeg € 7.131.000. In dit bedrag was geanticipeerd op een stijgende vraag naar hulp bij huishouden vanwege de vergrijzing en omdat ouderen langer thuis wonen.

Bij de Perspectiefnota 2024 is dit budget verlaagd naar € 6.642.000 omdat er minder HbH ingezet kon worden door het personeelstekort bij aanbieders en de wachtlijsten bij het afhandelen van aanvragen bij de gemeente. De verwachte uitgave over 2023 voor hulp bij huishouden bedraagt € 6.405.348
De definitieve resultaten worden gepresenteerd in de jaarrekening. Er kunnen kleine afwijkingen zijn omdat de finale afrekening met aanbieders nog wordt afgerond.

  1. Hoe verhoudt zich hetgeen begroot is per klant, en wordt de schaarste evenredig over alle klanten verdeeld. Hoeveel lopen de percentages uiteen als dat niet het geval is?

Inwoners kunnen het hele jaar door een aanvraag doen voor hulp bij huishouden indienen bij de gemeente. Het aantal uren hulp bij huishouden wordt bepaald op basis van een richtlijn voor het indiceren en een gesprek met de inwoner. Zo zorgen we er voor dat we inwoners in gelijke situaties gelijk behandelen. Daarna wordt de inwoner gekoppeld aan de aanbieder van voorkeur.

Als de inwoner geen voorkeur heeft wordt de inwoner gekoppeld aan de goedkoopste aanbieder. Wij vertellen inwoners dat aanbieders wachtlijsten hebben. Als de aanbieder van voorkeur een lange wachtlijst heeft kan dat betekenen dat de inwoner langer moet wachten. Dat bespreken we met de inwoner.

Bij inwoners waar de hulp bij het huishouden al is gestart verdelen aanbieders tijdens vakantieperioden of bij vacatures in het team de beschikbare uren zo passend mogelijk over de cliënten. Uiteraard gebeurt dit in overleg met de inwoner. Dit betekent soms dat de hulp korter komt of tijdelijk één keer in de twee weken komt.

In het algemeen streven aanbieders er naar eerst de indicaties van bestaande cliënten volledig te leveren voordat er nieuwe cliënten worden aangenomen.

 

antwoorden-college-amstelveen-vragen-wmo-huishoudelijke hulp

50PLUS herkent helaas het ‘overleg met de inwoner’ niet, net zo min als het “tijdelijk leveren van hulp één keer in de twee weken.”

2A – onze aanvullende vragen:

  • Kunnen wij over 2023 een opgave krijgen van de ingeschakelde aanbieders, het aantal geïndiceerde uren, en welk percentage daarvan per aanbieder ook is geleverd?
  • U geeft aan dat het verdelen in geval van tekorten door aanbieders wordt gedaan in overleg met de inwoners. Zijn er afspraken gemaakt met de aanbieders op basis van welke criteria zij met inwoners in overleg gaan over aanpassing/vermindering?
  • Wordt de instemming/toestemming van de inwoner schriftelijk vastgelegd? Is het reëel dit in overleg met de inwoner te doen wanneer een deel van de doelgroep daar wellicht niet redelijk toe in staat is (denk aan licht dementerende cliënten)?
  1. Wie bepaalt de urgentie/planning en op basis van welke criteria?

De urgentie wordt bepaald bij de behandeling van de aanvraag door een indicatieadviseur Wmo. In urgente situaties zetten wij in overleg met de aanbieders zo snel mogelijk hulp in. Het gaat daarbij om inwoners die met een combinatie van problematiek kampen waardoor een vervuilde woning een ernstige bedreiging voor gezondheid en functioneren van de inwoner betekent. 

Als de cliënt al gekoppeld is aan een aanbieder en er doet zich een urgente situatie voor, dan zet de aanbieder zelf direct hulp in.

  1. Worden die criteria getoetst en zo ja door wie?

De aanvragen worden behandeld op basis van een richtlijn. Binnen het Wmo team wordt een vier-ogen principe gehanteerd bij de toepassing van de richtlijn als het om grote indicaties gaat. De kwaliteitsadviseur toetst deze aanvragen. Als inwoners het niet eens zijn met de beslissing over hun indicatie kunnen ze een bezwaarschrift indienen. Dit bezwaar wordt door een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie behandeld.

De gemeente is op grond van artikel 6.1 lid 1 Wmo 2015 wettelijk verplicht om een toezichthouder aan te stellen. De Amstelland gemeenten hebben dit gezamenlijk belegd bij de GGD. De GGD doet calamiteitentoezicht, signaalgestuurd toezicht en toetst de kwaliteit van Wmo maatwerkvoorzieningen waaronder hulp bij huishouden.

We hebben het niet over nieuwe klanten, maar over bestaande. Het klopt in onze ogen niet dat de medewerker van het zorgkantoor zelf bepaalt of er wel of geen hulp geleverd wordt. Onze ervaring is dat de manager van het betreffende kantoor namelijk deze beslissing neemt. In onze ogen is dat niet de juiste persoon die zou mogen beslissen of iemand wel of geen hulp ontvangt.

4A – onze aanvullende vraag: rapporteert de GGD over haar toetsingsactiviteiten voor de kwaliteit van de hulp bij huishouden? Zijn de resultaten daarvan te delen met de gemeenteraad?

antwoorden-college-amstelveen-vragen-wmo-huishoudelijke hulp

  1. 50PLUS hoort graag of er extra acties lopen om dit probleem structureel op te lossen, en hoe verloopt de bijsturing daarop?

Er is een aanzienlijk personeelstekort voor hulp bij huishouden. Dit is een hardnekkig probleem wat niet makkelijk op te lossen is. Dit speelt in heel Nederland. Dat ligt niet alleen aan te weinig mensen. Het tekort aan kinderopvang speelt ook mee. Verder is het zowel fysiek als sociaal zwaar werk, dat niet voor elke werkzoekende haalbaar of interessant is.

Vanuit de gemeente ondernemen wij nu het volgende:

A. Via het project “Dichterbij dan je denkt” worden er banenmarkten georganiseerd en inloopspreekuren in buurtcentra om inwoners te interesseren voor vacatures voor o.a. hulp bij huishouden of om meer uren te gaan werken. Aanbieders zijn als gecontracteerde partij verantwoordelijk om de opdracht van de gemeente kwantitatief en kwalitatief conform de afgesproken eisen uit te voeren. De gemeente probeert hier in mee te denken en te helpen waar mogelijk.

B. In samenwerking met aanbieders en het Werkplein AA onderzoeken we of we de taaleis voor Hulp bij Huishouden kunnen versoepelen. Nu is er de contractuele eis dat de hulpen Nederlands spreken. We willen een pilot doen met enkele aanbieders om dit te versoepelen. Dit doen we uiteraard alleen als de inwoner instemt met een anderstalige hulp.

B1 – onze aanvullende vraag: Kunt u concreet aangeven wanneer deze pilot zal starten, voor hoe lang, en bij welke resultaten de pilot wordt omgezet naar een definitieve versoepeling?

C. We onderzoeken of we de wachtlijst kunnen centraliseren bij het Wmo team. Op dit moment wordt de inwoner gekoppeld aan een aanbieder en beheert elke aanbieder de eigen wachtlijst. We monitoren dat maandelijks. De contractmanager heeft op regelmatige basis evaluatie gesprekken met de aanbieder. Bij een centrale wachtlijst kunnen we inwoners die lang wachten makkelijker koppelen aan een aanbieder die wel plaats heeft. Dit doen we uiteraard in overleg met de inwoner. We verwachten dat de inzet van hulp hierdoor effectiever wordt.

Het voordeel is ook dat aanbieders beter kunnen plannen, waardoor de reistijd voor medewerkers korter wordt en er meer inwoners hulp krijgen. In andere gemeenten heeft een centrale wachtlijst een positief effect op de wachtlijsten en ook aanbieders zijn positief over deze manier van werken.

E. We onderzoeken of we de “Handreiking normenkader Huishoudelijke Ondersteuning” protocol[1] voor het indiceren van Hulp bij Huishouden kunnen introduceren. Dit protocol wordt nu al door bijna driehonderd gemeenten toegepast, en houdt meer rekening met de indeling en het gebruik van de woning. Hierdoor kunnen we hulp doelmatiger inzetten omdat het HHM protocol concreter en duidelijker is. Voor de aanbieders is het daarom duidelijker waarvoor de indicatie afgegeven is, wat de samenwerking ten goede komt. En het verbetert ook de samenwerking en communicatie met inwoners en netwerkpartners.

E1 – onze aanvullende vraag: Wanneer denkt u hier een beslissing over te nemen?

  1. Is het college bekend met het gegeven dat, ondanks het niet leveren van huishoudelijke hulp, de maandelijkse inning van €19,00 gewoon doorloopt?

De eigen bijdrage voor inwoners (abonnementstarief) geldt voor meerdere individuele voorzieningen van de Wmo. Als inwoners ook gebruik maken van b.v. een hulpmiddel[2] of dagbesteding dan loopt de eigen bijdrage door, ook als de hulp bij huishouden niet wordt geleverd.
Dit is de meest voorkomende reden dat de inning van de bijdrage doorloopt.

De tweede reden is dat de eigen bijdrage niet is opgebouwd uit een bedrag per keer dat de hulp komt. De bijdrage wordt namelijk per kalendermaand berekend. Ook als er in één maand maar één keer hulp bij huishouden wordt geleverd ipv de geplande vier keer, dan is de inwoner verplicht de eigen bijdrage te betalen. [3]

De eigen bijdrage kan stopgezet worden op het moment dat iemand langer dan één kalendermaand geen gebruik maakt van individuele Wmo-voorzieningen. Het rijk heeft het tarief met ingang van 1 januari 2024 verhoogd naar € 20,60 per maand.

  1. Is het college het met ons eens dat dit onrechtmatig is en dat dit bedrag automatisch teruggestort zou moeten worden aan de cliënten?

Zie ook antwoord 6, er is geen sprake van onrechtmatigheid. Als inwoners desondanks veronderstellen dat de eigen bijdrage ten onrechte in rekening wordt gebracht kunnen zij contact opnemen met de afdeling Wmo via het Sociaal loket. De situatie wordt dan onderzocht. Als blijkt dat de eigen bijdrage inderdaad ten onrechte betaald wordt, kan dit rechtgetrokken worden via het CAK.

  1. Als de inning inderdaad doorloopt hoe zit het dan met de bijdrage die door de gemeente wordt verstrekt? Op basis waarvan vindt de vergoeding plaats: is dat op daadwerkelijk gerealiseerde uren of vooraf ingeplande uren?

Wij betalen alleen de feitelijk geleverde uren.

  1. Hoe wordt de inning versus vergoeding inzichtelijk gemaakt, de bijdrage wordt immers gewoon geïnd waardoor het lijkt of alle huishoudelijke werkzaamheden gewoon worden uitgevoerd.

Zie ook vraag zes en acht. Er zijn twee financiële stromen, nl. de vergoeding die de inwoner aan het CAK betaalt en de declaraties die de aanbieders bij ons indienen. Die staan los van elkaar. Wij betalen geen uren die niet worden geleverd b.v. vanwege personeelstekort of uitval door ziekte. De gemeente controleert of aanbieders de afgesproken prestaties leveren en correct bij ons factureren. Hier is afgelopen twee jaar veel aandacht voor geweest. Wij monitoren dit via steekproeven en controles.

 

[1] Dit protocol is ontwikkeld door bureau HHM.
[2] Voorbeelden van hulpmiddelen: traplift, rolstoel, woningaanpassing.
[3] Het Wmo vervoer heeft een aparte eigen bijdrage systematiek. 

Antwoorden Wmo-huishoudelijke hulp ouderen blijven uit

Op 18 september jl. en op 17 oktober jl. stelde 50PLUS vragen aan het college over het uitblijven van huishoudelijke hulp. Antwoorden zijn echter nog niet gegeven.

Bericht van uitstel
Als reactie op de gestelde vragen van 18 september ontving 50PLUS op 9 oktober wel een bericht van uitstel. Daarin werd aangegeven dat het beantwoorden van de vragen niet gehaald kon worden binnen de reglementaire termijn van 30 dagen. Vervolgens stelde de fractie op 17 oktober aanvullende vragen.

Verbazing
Ondanks het tussentijds doen van navraag zijn er nog steeds geen antwoorden ontvangen. Ook een termijn waarop beantwoording wél tegemoet kan worden gezien werd niet gegeven.
Dit zorgt voor verbazing bij Emiel Sjaardema.
“Het bevreemdt ons dat er voor deze, in onze ogen toch zeer belangrijke vragen, geen aandacht lijkt te zijn. Ook kan het niet zo zijn dat voor het beantwoorden van vragen een reglementaire termijn van 30 dagen is afgesproken, maar bij een bericht van uitstel geen termijn wordt genoemd. We zijn inmiddels wel ruim vier maanden verder!” aldus de fractievoorzitter.

Geen hulp, wel innen?
Nadat 50PLUS ter ore was gekomen dat huishoudelijke hulp bij ouderen achterwege bleef en er geen duidelijke planning werd afgegeven wanneer men wél hulp zou krijgen was dat reden tot het stellen van vragen, zeker omdat er wel maandelijks een bedrag van €19,00 wordt geïnd.

Bijdrage gemeente
Als de inning inderdaad doorloopt hoe zit het dan met de bijdrage die door de gemeente wordt verstrekt? Op basis waarvan vindt de vergoeding plaats: is dat op daadwerkelijk gerealiseerde uren of vooraf ingeplande uren?
50PLUS hoort graag of er extra acties lopen om dit probleem structureel op te lossen, en hoe de bijsturing daarop verloopt.

31-januari-2024-tariefverhogingen-en-meer

Raadsvergadering Amstelveen: punten en stemmingen

31 januari 2024
Tijdens de Raadsvergadering kwam een aantal zaken ter sprake én ter stemming. Wat waren onze redenen om voor of tegen te stemmen?

2.1 regels standplaatsen en vergunningen Amstelveen 2024 – voorgestemd
Met een gemiddelde van één standplaats per wijk, met als uitschieter het Kostverlorenhof met vier en Waardhuizen helemaal geen, kan natuurlijk niet waar zijn.
Ook in het uitsterfbeleid op het stadshart kunnen wij ons niet vinden. Om die reden zijn wij mede-indiener van de motie ‘Aanpassing standplaatsenbeleid’. Wij zijn verheugd met de toezegging van de wethouder.

3.1 derde wijziging naheffingsaanslag – tegengestemd
Net als bij de eerste en tweede wijziging tegengestemd, en komt er een vierde wijziging dan stemmen we wéér tegen.

3.2 parkeren Krijgsman:– tegengestemd
(In het bestemmingsplan Amstelveen-Zuid-Oost 2015 heeft de raad medewerking verleend aan de omzetting van de bestemming Bedrijf naar Kantoor op deze locatie. Hiervoor geldt een hogere parkeernorm. In overleg met de eigenaar is een permanente oplossing gevonden voor 135 parkeerplaatsen via een inpassingsontwerp. De verwachting is dat de raad hier geen bezwaar tegen heeft.)
De tijdelijke P + R-locatie vervalt als gevolg hiervan. Die wordt veel gebruikt door mensen die samen ergens naartoe gaan. Deze plek ligt vlak bij de A9, schuin tegenover het KPMG-gebouw.

3.3 vervangende nieuwbouw Kostverlorenweg 14 – voorgestemd
3.4 nota bodembeheer – voorgestemd

3.5 verhoging van het Wmo-abonnementstarief – tegengestemd
50PLUS Amstelveen is principieel tegen de verhoging van het Wmo-abonnementstarief aangezien dit een tarief is dat al bij 1 uur geleverde zorg in rekening mag worden gebracht. De verhouding tussen geleverde uren en kosten kan dus behoorlijk zoek zijn.
(Dit heeft ook te maken met onze vragen over huishoudelijke hulp van oktober 2023 die hopelijk snel beantwoord worden.)

3.6 actieplan dementie – voorgestemd
Uiteraard. Daar hebben wij immers aan bijgedragen.

31-januari-2024-raadsvergadering-stemmen-cargo

4.4 geen reclame maken voor fossiel (motie CU) – tegengestemd
50PLUS Amstelveen is tegen het steeds opnieuw verder tussentijds aanscherpen. We zijn nu simpelweg nog niet in staat om alles versneld uit te faseren vanwege het nog ontbreken van voldoende alternatieven.
Op deze manier worden we allemaal op steeds hogere kosten gejaagd zonder dat we de werkelijkheid veranderen. Nog altijd vliegen we massaal, en worden zomerse groenten ‘s winters in kassen verbouwd, of ingevlogen.

50PLUS Bernheze is per direct opgeheven.

Gemeenteraadslid Hans Bongers voert voortaan het woord namens ONS Bernheze

Zie het persbericht van DTV

antwoorden op vragen 65+regeling-50PLUS-Amstelveen-trappenhuisbewoners

Antwoorden op vragen 65+-verhuisregeling

Traplopen kan vermoeiend zijn maar regels aanpassen idem dito. Een update over de 65+-verhuisregeling voor trappenhuisbewoners.

Je weet misschien nog dat wij in januari vragen stelden aan de wethouder.
Inmiddels zijn onze vragen uitgebreid beantwoord, maar een in onze ogen eenvoudige aanpassing is nog altijd niet toegezegd.

50PLUS had o.a. via 1Amstelveen vernomen dat Eigen Haard (EH) eerder al aan de gemeente had voorgesteld om de voorrangsregeling uit te breiden voor huurders in een trappenhuis, net als in Amsterdam.
Het beeld – dat EH dat voorstel heeft gedaan – herkent de gemeente echter niet.

Kaders, capaciteit, kosten
Bij een nieuwe voorrangsregeling komt blijkbaar veel kijken: het opstellen van extra kaders, er moet nieuw beleid worden gemaakt (bijvoorbeeld in de Huisvestingsverordening) en daar komen kosten bij kijken.
Ook moeten die nieuwe kaders worden getoetst en dáárover moeten weer afspraken worden gemaakt met EH over wíe die toetsing doet.
Zou de gemeente dat doen dan moet daar weer capaciteit voor worden vrijgemaakt en – je begrijpt het – dat kan kosten met zich meebrengen.

Over het bieden van de mogelijkheid aan ouderen om te kunnen overstappen wordt gesteld dat het belangrijk is dat Amstelveners vroegtijdig nadenken over hun woonsituatie. Hulp is beschikbaar in de vorm van goede informatie en voorlichting, en woont men in een sociale huurwoning dan is inschrijven bij Woningnet raadzaam.

(Dat laatste weten we natuurlijk.)

Gesprekken afwachten
Tot slot het volgende. Op 6 maart a.s. volgt een raadsgesprek en er worden dit jaar met EH nieuwe prestatieafspraken gemaakt. Ook is de gemeente van plan de ‘Van groot naar beter’-regeling te verbreden.
Hoe daarvan de kaders worden neergezet en wat die verbreding inhoudt? Dat is voor nu helaas nog niet duidelijk. Maar wij blijven ons, voor een in onze ogen noodzakelijke aanpassing voor onze oudere trapbewoners, inzetten!

Op 6 maart maken wij e.e.a. weer duidelijk tijdens het gesprek; een regeling voor de oudere trapbewoners in Amstelveen moet van de grond kunnen komen.

Wij blikken terug op 2023

Het jaarverslag van de gemeenteraad en griffie is gepubliceerd. Hierin blikt
50PLUS Eindhoven terug op 2023.

Een jaar waarin veel gebeurtenissen in de wereld hun weerslag hadden op onze stad,
maar ook de landelijke verkiezingen, de bouwopgave in Eindhoven en het unaniem aangenomen ouderenbeleid ‘Vitale ouderen 2(040)’, want successen waren er ook!

U kunt onze bijdrage hier lezen. Het hele jaarverslag vindt u hier.

Martin van Rooijen eerste kamer 16 11 2021

Martin van Rooijen stemt tegen invoering Spreidingswet

Senator van Rooijen heeft namens de 50PLUS partij dinsdag tegen de invoering van de spreidingswet gestemd.

In onderstaande stemverklaring wordt duidelijk welke argumenten daarbij voor hem het zwaarst wogen.

Stemverklaring 50PLUS Spreidingswet

  1. De verkiezingsuitslag van 22 november, met enorme verschuivingen, kan je een eerste duidelijke reactie noemen vanuit het electoraat op het te gemakkelijk iedereen in het gelid proberen te zetten. 
  2. De opstand van de provincie, de regio, tegen het land, om zo een algemene duiding te geven van de verkiezingsuitslag, was een duidelijk signaal om eerst weer eens te gaan nadenken. 
  3. Voorzitter! En daarom heeft deze spreidingswet, ook door het moment van behandeling, zo’n symbolische waarde. Het is wéér een mijlpaal van centrale sturing. Natuurlijk, de immigratie is deksels ingewikkeld en het meeste overkomt ons. 
  4. Heus, de fractie van 50PLUS heeft alle begrip voor de argumenten in dit ongelooflijk lastige vraagstuk. Maar laten we het “nee” van de volksvertegenwoordigers, net zoals het “nee” van veel kiezers in november, met z’n allen serieus nemen en op zijn waarde schatten. 
  5. Voorzitter, mijn fractie geeft vandaag voorrang aan het alarmsignaal boven een genuanceerde afweging van alle bestuurlijke argumenten die ten grondslag liggen aan deze wet. Daarom zal de fractie van 50PLUS TEGEN het voorliggend wetsvoorstel stemmen. 

U kunt hier de stemverklaring downloaden en lezen

Nico Vos stopt als algemeen bestuurslid

Om gezondheidsredenen heeft het algemeen bestuurslid Nico de Vos helaas moeten besluiten per 18 januari 2024 zijn bestuursfunctie op te geven.
Het hoofdbestuur bestaat tot aan de aankomende ALV van 30 maart uit:
Jorien van den Herik, voorzitter
Harry van Den Dool, penningmeester en secretaris (wnd)
Sofie Tsitsouashvili, algemeen bestuurslid

50PLUS stelde vragen: Muziek of Stilte?

In de Raadvergadering van dinsdag 16 januari stelde 50PLUS vragen: volgend jaar valt de zeer gewaardeerde financiële steun vanuit Philips weg voor drie Eindhovense muziekverenigingen. Het zou jammer zijn als daardoor deze muziekverenigingen moeten inkrimpen of zelfs gaan verdwijnen voor Eindhoven.

Van de gemeente krijgen het Philips Symfonie Orkest, Philips Philharmonisch Koor en het Philips Harmonie Orkest subsidie. Met de extra steun van Philips hebben ze tot nu de kwaliteit kunnen handhaven (en zelfs kunnen verbeteren) met als resultaat vele mooie concerten voor de stad Eindhoven

In de vergadering werd door de wethouder Lammers de suggestie gedaan om hulp te vragen bij de ‘Goede doelen makelaar’. Deze makelaar brengt de bedrijven en sponsoractiviteiten bij elkaar. De Philips verenigingen kunnen hier een aanvraag indienen om te zien of er een ‘match’ gemaakt kan worden.

Op 9 maart is het eerstvolgende concert in het Muziekgebouw in Eindhoven. Lees er hier alles over. 

 

(Foto uit 1981, uit eigen collectie Philips Harmonie Orkest: een gratis concert met
3000 bezoekers in de jubileumhal)

Evaluatie campagne Tweede Kamerverkiezingen 2023

Door de campagneleider Tweede Kamerverkiezingen is een  evaluatie ingediend bij het Hoofdbestuur van 50PLUS. In het kader van na te streven transparantie kunt u deze evaluatie hier nalezen.